Replik från Annika Dahlqvist
Jag blev av VoF utsedd till 2009 års förvillare. Det kan rimligen inte vara brist på forskningsreferenser som orsakar utnämningen, utan det faktum att vederbörande verkligen har fel i sitt budskap. Viktiga punkter i utnämningen är frågan om kost och cancer, samt indikation för massvaccination mot svininfluensa.
Vad gäller massvaccinationen skriver nu styrelsen på hemsidan att orsaken till att dödsfallen av svininfluensa i länder som inte massavaccinerade inte blev större än i Sverige var att Sverige kom igång så sent med vaccinationen.
Detta är ju endast en helt ovetenskaplig hypotes. Märk att dödstalen inte blev höga i någondera länderna. Det bör rimligen vara visade höga dödstal, inte spekulationer om, som ger indikation för massvaccination. Om bara spekulationer om höga dödstal ska gälla som massvaccinationsindikation kan det ju bli ett ständigt massvaccinerande mot alla möjliga tänkbara infektionsagens.
Vilka är VoF:s expertkällor i frågan? Ingen i styrelsen är specialist i denna fråga så vitt jag vet.
Vad gäller sambandet mellan kost och cancer är det en väl omfattad uppfattning att sådan finns. Det är visat att diabetiker har ökad frekvens av cancer. De har oftast en hög blodsocker- och blodinsulinnivå. Det är känt att cancerceller föredrar socker som bränsle, och har svårt att förbränna fett. Kolhydrater stimulerar därför cancertillväxt. Insulin är ett tillväxthormon som stimulerar cancertillväxt. Det finns visat ökad cancerfrekvens vid ökat intag av fleromättade fettsyror, som majsolja och solrosolja.
1-5
Jag noterar att styrelsen i motiveringen till utmärkelsen tar upp prof Jim Manns artikel i Lancet ang LCHF-rörelsen i Sverige. Jim Mann är den person som gjort mest för att sprida den sjukdomsframkallande lågfett-högkolhydratkostråden till diabetiker. Ralf Sundberg har skrivit om det i en artikel.
6
Fler referenser till forskning om ökad cancerrisk på grund av fleromättade fetter finns i böckerna
Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes,
Trick and treat av Barry Sears och i Uffe Ravnskovs böcker, till exempel
Kolesterolmyten.
Annika Dahlqvist
Referenser
- G. Ion, et al. (2010). Maternal consumption of canola oil suppressed mammary gland tumorigenesis in C3(1) TAg mice offspring. BMC Cancer 10:81+. (länk)
- M. Hedegaard et al. (2010). Discriminating Isogenic Cancer Cells and Identifying Altered Unsaturated Fatty Acid Content as Associated with Metastasis Status, Using K-Means Clustering and Partial Least Squares-Discriminant Analysis of Raman Maps. Anal Chem (in press). (länk)
- M. D. Brown, et al. (2010). Influence of omega-6 PUFA arachidonic acid and bone marrow adipocytes on metastatic spread from prostate cancer. British Journal of Cancer 102, 403–413. (länk)
- Polyunsaturated Oils Increase Cancer Risk (länk)
- Corn Oil and Cancer: Reality Strikes Again (länk)
- Dagens kostråd vid diabetes mellitus saknar vetenskaplig evidens (pdf)
Läs Hanno Esséns och Aija Sadurskis svar.