LiveLife – tidning för medicinsk expertis

Dan Larhammar har granskat en märklig publikation från hälsokostbranschen.

Butikskedjan Life marknadsför sig på sin webbsajt som ”Nordens ledande handelsplats för produkter och tjänster inom hälsa” och har med sina 450 butiker en årlig omsättning på ca 2 miljarder kronor. Sortimentet består av typiska hälsokostprodukter som vitaminer, energipreparat (bl.a. kreatin som nyligen befunnits sakna effekt), smink och tvål, påstådda potensmedel, spikmattor, chakraarmband, saltstenslyktor (”naturlig saltsten från Himalaya”) etc.

Life ger ut en reklamtidning med namnet LiveLife tillsammans med Spoon Publishing som tillhör Bonnier Tidskrifter. Ansvarig utgivare är Anders Ribba. Priset för tidningen är 39 kronor men den förefaller att delas ut gratis i butikerna. Tidningen innehåller förutom artiklar och notiser många annonser. I årets första nummer 2012 (se webbsajten) har LiveLife både en artikel och en annons om magnetmadrasser mot smärtlindring och annonser för krämer från det antroposofiska företaget Weleda som innehåller biodynamiskt odlade örter. Således marknadsförs produkter som är ren humbug eller bygger på fantasier.

I samma nummer finns en artikel som okritiskt beskriver blodgruppsdieter i en intervju med kostrådgivaren Ulrika Davidsson. Lustigt nog sägs blodgruppsdieten vara ”den senaste hälsotrenden” trots att boken som skrevs av lärans grundare, Peter J. D’Adamo, kom ut för hela sexton år sedan, i svensk översättning för tio år sedan. Vår kritiska granskning av den svenska upplagan av blodgruppsdieten publicerades samma år, 2002, i Läkartidningen (www.anst.uu.se/ dla05000/ BlodgruppsdietenLT.pdf ).

Blodgruppsdieten generaliserar grovt genom att dela in mänskligheten i fyra kategorier enligt blodgrupperna ABO (A, B, AB och O). Varken D’Adamo eller någon annan har publicerat några vetenskapliga studier som styrker konceptet. Bland annat hävdas att personer med blodgrupp O, d.v.s. 32% av Sveriges befolkning, bör avstå från mjölkprodukter trots att varken mjölkallergier eller laktosintolerans har visats korrelera med blodgrupp. Många av författarens påståenden är direkt felaktiga, exempelvis när det gäller hur blodgrupperna uppkommit under evolutionen.

Den godtrogna artikeln i LiveLife var skriven av My Ulvander som inte har författat någon annan text om vare sig medicin eller alternativmedicin såvitt jag kunnat finna via Google. Sökningar på den intervjuade kostrådgivaren Ulrika Davidsson leder till hennes webbsajt där flera häpnadsväckande och sensationella påståenden radas på varandra, bland annat om detox om vilket hon skrivit två böcker som givits ut av ICA Bokförlag. Davidsson hävdar att LCHF-dietens effektivitet varierar beroende på blodgrupp.

I början av maj epostade jag till chefredaktören för LiveLife, Annika Tidehorn, och den ansvarige utgivaren, och påtalade att blodgruppsdieten är pseudovetenskaplig och bygger på felaktiga premisser och påståenden. Tidehorn svarade att ”de flesta dieterna/kosterna är unga och tyvärr finns ju inte mycket forskning att luta sig mot”. Men om en lära marknadsförts intensivt i 16 år borde man kunna förvänta sig åtminstone någon undersökning av dessa eventuella nytta.

Dessutom skrev Tidehorn att LiveLifes läsekrets är ”mycket kunnig”. Således tycks chefredaktörens inställning vara att tidningen kan publicera lögner och pseudovetenskapligt trams eftersom dess läsare är så kloka och kunniga att de genomskådar detta. Det innebär alltså att tidningen i det här fallet, enligt chefredaktören, har en läsekrets som uppenbarligen är betydligt mer kunnig än både textförfattare, intervjuobjekt och chefredaktör. Vad säger den ansvarige utgivaren om det? Chefredaktörens påstående leder till en intressant paradox: om läsekretsen kan betraktas som så kunnig att den kan genomskåda en pseudovetenskaplig artikel, varför i så fall publicera den?

Rättelse

I artikeln ”LiveLife – tidningen för medicinsk expertis” av Dan Larhammar i Folkvett 2012:3 nämndes att hälsokostkedjan Life gör reklam för energiprodukter som kreatin. Vad som avsågs var Lifes försäljning av coenzym Q10 som marknadsförs som uppiggande substans och som sägs öka cellers energiproduktion och dessutom ha effekt som antioxidant. En studie som nyligen publicerades av Bengt Östman och medarbetare i tidskriften Nutrition (vol. 28, 2012, s. 403-417) fann dock att Q10 varken höjde prestationsförmågan eller skyddade mot oxidativ stress.