Notiser

Publicerat i Folkvett nr 2/2005.

Sverige

Apoteket satsar på placebo

Besöker du Apoteket för att få medel mot åksjuka kommer du troligtvis att bli förvånad. Sedan ett år tillbaka för man nämligen en produkt som kallas Seaband, ett akupressurarmband mot illamående. Det är ett elastiskt band med en insydd plastkula som ska trycka på den s.k. akupressurpunkten P6 (produktfakta här).

När jag kontaktade områdeschefen Tobias Ekros på Apotekets dotterbolag Adara AB försvarade han införandet av Seaband i sortimentet med att den blivit kliniskt prövad vid universiteten i Kalmar/Lund samt Linköping. På frågan om vilket underlag de hade för införandet hänvisade Ekros till det säljande företaget och deras hemsida www.evince.se. Där hittade jag sammanfattningar av två elevarbeten, det ena en A-uppsats om graviditetsillamående från omvårdnadsutbildningen i Kalmar och det andra en C-uppsats om postoperativt illamående (PONV) från motsvarande utbildning i Linköping. På förfrågan till företaget om de kunde skicka mig de fullständiga uppsatserna hänvisade man mig vidare till de aktuella sjukhusen.

En av de inblandade i elevarbetet från Linköping, Aidah Alkassi, gav dock ut en doktorsavhandling i samma ämne 2004.Den beskriver en väl upplagd och genomförd undersökning vars slutsatser dock kan ifrågasättas. Det framgår nämligen tydligt att man inte visat att akupressurbehandlingen av P6 är signifikant bättre än placebo. Detta förhållande försvinner dock i slutsatserna.

Apotekets dotterbolag Adara AB startades för drygt ett år sedan för att ta hand om Apotekets dagligvaror. När man inser att Adara AB normalt hanterar tvål och tandkräm blir lanseringen av Seaband lite mera begriplig. Förhoppningsvis skulle läkemedelsdivisionen aldrig ha tagit in bandet i Apotekets sortiment.

Kjell Strömberg

Huskurer på SVT:s webbsajt

Till SVT2:s program Fråga doktorn kan tittarna skriva och få råd för bot av allehanda krämpor. I programmet medverkar en distriktsläkare och i redaktionen finns också en journalist som har en karriär som sjuksköterska bakom sig.

Intresset för frisk- och sjukvård verkar vara stort och det strömmar in tittartips rörande de åkommor som avhandlas i programmet. Vissa av dessa publiceras på hemsidan. På sidan ”Tips vid benkramp” kan man läsa att magnesium, kalcium, E-vitaminer och selen hjälper. För den som inte är bevandrad i medicin är det omöjligt att bedöma det rimliga i detta. Redaktionen har dock kompetens på området och därtill är det ju bara vissa av tittartipsen som publiceras, så det ger ett vederhäftigt intryck. Lite betänksam blir man ändå när man längre ner på sidan får råden att äta fem till sju gröna oliver, äta saltgurka, dricka ett glas sockrat vatten eller äta en sockerbitsstor bit jäst på kvällen. Trovärdigheten raderas slutgiltigt när man sedan får tipset att placera tre eller fyra rostfria matknivar under madrassen. Tipsaren påpekar insiktsfullt att ”det låter inte klokt”, men bedyrar att det ändock varit henne till hjälp.

Inte minst med tanke på den auktoritet som följer av att redaktionen skyltar med medicinsk kompetens hade lite större eftertanke i urvalet av de tips som publiceras varit på sin plats. Eftersom vissa råd är uppenbart dravel kan den medicinskt obevandrade inte lita till några av råden. Tipssamlingen blir därför i bästa fall värdelös. I sämsta fall bidrar den till att sprida felaktiga föreställningar.

