Jag kan inte hålla mig - bland Wahlgrens krönikor hittade jag en med långa citat från Barnaboken. Just dessa citat hörde till de som fick mig att dumpa eländet:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... utan-dagisCitera:
I samhälle A finns goda daghem tillgängliga för alla barn. Från födseln vårdas Kalle av engagerad och yrkeskunnig personal. Kalles mor motarbetar aktivt hans beroende av henne för att stärka hans självständighet. Kalle omfattar alla sina vårdare på daghemmet och senare fritidshemmet med stor och varm tillgivenhet. Dessa personer finns dock inte tillgängliga privat.
I skolan i samhälle A meddelas Kalle individuell undervisning. Psykologer och kuratorer finns till hands för att uppmärksamma hans problem. Kalle omfattar även alla dessa personer med tillgivenhet. Ingen av dem finns dock tillgänglig privat.
.....................
Kalle lär sig i samhälle A att:
människan får sitt värde genom yrkesliv,
engagemang och ansvar förläggs till arbetstid,
frihet är detsamma som ekonomiskt och emotionellt oberoende.
När Kalle passerar en döende på gatan, faller det inom någon annans yrkesram. När Kalle bevittnar en värld i svält, är det på någon annans ansvar.
......................
I samhälle B är ansvaret för Kalle föräldrarnas. Kalles föräldrar är skilda. De betraktar ändå Kalles beroende av dem bägge som en självklarhet. De anser sig själva beroende av Kalle. I samhälle B är livets högsta värde liv.
I höghuset där Kalle bor finns bland andra en folkpensionär, som är änkling, en ensamstående hemmamma med tre barn, samt en studerande ung man. Kalles föräldrar ber nu dessa tre att ömsevis se efter Kalle. På dagarna oroar de sig sedan mycket för Kalle. Oron är en sida av ansvaret. Oron är också, anser de, en sida av kärleken.
........................
Kalle lär sig i samhälle B att:
samarbete står över profit,
ensamhet är självvald,
ansvar och engagemang är personligt angelägna, privat, socialt och globalt.
I samhälle B är skolan en läroanstalt. Man anser att kunskap är makt. Föräldrar och vänkrets tilltros ombesörja Kalles psykiska välbefinnande.
Nyansernas mästare, eller hur!