Publicerat i Folkvett nr 2-3/1998.

Dan Larhammar. Minimjölk är en produkt för vuxna. Därför är det fritt fram att sprida pseudovetenskap och vidskepelse på paketen, tycker tillverkaren Arla.

“Stenbockskvinnan är praktisk och sätter ibland större värde på lojalitet mellan vänner än sin förälskelse.”

“Fiskkvinnan har ofta ett stort behov av att vara ifred. Till mångas förvåning klarar hon det mesta bara hon får dagdrömma.”

Denna typ av vidskepelse och befästande av fördomar, inklusive könsfördomar, brukar vara begränsad till veckotidningar. Nu har märkligt nog Arla sällan sig till dessa förvillare genom sin astrologikampanj på minimjölkspaket. Texterna är särskilt olyckliga eftersom Arla annars brukar ha saklig information på sina mjölkpaket. Nu lånar man ut sin trovärdighet till kommersiell humbug. Reklamen för astrologi drabbar inte minst barn som är vana att läsa vederhäftiga, intressanta och roliga texter på mjölkpaket. Arlas ansvarige för astrologikampanjen, Anders Lamperud, försvarar sig med att produkten inte är avsedd för barn. Så Arla tänker införa åldersgräns för inköp av minimjölk?

Kampanjen är istället avsedd framför allt för medelålders kvinnor, den största gruppen av minimjölkskonsumenter. Detta är också en av de grupper i samhället som har den största delen astrologitroende. Arla vill alltså befästa villfarelserna hos denna konsumentgrupp.

Astrologitexterna anses av Arla även innehålla en slags humor. Det håller säkert Folkvetts läsare med om, även om gränsen till tragikomik är hårfin, men inser verkligen alla konsumenter det? Och de barn som läser texterna?

Dessbättre tilltalades Arla av förslaget från Vetenskap och Folkbildning om en serie texter om hur man kan avslöja pseudovetenskap. Varför inte börja med testet på hur väl horoskopen passar in på personer födda vid olika tidpunkter på året (helt slumpmässigt). Eller hur många rutgängare som behövs innan två av dem sätter currykryss på samma ställe. Eller varför en ring i en tråd fästad vid ett finger kan pendla i en viss riktning. Eller hur pastor Popoff i USA kunde veta kyrkobesökarnas sjukdomar (hans fru berättade det i hans radiomottagare i örat). Eller hur man fixar till auror på polaroidbilder. Här finns både viktig information och humor att förmedla!