Peter W. Möller

Mera väderfantasier i Aftonbladet

Vi har tidigare (Folkvett 2003:3) berättat om den tyske meteorologen Wolfgang Röder vars misslyckade långtidsväderprognoser återgivits bl.a. i Aftonbladet. Röder har ibland presenterats som meteorologiprofessor vid Freie Universität i Berlin, men han har aldrig doktorerat, än mindre varit professor.

Fastän Röder är en grundligt misskrediterad väderspåman fick han den 26 mars än en gång plats i Aftonbladets spalter genom en intervju av Per-Ola Ohlsson. Artikelns budskap var dock tvetydigt: ”Wolfgang Röder skiljer sig från de flesta andra meteorologer som inte vågar ställa prognoser mer än för de tio närmaste dygnen. … Men frågan är då om man ska tro på meteorolog Röders förutsägelser. Hans prognos för sommaren i Sverige förra året var inget vidare bra. … Till hans försvar kan tilläggas att under de snart tio år som Aftonbladet anlitat Wolfgang Röder har cirka två tredjedelar av hans långtidsprognoser för sommaren visat sig korrekta.” För att på detta sätt bedöma Röders prognoser som korrekta krävs en mycket hög feltolerans.

Den 17 april var det dags igen för Röder i Aftonbladet. Den här gången dominerade han löpsedeln med sin sommarprognos. Här ser vi förmodligen det egentliga skälet till att Aftonbladet odlar kontakten med Röder: han säljer lösnummer. Och då spelar det ingen roll om hans förutsägelser har någon verklighetsförankring.

MR

Mera tobaksbovar

Tobaksindustrin har i över ett halvsekel under diskreta former betalat mindre nogräknade forskare för att producera ”resultat” som förringar rökningens skadeverkningar. En gång i tiden kunde de hävda att rökning inte orsakade lungcancer, utan att folk med begynnande lungcancer rökte för att det lindrade cancersymptomen. Dagens fejkade forskningsrön är mindre oförblommerade.

I Folkvett 2004:4 berättade vi om en svensk forskningsfuskare i tobaksindustrins tjänst, prof. em. Ragnar Rylander. I februari avslöjades ännu en: toxikologen och läkaren Torbjörn Malmfors från Stockholm. Han har tidigare kritiserats för att han lett en forskargrupp finansierad av Philip Morris med målsättningen att tona ner riskerna med passiv rökning. Malmfors har också suttit i redaktionen för tidskriften Indoor and Built Environment som sedan 1996 ges ut i Basel av The Society of the Built Environment. En australiensisk undersökning, publicerad i The Lancet vecka 8, har nu visat att tidskriftens innehåll är starkt tobaksvänligt och att såväl redaktionen som många av skribenterna har icke redovisad finansiering från tobaksindustrin.

Tobak är, med sin snabba och starka beroendeframkallande verkan, en lysande produkt sett ur tillverkarens synvinkel. Att produkten på längre sikt tenderar att ta livet av kunderna är ett tråkigt faktum som Philip Morris har all anledning att dra en skylande slöja över.

MR

Falsk örtdoktor

Hans Bertil Juneby, författare till böcker om örter som medicin, har sina doktorstitlar i folkhälsovetenskap från två bluffuniversitet, rapporterade Dagens Nyheter den 29 april. Högskoleverket har i en rapport om bluffmeriter beskrivit det slags skolor som Juneby har sina titlar från: de säljer falska eller värdelösa betyg utan att ställa krav på studier och utan att vara erkända av någon myndighet. Juneby sägs känna sig ”förnedrad” av anklagelserna. Vore det inte bättre att han visade på vilket sätt anklagelserna är felaktiga?

AS

Alltför verksamma naturmedel

Läkemedelsverket har utfärdat varningar mot två olagliga preparat som båda saluförs som örtextrakt men som innehåller vanliga läkemedelssubstanser. Det ena preparatet heter Yong Gang, och uppges innehålla traditionella kinesiska örter som ökar mannens sexuella förmåga. Läkemedelsverkets laboratorium har analyserat preparatet och hittade då en läkemedelssubstans (tadalafil) som används i registrerade läkemedel mot erektionsproblem. Denna substans kan vara farlig vid vissa hjärt-kärlsjukdomar, och är därför receptbelagd.

