simone skrev:
Jag berörs inte så mycket för egen del, men det bekymrar mig att personer som verkar ha huvudet på skaft och verkar vara schyssta personer anammar en sån dålig pedagogik, för du kan väl inte mena att du tror att den skulle han någon positiv effekt?
Jag vet inte om du menar mig där, men jag föreställer mig att jag har anammat förhållandevis god pedagogik mot dig ett bra tag. Och vad har jag/vi fått för det? Jo, häxbrännarjämförelser, fascistanklagelser, gnäll om censur för att vi rättar dig när du har fel, ett evinnerligt tjat om att du minsann tar till dig vad vi säger, för att två inlägg senare bete dig som att inget i ämnet har sagts femtusen gånger tidigare.
Respektlöst är det minsta jag vill kalla det.
simone skrev:
Förvisso kan den skrämma bort en del woowoos eller oliktänkande, men i det långa loppet vad vinner ni på det? Ingenting, snarare förlorar ni, förlorar i trovärdihet och ni gör alla de som sitter inne med kunskap här en otjänst, de dras ju ner i smutsen med er.
Jag tror själv att man inte vinner något på att sätta motståndaren i försvarsställning alla gånger. Tillvägagångssättet måste enligt mig anpassas efter vem man adresserar och vad man vill uppnå. I
det här avsnittet av For Good Reason tog man upp just konfrontering och argumentation med troende. Carol Tavris påstod att ett "Du har fel, du är dum!" är kontraproduktivt, och det är inte första gången jag har hört det heller.
Men, hur länge ska man underlåta sig att kräla i pedagogikträsket när det inte ger
någonting? Därmed inte sagt att man måste bli oförskämd, men att man kanske ska säga "det här ger inget".
Garvarn, om du läser detta vore det intressant med din syn på Tavris inställning. (Om du ids lyssna på avsnittet, d.v.s., för jag minns inte exakt vad hon sade, men andemeningen var den jag beskriver ovan).
simone skrev:
Citera:
För min del har det inget med Garvarn att göra.
Nej jag hoppas inte det, han är ett bra ex på hur man inte ska gå till väga.
Jag tror att hans taktik har sin plats, men att den också ibland kan vara helt fel.