post id: 4794
    cats: 1
    out: 1
    tn: https://loremflickr.com/960/480/nature,sky,clouds?lock=4794
  
Aktuellt

Apotekskedjan Boots marknadsför bluffmetoder

Den brittiska apotekskedjan Boots, som planerar att inleda sin etablering i Sverige i mars, fortsätter enligt The Times 2011-02-05 sin marknadsföring av verkningslösa preparat. Exempelvis påstår Boots på sin webb att bäbisars smärta vid tandbildning kan lindras av kamomill utspätt tusen miljarder gånger. Hosta och förkylning hos barn och vuxna sägs kunna behandlas med ett preparat bestående av natriumklorid (dvs vanligt bordssalt), kaliumklorid och järnfosfat, samtliga spädda 1 miljon gånger. Mot klimakteriebesvär säljer Boots en liten permanentmagnet att lägga i trosorna för att lindra värmevallningar och torra slemhinnor. Undrar om Sveriges Riksdags beslut 2009 om omreglering av apoteksmarknaden var beredd på att sådan humbug skulle följa. Det är bara att hoppas att nytillträdde vice vd för Boots Farmacevtföretagarna, Lennart Axelsson, som tidigare var förbundsdirektör på Farmacevtförbundet, kan förmå Boots att avstå från sådant charlataneri inte bara i Sverige utan även i övriga länder där kedjan är verksam.

Vetenskap och Folkbildning