Det andra olagliga preparatet är bantningsmedlet Jivovital som uppges bestå av rotextrakt, men som visar sig innehålla läkemedelssubstansen efedrin. Användningen av efedrin som bantningspreparat har förorsakat dödsfall. Läkemedelsverket varnar mot användning av de båda produkterna.

Källa: Information från Läkemedelsverket 2005:1.

SOH

Alternativa hälsokliniken ogillar granskning

”Återbesöket hos Gert Hallengren blir tyvärr kort. När fotografen börjar ta bilder blir Gert våldsam.” Så avslutar reportern Anna Bäsén beskrivningen av sin kontakt med en så kallad naturläkare som halvt dödförklarade henne – fastän hon var kärnfrisk. Men smakar det så kostar det: för nonsensdiagnos och nonsensbehandling mot allvarliga sjukdomar som Bäsén inte alls lider av tog Alternativa hälsokliniken i Danderyd 3200 kr. Tyvärr är hon nog inte ensam om att ha blivit avlurad sina pengar. (Expressen 21 februari 2005)

AS

DN fortsätter stödja pseudovetenskap

Dagens Nyheter är en fördomsfri publikation som gärna låter olika röster komma till tals. Många VoF:are läser regelbundet Karin Bojs och Claes Svahn som rapporterar om vetenskapliga framsteg och informerar om villfarelser. Samtidigt håller de ansvariga för DN-kortet en New Age-vänlig linje och torgför pseudovetenskap och alternativmedicin.

DN-kortets märkliga erbjudanden har blivit en följetong här i notisavdelningen. Varje omgång erbjudanden brukar bestå av några kulturella evenemang (resor, teater, konserter) och någon kurs, gärna av mysandlig karaktär. 2004 var det bl.a. feng shui och en e-postkurs i ”självutveckling”. Den 6 mars var det dags för den allestädes närvarande Sanna Ehdin, en av Skandinaviens mest affärssinnade och framgångsrika författare inom alternativmedicinen och Årets Förvillare 2000. Med DN-kortet kunde man få 25% rabatt på en föreläsning med utgångspunkt från hennes senaste bok, 12 veckor till ett självläkande liv. I annonsen titulerades Ehdin felaktigt professor i immunologi, en prydnadstitel tillagd av den mysandliga föreläsningsförmedlingen 4good.

Varför gör nu DN på det här sättet? Svaret är förmodligen enkelt och krasst: det säljer. DN-kortets erbjudanden är uppenbarligen utvalda för att locka en lagom kultiverad medelklass utan större intresse för vetenskap. I Ehdins fall finns det en ytterligare merkantil aspekt, då hennes böcker i likhet med DN ges ut av Bonniersfären. I förra numret rapporterade vi om det stora förlagets samlarkortserie ”Själ kropp ande” som varje månad erbjuder allsköns New Age-godis.

När en fackboksförfattare säljer i flera hundra tusen exemplar är det visst inte så viktigt för förläggaren om det hon skriver är sant eller ej.

MR

Skribent i Aftonbladet glad av grönt

Aftonbladets Shirin Rågby Djavidi blev jätteglad av grönt. Den 28 mars berättade man på hälsosidorna om färgterapi. Den går ut på att man ligger under en färgkupol och blir belyst med ljus i olika färger.

”Färgerna plockar fram våra inre kvaliteter, säger Gunita Gustavson, som äger och driver Prana Spa i Borås. Färgterapin sätter fart på det som har legat på lut i kroppen. Det vill säga att du kan bli både överlycklig, deppig eller så kan du åka på en ordentlig förkylning. Det plockar fram det som vi till vardags ibland trycker ner.”

