Jo, läskig kvinnosyn var ordet.
Jag har hittills bara orkat läsa halva uppsatsen men det ser ju inte alls bra ut. Som feminist och samhällsvetare med stort intresse för läroboksstudier så är jag faktiskt upprörd att en så flummig forskare, som von Wright uppenbarligen är, fått i uppdrag att studera en sån intressant fråga. För att vara ärlig så har jag dock inte riktigt listat utvad hennes egentliga frågeställningar är. Om inte annat så är hennes teoridel, särskillt när hon skrivet om den naturvetenskapliga världsbilden, ett utmärkt exempel på varför diskursbegreppet i samhällsvetenskaplig forskning borde ha dränkts vid födseln.
Angående att kontakta henne för att få förklarat vad hon egentligen menar så tycker jag att det inte är onödigt. Ett vetenskapligt arbete ska kunna stå på egna ben och jag tycker inte att det är särskilt svårt att förstå sig på vad hon menar i ovanstående citat.
Det vore dock intressant att få reda på om hon menar att ifrågasättande av den vardagliga förståelsen av kön från skolans håll är att betrakta som "symboliskt våld"?
Citera:
En jämställd skola arbetar utifrån en respekt för elevens egen livsvärd och världsbild, och en demokratisk undervisning kan då inte handla om att ersätta elevens ”vardagsförståelse” med en ”vetenskaplig” sådan. Enligt Sundgren (1996 s.31) måste det uppstå en dialog för att inte skolan skall utöva symboliskt våld på eleverna genom att påtvinga en given mening.
(sid 7)
Citera:
Läroplanens texter om jämställdhet uppfattar jag som tämligen tydliga i det att man eftersträvar en uppluckring av fasta rollmönster där varken kön, socialgruppstillhörighet, etnisk bakgrund eller annat får vara den överordnade princip enligt vilken elevernas kunskapsutveckling och framtidsplaner organiseras.
(sid 9)
Citera:
En vardaglig förståelse av problematiken inskränker sig ofta till konstaterandet att skillnaden mellan pojkar och flickor är oproblematisk, att den kan förklaras biologiskt, som medfödda egenskaper och dispositioner, att man är antingen född flicka eller pojke, punkt slut. Samtidigt finns det föga vetenskapliga belägg för en entydig dikotomisering.
(sid 13)
Sedan så är det pinsamt att hon framställer det som om Carol Gilligan kommit med några egentliga kvantitativa resultat i sitt, i ju för sig intressanta, teoretiserande kring pojkar och flickors syn på etik och moral.
Värt att fundera på. Jag återkommer när jag läst mer.
jayeye skrev:
Hmmm... varför uttalar hon sig om vetenskap och fysisk... hon är ju pedagog inte naturvetare.
Nej, hon uttalar sig om den pedagogiska framställningen av fysiken, vilket i allra högsta grad är ett samhällsvetenskapligt eller kanske till och med humanistiskt område. Varför skulle det föresten vara konstigt att en samhällsvetare uttalar sig om vetenskap?