Forum för vetenskap och folkbildning

Till föreningen Vetenskap och Folkbildning
Aktuellt datum och tid: fre 30 jul 2010, 23:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 112 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VoF: "Aspergare Mot Vidskepelse"
InläggPostat: fre 11 maj 2007, 22:21 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 01 dec 2004, 22:20
Jag fick i afton en intressant inblick i hur omvärlden utanför både skeptikerrörelsen och newage ser på VoF. En salongsberusad vetenskapsjournalist anförtrodde mig att han och kollegorna brukar kalla föreningen "Aspergare Mot Vidskepelse". Kan vara bra att ha i minnet när man umgås med media.

Inläggsrubrik: Re: VoF: "Aspergare Mot Vidskepelse"
InläggPostat: fre 11 maj 2007, 22:33 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 24 jan 2007, 02:32
MartinR skrev:
"Aspergare Mot Vidskepelse".

Säkert oerhört vitsigt och genomtänkt - men jag är tydligen lite för autistisk för att förstå det roliga. Vad avser hänvisningen till Aspergers syndrom?

InläggPostat: fre 11 maj 2007, 22:42 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tis 30 nov 2004, 10:06
dokken skrev:
Vad avser hänvisningen till Aspergers syndrom?
Förmodligen en mindre än genomsnittlig förmåga att läsa av tecken som signalerar hur omgivningen reagerar. T.ex oförmåga att se på någon hur dennes sinnesstämmning är.

InläggPostat: fre 11 maj 2007, 23:00 
Användarvisningsbild

pwm skrev:
dokken skrev:
Vad avser hänvisningen till Aspergers syndrom?
Förmodligen en mindre än genomsnittlig förmåga att läsa av tecken som signalerar hur omgivningen reagerar. T.ex oförmåga att se på någon hur dennes sinnesstämmning är.

Så man renderas beteckningen "aspergare" om man inte snällt bugar framför bedragare och charlataner som genom sin girighet eller rena dumhet tjänar pengar på att lura godtrogna människor? Jag kan leva med det. Det kan jag verkligen. Jag är hellre en aspergare som säger sanningen rakt upp i ansiktet på "omgivningen" än en tigande kruka som till följd av missriktad väluppfostran tror att det hör till god sed att hålla tyst när kriminell idioti härjar fritt.

InläggPostat: fre 11 maj 2007, 23:11 
Användarvisningsbild

dokken skrev:
Så man renderas etiketten "aspergare" utifrån att man inte snällt bugar framför bedragare och charlataner som genom sin girighet eller rena dumhet tjänar pengar på att lura godtrogna människor? Jag kan leva med det. Det kan jag verkligen. Jag är hellre en aspergare som säger sanningen än en tigande kruka som till följd av missriktad väluppfostran tror att det hör till god sed att hålla tyst när kriminell idioti härjar fritt.
Nja, jag får reservera mig för amatördiagnos här; vi har en med asperger syndrom på min arbetsplats och jag tog min tolkning av MartinR's berättelse utifrån det lilla jag fått mig till livs kring detta.

För den som ser alla pseudoverksamheter som harmlösa villfarelser kan nog "skeptikerrörelsens" attacker ses som okänsliga -- vilket jag tolkade som bakgrund till epitetet. Att sedan VoF uttalat undviker att kalla sig för en skeptikerorganisation är en annan sak som tycks ha förbigått de flesta.

Det enda vi behöver gissa på nu, är hur länge det dröjer innan Sasserstimmet fiskar upp det här :D

InläggPostat: fre 11 maj 2007, 23:34 

Blev forummedlem: fre 03 dec 2004, 16:57
MartinR skrev:
Jag fick i afton en intressant inblick i hur omvärlden utanför både skeptikerrörelsen och newage ser på VoF. En salongsberusad vetenskapsjournalist anförtrodde mig att han och kollegorna brukar kalla föreningen "Aspergare Mot Vidskepelse". Kan vara bra att ha i minnet när man umgås med media.

