Forum för vetenskap och folkbildning

Till föreningen Vetenskap och Folkbildning
Aktuellt datum och tid: tor 02 sep 2010, 21:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Listerine munskölj
InläggPostat: ons 12 jul 2006, 13:52 

Blev forummedlem: mån 24 apr 2006, 18:18
Jag inhandlade en flaska Listerine för en tid sen nu och använde den till en början varje kväll innan sängdags men nuförtiden bara vid tillfällen då jag känner mig "extra ofräsch", typ dagen efter eller om jag har glömt att borsta tänderna av nån anledning etc.

Tanken föddes nyligen att det kanske rörde sig om pseudovetenskap. Munsköljet är mycket starkt och jag brukar skölja det ungefär en minut, sen bränner det bra överallt i hela munnen. Smaken av klor och sprit dröjer kvar i munnen kanske en halvtimme.

Den påstår sig vara "rena dynamiten mot bakterier" i reklamen. Vilka är dessa bakterier andra än de som vanligtvis tas bort med tandborste och hur farliga är de egentligen? Har man inte en viss naturlig bakterieflora i munnen som rentav skyddar den? Hörde en invändning mot tungskrapor att man då i själva verket tar bort beskyddande bakterier.

Hur ren bör man hålla munnen och hur mycket hjälper Listerine med den saken?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 12 jul 2006, 14:46 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tis 30 aug 2005, 10:50
Sprit torkar väl ut munnen, vilket i sig kan leda till dålig andedräkt Alla vet väl hur en torr mun luktar kl 7 på morgonen).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 12 jul 2006, 20:59 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tor 31 mar 2005, 18:08
Om man har problem med karies kan jag inse att ett munskölj är bra annars tror jag inte på det. Att man luktar illa i munnen precis när man vaknar har jag för mig beror på metabolismen och att man har extra mycket isopren i utandningsluften vid den tiden i vakencykeln.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 13 jul 2006, 12:31 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 10 jun 2006, 00:30
Jag har också funderat på pseudograden hos munskölj. Enligt företaget så är effektiviteten undersökt flera gånger:
Pfizer skrev:
Listerine har vetenskapligt bevisad effekt på plack och ger inte missfärgningar på tänderna vid långtidsanvändning. Effekten är dokumenterad i mer än 20 kliniska studier.

Plack är de bakterier som sköljs bort och de räknas nog inte till munnens goda bakterieflora.

Min smakupplevelse av nämnda produkt beskriver jag närmare som eukalyptus och mentol snarare än sprit och klor.

Länk till produkten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 14 jul 2006, 10:13 

Blev forummedlem: fre 26 aug 2005, 18:55
För nåt år sen varnade man för att använda antibakteriell tandkräm eftersom den tog död även på de goda bakterierna, och man kunde då till slut få resistenta bakterier i stället. Detsamma bör väl gälla Listerine.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 14 jul 2006, 10:32 
Användarvisningsbild

Mikael skrev:
För nåt år sen varnade man för att använda antibakteriell tandkräm eftersom den tog död även på de goda bakterierna, och man kunde då till slut få resistenta bakterier i stället. Detsamma bör väl gälla Listerine.

En på jbbet hade en släkting som påstods ha råkat ut för ungefär det. Han hade druckit antibakteriellt munvatten (eller nåt liknande) och lyckts slå ut den vanliga bakteriefloran och istället fått patogena bakterier i halsen, så att han blev rejält sjuk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 19 jul 2006, 23:50 

Blev forummedlem: tis 11 jul 2006, 01:02
Man ska väl ändå inte drick a skiten? :-)

Seriöst så är det väl en ganska uppenbar icke-placeboeffekt av munskölj. Tycker du att tuggumi inte förbättrar lukten heller?