”Ljuset går in på cellnivå och påverkar oss på ett sätt som inte vetenskapligt går att bevisa, medan färgerna påverkar hjärnan. Det går alltså in i huden och funkar därför även när vi blundar. Det är helt ofarligt.”

Ja, färgterapi är som många andra alternativa terapier ofarlig, helt enkelt för att den är fysiologiskt verkningslös. Vad som menas med att ”ljuset går in på cellnivå” är svårt att säga, men det är vetenskapligt bevisat att det inte vore nyttigt om det var sant. Huden är nämligen försedd med pigment för att hindra ultraviolett ljus från att ta sig alltför långt in i kroppens vävnader. Det var det klena solljuset på högre breddgrader som fick nordbornas förfäder att utveckla blek hud. Dessa gener selekteras nu p.g.a. hudcancer sakta bort hos Australiens befolkning.

Aftonbladets hälsosidor handlar nästan inte alls om evidensbaserad medicin. Några representativa rubriker är i stället ”Båda hennes bröst sprack”, ”Så onyttig är din lunch”, ”Kvinnor drömmer om shopping, män om sex”, ”Så får du bättre självförtroende!”, ”Svenskar är usla på att synda”, ”Jag vill träna yoga varje dag” och ”Välj mat efter din blodgrupp”. Mera damtidning än hälsoupplysning, med andra ord.

MR

Primärvården i Alingsås anlitar Sanna Ehdin

Hur mycket bevisning som än läggs fram mot pseudovetenskapliga irrläror så har de en enastående förmåga att återuppstå igen. Detta gäller inte minst författaren till boken Den självläkande människan, tillika Årets Förvillare 2000, Sanna Ehdin, som med sitt ”hälsobudskap” synes ha bråda dagar. Primärvården i Alingsås har, som ett led i kompetensutvecklingen av personalen, avsatt tid och medel för att de anställda skall delta i Ehdins föreläsning ”12 veckor till ett självläkande liv”.

Denna föreläsning, baserad på Ehdins nya bok som släpptes i handeln den 19 januari, var planerad till 26-27 januari på Folkan i Borås. Arrangör var Fortbildarna, vilka har ett brett utbud av rikskända föreläsare i sitt stall. Ironiskt nog blev föreläsningarna inställda p.g.a. sjukdom. Ehdin har själv skrivit ”Att förkylningar, infektioner och influensa orsakas av bakterier eller virus är en myt. Den egentliga orsaken är näringsbrister i kroppen …”. Kanske skulle man överväga att skicka henne en förpackning med multivitaminer.

Michael Hoppe

Scientologidagis

Två dagis i Enskede utanför Stockholm har tillstånd från utbildningsförvaltningen att bedriva verksamhet, trots att de baserar sig på scientologin. Kraven i styrdokument och förskoleplan är uppfyllda anser förvaltningen, men pedagoger och forskare har stora invändningar mot de metoder som används av scientologer, rapporterar Dagens Nyheter (12 april 2005). Scientologin har över huvud taget kritiserats starkt för dyra kurser som skall vara andligt helande, men har hänvisat till att man är en ”kyrka”.

AS

Internationellt

Systemvetarkonferens sokaliserad

Humanisterna bland VoF:s medlemmar har förmodligen minst en hjälte gemensam: Alan Sokal. Fysikern Sokal lurade år 1996 en postmodernistisk culture studies-tidskrift att publicera en parodisk artikel där han bl.a. hävdade att tyngdkraften skulle vara en social konstruktion. Han och kollegan Jean Bricmont följde upp detta spratt med en mycket läsvärd bok där de granskade berömda postmodernistiska kulturdebattörers pretentiösa och okunniga bruk av naturvetenskapliga termer. Boken har givits ut under två olika titlar, Fashionable nonsense och Intellectual impostures.

