I min vardag så söker jag efter att vidga min förståelse för andra människor. För mig är kontakten mellan två olika människor kärnan i tillvaron. Jag söker inte absolut sanning utan jag söker ödmjukhet för andras sätt.
Detta har jag försökt att ge
www.vaken.se. Här är alla tillåtna att tala om vad de anser vara kunskap. Det viktiga är inte för mig att en viss idee går att bevisa, det viktiga är att vi föröker förstå och håller trevlig ton. På vaken.se finns alla typer av männisor, från vänserangängare, nationaldemokrater, till kristna och budhister.
När jag upplever att någon inte håller en trevlig ton så modererar jag forumet. Nästan varje gång jag gör det bli någon sårad eller arg, kanske hittar jag ett bättre sätt att göra detta i framtiden.
Vi har en tendens att generalisera, dömma och förlöjliga andra. Detta ser vi inte minst i denna tråd. Om någon värkligen vill veta vad jag känner och tänker så kommer inte anklageser att komma närmare detta mål.
Jag blir ledsen över dessa påhopp, för jag har inte i intentionen att ljuga eller liknande. Kanske har jag utryckt mig slarvigt och bristande, men jag har inte haft den intentionen.
Jag önskar att alla såg att vårat sätt att komunisera är långt viktigare än de fakta vi framför. Vi vill inte hamna i en teknokratisk diktatur.
När jag studerar just dessa sätt som vi "härskar" över varandra med skam, skuld och hot så får jag uppfattningen av att just detta är problemet idag. Vi är helt enkelt rädda att tänka på ett sätt som skiljer oss från normen iom risken att bli dömda. Detta återfinns i skolor, tidningar, forum, forskningm, politik mm. Det är just med denna stuktur som man kan åstakomma det som jag ser framför mina ögon. Att en hel värld låter sig manipuleras utan att frågasätta.
Jag hoppas att alla ser att det är lika fundamentalistiskt att tro att vad veteskapen säger är sant, som att tro att kristendommen är sann, eller att en viss konspirationsteori är san. Vi vet helt enkelt inte vad som igentligen är sant och om vi lever i en tillvaro där vi inte på förhand har dömt våran omgivning kan vi plötsligt se saker som vi inte tidigare kunde se.