Kinesiotejp, även känd som kinesiologisk tejp eller bara k-tejp, är tillverkad av bomullsfiber och “specialiserade elastiska kärnor” som sträcker sig i längden men inte i bredden. Det sägs göra att tejpen följsamt kan röra sig och böja sig med muskler och leder. Mest synlig är användandet i idrottsliga sammanhang – de senaste tio till femton åren har inget stort idrottsevenemang arrangerats där inte var och varannan atlet har prytts med kinesiotejp i sina uppseendeväckande neonrosa, svarta, beiga, och ljusblåa färger.
Kommersiellt påstås kinesiotejpen var något av ett undermedel. Det ska kunna användas för att behandla skadade axlar, ryggar, knän och fotleder, för att “stabilisera musklerna”, “öka muskelaktiveringen” eller ge en ökad medvetenhet om “muskelengagemang”. Andra förespråkare hävdar att kinesiotejp kan lindra smärta, svullnad och inflammation genom att “lyfta upp överhuden för att främja blod- och lymfflödet … över tiden effektivt göra gradvisa förändringar av bindväven”.
Historik
Kinesiotejp togs fram av den japanske kiropraktorn Kenzo Kase på 1970-talet och blev först känt genom sponsoravtal med kända atleter. Men det var inte förrän inför de olympiska spelen i Peking 2008 som varumärket blev riktigt världsbekant. I en smått genial marknadsföringskampanj donerades mer än 50 000 rullar kinesiotejp till idrottare och idrottslag från 58 olika länder. Framgångarna lät inte vänta på sig. De iögonfallande färgerna som nu i stort sett syntes i varje TV-ruta världen över, i kombination med en global hälso- och wellness-trend, gjorde att användandet spred sig som en löpeld. Numera finns kinesiotejp att köpa överallt, från budgetvarianter på Biltema för åtta kronor löpmetern till specialskurna 30 centimeters-bitar á 169 kronor styck.
Slutsatsen överlag kan förkortas till: “ej bättre än placebo”
Vad säger vetenskapen?
Det finns en hel del forskning publicerad vad gäller kinesiotejp. Ingen övertygande mekanism har förts fram för att förklara hur det fungerar. Nick Tiller, forskare och författare till boken “The Skeptic’s Guide to Sports Science” har sammanfattat den publicerade forskningen från databasen PubMed i bifogade grafik (klicka gärna på bilden för att göra den större). Som synes kan slutsatsen överlag förkortas till “ej bättre än placebo”.
Trots detta fortsätter kinesiotejp att vara väldigt populärt bland såväl professionella idrottare som amatörer. Värdet av varumärket “Kinesio” har uppskattats till runt 300 miljoner dollar.
Vidare läsning:
- Skeptical Inquirer: Kinesio Tape: A Magnificent Marketing Machine
- European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine 49 (5): 699–709: A Systematic Review of the Effectiveness of Kinesio Taping–Fact or Fashion? (Kalron, A., and S. Bar-Sela. 2013)
Skeptisk måndag med VoF
Varje måndag publicerar vi ett blogginlägg om ett ämne som berör våra intresseområden, dvs vetenskap, pseudovetenskap, myter, konspirationsteorier eller skeptikerrörelsen som sådan.