Nu har turen kommit till systemvetarvärlden. I Nature 434 (21 april) berättas om en årlig internationell konferens, World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics, som marknadsför sig urskiljningslöst per epost och har haft tusentals deltagare de senaste åren. Inom facket menar många att det är en bluffkonferens vars huvudsyfte är att tjäna pengar: unga forskare blir jätteglada när de får en uppsats antagen, och så betalar de glatt den saftiga deltagaravgiften. Väl på plats upptäcker de att mycket få etablerade forskare deltar.

Systemvetaren Jeremy Striblings vid MIT har nu sokaliserat WMSCI-konferensen. Med hjälp av ett datorprogram för slumptext satte han ihop en fejkad uppsats, full av systemvetarjargong och snygga diagram, med titeln ”Rooter: a methodology for the typical unification of access points and redundancy”. Uppsatsen var gallimattias från början till slut. Men WMSCI antog den.

MR

Scientologerna värvar barn

I Danmark har scientologerna ökat sin aktivitet, och bl.a. med framgång bjudit in skolklasser till sektens lokaler som ett led i religionsundervisningen. Samtidigt har scientologerna i Malmö börjat kontakta mellanstadiebarn på gatan och bjudit in dem att delta i en ”stresstest”.

Källa: FRI-brevet 2005:1.

SOH

Scientific American gör avbön

Från ledarspalten i den amerikanska populärvetenskapliga tidskriften Scientific American hämtar vi följande utdrag.

I årtionden publicerade vi artiklar i vartenda nummer som skrev under på Charles Darwins och hans hejdukars idéer. Visserligen har man kallat teorin om gemensam härstamning och naturligt urval för biologins grundval och en av tidernas största vetenskapliga insikter, men det var faktiskt inte någon anledning för oss att vara så fanatiska.

Var fanns svarsinläggen som lade fram de starka argumenten för vetenskaplig kreationism? Varför var vi inte öppna för möjligheten att det funnits dinosaurier för 6000 år sedan, eller att Grand Canyon uppstått genom en katastrofal översvämning? Det beror på forskarna. De bländade oss med sina tjusiga fossiler, sina kol-14-dateringar och sina tiotusentals fackgranskade vetenskapliga uppsatser. Som redaktörer borde vi inte ha låtit oss övertygas av sådana berg av bevisning. […]

Var redo för en ny Scientific American. […] Denna tidskrift kommer att ägnas helt åt vetenskap, rättvis och balanserad vetenskap, inte bara sådan vetenskap som forskarna ställer upp på. Och vi börjar den första april.

MR

Populära böcker är sanningsenliga

I marsnumret av Antiquity, den ledande brittiska forskningstidskriften inom arkeologi, återger chefredaktören professor Martin Carver ett meningsutbyte med en skapelsetroende ung man. Samtalet rörde homo floresiensis, en utdöd människoart vars ben nyligen hittats i en grotta på den indonesiska ön Flores. Denna småvuxna moster till den moderna människan tycks ha utvecklats ur en isolerad grupp homo erectus.

Den unge kristne förklarade för Carver att han inte alls trodde att människan utvecklats ur någon föregående art. Han trodde det hade gått till som det står i Bibeln. Och för Bibelns pålitlighet hade han ett suveränt argument: ”Det är mycket fler som har läst Bibeln än som läst till exempel Julius Caesars Kriget i Gallien”. Vad skall man säga? Karln har säkert rätt. Aningen oroväckande är dock att detsamma gäller för Harry Potter och de vises sten.

MR

UFF-sekten fortfarande i farten

Tvindsekten, som på många håll förlorat rätten att placera ut klädinsamlingslådor med namnet ?UFF” på kommunal mark, framträder nu i stället med namnet ”Humana”.

En mera positiv nyhet är att Tvind-avslöjarna nu åter har fått upp sin hemsida på nätet (www.tvindalert.com). Den togs ned efter hotelser mot sidans brittiska webvärd, men har nu återuppstått i Danmark.

Källa: FRI-brevet 2005:1.

SOH