Det är naturligtvis tillspetsat och elakt men jag förstår faktiskt precis vad han menar, och då inte bara som en satirisk beskrivning på VoF utan av skeptikerrörelsen som helhet!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 11 maj 2007, 23:39 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: sön 24 jul 2005, 16:06
Vetenskapsjournalist? från illustrerad vetenskap eller?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 11 maj 2007, 23:59 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: sön 04 jun 2006, 20:55
Victor_Von_Doom skrev:
Vetenskapsjournalist? från illustrerad vetenskap eller?

Aj, det var elakt :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 12 maj 2007, 00:05 
Användarvisningsbild

rikard skrev:
Aj, det var elakt :)
Kolorerad Vetenskap om man vill vara elak. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 12 maj 2007, 00:40 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 29 dec 2004, 16:24
Hahaha, det var riktigt roligt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 12 maj 2007, 09:06 
Användarvisningsbild

Jag tror Pwm har rätt, delvis syftar öknamnet säkert på den bristande sociala kompetens som många Asperger-patienter lider av. Men till symptombilden hör också a) bristande flexibilitet där patienten behöver fasta rutiner och har svårt att klara av saker som händer oförhappandes, b) en tendens att snöa in på ett litet antal obskyra intressen som ägnas manisk uppmärksamhet. Jag tror det är det sistnämnda som har givit oss öknamnet. Vanliga människor tycker att vårt starka engagemang i frågor rörande tidningshoroskop och örttabletter är närmast sjukligt och helt klart löjligt.

Det är förstås inte alla "vanliga" människor som ser skeptiker som Asperger-patienter, men det är rätt oroväckande att just några journalister gör det. Jag efterlyser därför (igen) mera självdistans bland oss skeptiker.

Risken att Soultravel-folket skulle börja kalla oss Asperger-patienter offentligt är nog rätt liten. De inser att man inte kan plocka poäng genom att driva med handikappade.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 12 maj 2007, 09:24 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tis 27 dec 2005, 00:32
MartinR skrev:
Jag efterlyser därför (igen) mera självdistans bland oss skeptiker.

...och du har fullständigt rätt. Jag har under hela mitt medlemskap i VoF retat mig på dessa tendenser, inte bara i Folkvett utan även på VoF-arrangerade föreläsningar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 12 maj 2007, 09:31 
Användarvisningsbild

MartinR skrev:
Det är förstås inte alla "vanliga" människor som ser skeptiker som Asperger-patienter, men det är rätt oroväckande att just några journalister gör det. Jag efterlyser därför (igen) mera självdistans bland oss skeptiker.

Ärligt talat, varför vara "oroväckad" över ett påstående som utifrån vad som hittills sagts enbart förefaller vara en packad reporters personliga uppfattning? Han eller hon talar väl inte för alla? Den personen kanske tror på horoskop, slagrutan eller spöken, och irriterar sig på att inte alla gör det. På fyllan brukar jag kalla journalister för "amatörmässiga tangentknackare som inte kan återge de mest enkla resonemang", men sällan har jag hört att journalistkåren efterlyser mer självdistans till följd av det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 12 maj 2007, 09:33 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 29 dec 2004, 16:24
dokken skrev:
På fyllan brukar jag kalla journalister för "amatörmässiga tangentknackare som inte kan återge de mest enkla resonemang", men sällan har jag hört att journalistkåren efterlyser mer självdistans till följd av det.

Du kanske inte har(?) samma makt och möjlighet att påverka allmänhetens bild av deras verksamhet, som de har på oss.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 12 maj 2007, 09:42 
Användarvisningsbild

Nej, den här snubben är inte åt soultravel-hållet. Han tror på genomkartläggning, kosmologi och paleontologi, inte horoskop. Och han håller i en av den svenska vetenskapsjournalistikens mest högljudda megafoner.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 112 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]