Eller var det kanske bara det bakteriedödande du pratade om? I så fall så tror jag nog du har fel också, munskölj brukar ju vara en himla massa sprit och grejer i. Tandkrämen har väl inget sånt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 20 jul 2006, 00:37 

Blev forummedlem: tis 14 mar 2006, 02:28
AnW skrev:
Seriöst så är det väl en ganska uppenbar icke-placeboeffekt av munskölj. Tycker du att tuggumi inte förbättrar lukten heller?

Den enda verksamma komponenten i munskölj tycks vara etanol. Gör tyvärr inte så mycket åt plack.
Tuggummi innehåller xylitol som förhindrar plackformation. Dessutom diverse smakförbättrare, typ pepparmintextrakt mm.

AnW skrev:
Eller var det kanske bara det bakteriedödande du pratade om? I så fall så tror jag nog du har fel också, munskölj brukar ju vara en himla massa sprit och grejer i. Tandkrämen har väl inget sånt?

Normal tandkräm förutsätter mekanisk rengöring av tandyta/tandkött. Bakteriedödande tandkräm, däremot, innehåller det antibiotikaliknande preparatet triklosan.

MVH krx

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 20 jul 2006, 12:49 
Användarvisningsbild

AnW skrev:

Etanol är gasnka dåligt på att döda bakterier egentligen. Det hämmar deras tillväxt. Om man verklugen vill ta kål på baggarna så måste man ta till så starka saker att det inte är att rekommendera att stoppa det i munnen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 20 jul 2006, 12:59 
Avstängd

Blev forummedlem: lör 09 apr 2005, 16:37
Rekommenderas starkt av min tandläkare :wink: .
Provision eller sanning?
"Rena dynamiten" - där har reklamen rätt! Efter 1/2 minut måste jag spotta o skölja :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 20 jul 2006, 16:09 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 10 jun 2006, 00:30
Etanolen löser fyra essensoljor bland andra metylsalicylat och tymol.
Etanolen sägs inte vara en av de aktiva ingredienserna.

Denna produkt påstår sig inte döda bakterier utan lösa upp plack så att de kan sköljas bort.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 20 jul 2006, 18:08 

Blev forummedlem: tis 14 mar 2006, 02:28
Lomax skrev:
Denna produkt påstår sig inte döda bakterier utan lösa upp plack så att de kan sköljas bort.

Och min flickvän (tandläkare) påstår att Listerine inte fungerar mot plack... :?

MVH krx

Inläggsrubrik: Plack hos hundar och katter
InläggPostat: tor 20 jul 2006, 18:24 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: sön 10 jul 2005, 21:49
Det finns ett pulver som ska blandas i hund -och kattmaten, det sägs förhindra plack. Det är ganska dyrt så jag har inte brytt mig om det. Dessutom har mina katter ingen alarmerande plack i munnen enligt vetrinären. Att borsta deras tänder gör jag inte heller, med det finns specialkäk som gör att de får tugga extra, det tror jag mer på.
:)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 26 jul 2006, 11:14 

Blev forummedlem: tis 11 jul 2006, 01:02
krx skrev:
Den enda verksamma komponenten i munskölj tycks vara etanol.

Det jag menade var ju att det märks väl ganska tydligt att man luktarbättre i munnen efter lite munskölj, precis som med tuggummi.

Inläggsrubrik: Listerin, Zendium eller Active?
InläggPostat: ons 25 apr 2007, 11:05 

Blev forummedlem: ons 25 apr 2007, 10:44
Är det egentligen någon skillnad förutom priset?
Jovisst, Listerin tror ju de flesta är så bra för reklamen visar ju att det blir som en bomb i munnen.
Jag var på GeKås i Ullareds och köpte en 500 ml flaska "Active" för 8.90 kr, med 24 timmars skydd som dödar bakterier som orsakar plack och dålig andedräkt.
Smakar liknande Listerin! Är allt bara business?
Var inne på Apoteket.se men där finns ingen innehållsförteckning på Listorin.
Finns det någon klok vetenskapsman på detta forum med åsikter eller kunskap om detta?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]