post id: 4819
    cats: 1
    out: 1
    tn: https://loremflickr.com/960/480/nature,sky,clouds?lock=4819
  
Aktuellt

Lyckad anmälan av vilseledande reklam

av Jonas Vils

I början på maj satt jag i väntrummet på vårdcentralen Granen i Malmö där en tv med videoslinga malde på om överaktiva blåsor, hälsosamma bröd och, hör och häpna, det effektiva preparatet ArcticRoot. Att Rosenrot saknar effekt är väl belagt och att vårdcentralen upplät annonsplats åt verkningslösa substanser var minst sagt upprörande. Genom den officiella exponering preparatet fick kunde vårdcentralens besökare lätt få intrycket att det som sades på videoslingan var direkta råd från legitimerad vårdpersonal. Inte bara vilken reklam som helst.

Företaget som låg bakom videoslingan, Doktorn.com, hade även belamrat väntrummet med tidningsställ fyllda av bladet “Doktorn” innehållandes en blandning av vettiga råd, livsstilstips och reklam för dubiösa naturläkemedel. Både namnet på tidningen och var den var placerad skapade onekligen en tveksamhet kring vem som egentligen var avsändare. Är detta ännu en reklamfinansierad gratistidning eller en officiell publikation från vårdcentralen? Jag påpekade det olämpliga i detta för en av sjuksköterskorna som sa att hon skulle tala med sin chef. Det kändes skönt att gjort någonting i alla fall även om jag misstänkte att det inte skulle hända så mycket.

Väl hemkommen kollade jag upp företaget bakom källan till min irritation och fann detta:

Doktorn.com ägs av Erlandsson & Bloom AB (E&B) som grundades 1999 i Sverige. E&B är idag en av Sveriges största aktörer inom medicin- och hälsoinformation till vård och allmänhet. Vi samarbetar med 630 vårdmottagningar där vi har broschyrställ och tidningsställ med Tidskriften Doktorn. På många mottagningar har vi även väntrums-TV med informationsfilmer.

De där två sista meningarna gjorde det uppenbart att mer aktion än lite gnäll på en stackars sjuksköterska krävdes.

Läkemedelsverket har ett utmärkt litet kontaktformulär där man smidigt kan göra en anmälan mot tveksam reklam. Jag gjorde en snabb liten anmälan som inte tog mer än fem minuter att formulera och skicka, där jag påtalade det olämpliga i att vårdcentralen lånade ut sin auktoritet och goda rennomé åt företag som kom med ogrundade påståenden om naturläkemedels goda effekt.

Ungefär fem veckor senare kom svaret från läkemedelsverket:

Tack för din information. Jag har varit i kontakt med vårdcentralen och lanstinget som meddelar att man kommer att avsluta samarbete med doctorn.com/tidningsdoktorn.se och reklamfinansierad väntrums TV. Jag har även varit i kontakt med doctorn.com och informerat om vilka regler som gäller för läkemedelsreklam.

Morgonen efter svaret kom tittade jag in på vårdcentralen och tidningsställen var borta och TVn avstängd. Huruvida detta gäller alla vårdcentraler i Malmö eller ännu hellre hela Skånes landsting vet jag ännu inte men det ser onekligen ljust ut. Förhoppningsvis kan vi gemensamt se till att Tidningen Doktorns 630 avtal med vårdcentraler och kliniker raskt minskar i antal och att deras väntrums-TV med reklam stängs av i hela landet. För min egen del återstår att kontakta lokaltidningarna för att försöka skapa lite uppmärksamhet kring den suspekta annonseringen på våra sjukvårdsinrättningar.

7 responses to “Lyckad anmälan av vilseledande reklam

  1. Du skriver
    “Att Rosenrot saknar effekt är väl belagt och att …”
    “väl belagt” skulle ha länkat vidare till en artikel, men den länken fungerar inte.

Comments are closed.
Vetenskap och Folkbildning