Forum för vetenskap och folkbildning

Till föreningen Vetenskap och Folkbildning
Aktuellt datum och tid: fre 30 jul 2010, 22:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3196 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179 ... 214  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: simones betraktelser
InläggPostat: ons 10 mar 2010, 11:46 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: mån 19 maj 2008, 21:50
simone skrev:
Jag berörs inte så mycket för egen del, men det bekymrar mig att personer som verkar ha huvudet på skaft och verkar vara schyssta personer anammar en sån dålig pedagogik, för du kan väl inte mena att du tror att den skulle han någon positiv effekt?

Jag vet inte om du menar mig där, men jag föreställer mig att jag har anammat förhållandevis god pedagogik mot dig ett bra tag. Och vad har jag/vi fått för det? Jo, häxbrännarjämförelser, fascistanklagelser, gnäll om censur för att vi rättar dig när du har fel, ett evinnerligt tjat om att du minsann tar till dig vad vi säger, för att två inlägg senare bete dig som att inget i ämnet har sagts femtusen gånger tidigare.

Respektlöst är det minsta jag vill kalla det.

simone skrev:
Förvisso kan den skrämma bort en del woowoos eller oliktänkande, men i det långa loppet vad vinner ni på det? Ingenting, snarare förlorar ni, förlorar i trovärdihet och ni gör alla de som sitter inne med kunskap här en otjänst, de dras ju ner i smutsen med er.

Jag tror själv att man inte vinner något på att sätta motståndaren i försvarsställning alla gånger. Tillvägagångssättet måste enligt mig anpassas efter vem man adresserar och vad man vill uppnå. I det här avsnittet av For Good Reason tog man upp just konfrontering och argumentation med troende. Carol Tavris påstod att ett "Du har fel, du är dum!" är kontraproduktivt, och det är inte första gången jag har hört det heller.

Men, hur länge ska man underlåta sig att kräla i pedagogikträsket när det inte ger någonting? Därmed inte sagt att man måste bli oförskämd, men att man kanske ska säga "det här ger inget".

Garvarn, om du läser detta vore det intressant med din syn på Tavris inställning. (Om du ids lyssna på avsnittet, d.v.s., för jag minns inte exakt vad hon sade, men andemeningen var den jag beskriver ovan).

simone skrev:
Citera:
För min del har det inget med Garvarn att göra.

Nej jag hoppas inte det, han är ett bra ex på hur man inte ska gå till väga.

Jag tror att hans taktik har sin plats, men att den också ibland kan vara helt fel.

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 11:52 
Användarvisningsbild

simone skrev:
Nyfikenhet fungerar på mig! 8-)

Det har redan påpekats innan, men jag reagerar på detta. Du säger så hela tiden, men visar du det? Du säger att du är nyfiken och vill ta till dig kunskap, men du stretar emot hela tiden. Varför? Istället attackerar du vetenskapen som sådan och den vetenskapliga metoden, som du inte ens förstår (det är ganska klart vid det här laget, men du vill säkert påstå motsatsen). Varför?

Vad är du nyfiken på och hur tillgodoser du den nyfikenheten? Inte med att ta till dig vetenskaplighet och vetenskapliga rön i alla fall. Visst får du vara nyfiken på andra sätt (läs: att hålla fast vid dina övertygelser på alla fronter), men låtsas inte som att det är en motsvarighet till ett öppet sinne och kritiskt tänkande.

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 11:57 

Blev forummedlem: fre 03 dec 2004, 15:46
anundi skrev:
Garvarn, om du läser detta vore det intressant med din syn på Tavris inställning. (Om du ids lyssna på avsnittet, d.v.s., för jag minns inte exakt vad hon sade, men andemeningen var den jag beskriver ovan).
Jag såg detta lite sent och hinner inte lyssna nu men jag tar tag i det när jag kommer tillbaka. I tråden Om skeptisk påverkan tror jag att jag betonade att en pedagogisk ansats i en icke-pedagogiska kontext är vansinne och dess legitimitet snarare är ett uttryck för viljan att bevara "pedagogens" självbild - en saklig och metodisk framställan har snarast motsatt effekt om mottagaren redan gett uttryck för en position. Framställan blir då snarare en övning att skärpa den egna positionen, som man är mer lojal mot. Men jag återkommer!

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 13:05 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 12 maj 2007, 18:17
Citera:
Jag tror själv att man inte vinner något på att sätta motståndaren i försvarsställning alla gånger. Tillvägagångssättet måste enligt mig anpassas efter vem man adresserar och vad man vill uppnå. I det här avsnittet av For Good Reason tog man upp just konfrontering och argumentation med troende. Carol Tavris påstod att ett "Du har fel, du är dum!" är kontraproduktivt, och det är inte första gången jag har hört det heller.

Men, hur länge ska man underlåta sig att kräla i pedagogikträsket när det inte ger någonting? Därmed inte sagt att man måste bli oförskämd, men att man kanske ska säga "det här ger inget".

Jag har just lyssnat igenom detta, och inget nytt under solen där, det hon säger har jag försökt att säga länge( fast i lite andra ord), man kommer ingenstans med en garvarnpedagogik, att säga "att detta ger inget" är ett alternativ, för det är möjligen så det är.
Bra inslag och en smart kvinna, måste det till en kvinna för att ändra på språkbruket hos (vissa) skeptiker?

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 13:14 
Användarvisningsbild

simone skrev:
Bra inslag och en smart kvinna, måste det till en kvinna för att ändra på språkbruket hos (vissa) skeptiker?

Nåja, snarare en kritiskt tänkande individ. Men hon är inte först, varken som kvinna eller som individ. Hon uppmärksammas för boken, inte för att det skulle vara nydanande med den sortens bemötande.

För övrigt är det ett bra program. Rekommenderar det (och tidigare avsnitt) även i fortsättningen, simone!

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 13:17 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 11 feb 2006, 00:20
simone skrev:
man kommer ingenstans med en garvarnpedagogik,

Jag skulle vilja säga att Garvarns "pedagogik", om det finns någon sådan, mer handlar om att utbilda de som tittar på, samt naturligtvis Garvarn själv.
Jag har lärt mig massor av Garvarn.

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 13:42 
Användarvisningsbild

Citera:
För övrigt är det ett bra program. Rekommenderar det (och tidigare avsnitt) även i fortsättningen, simone!

Håller med om det ,och därför ligger det på mina favoriter för närvarande.

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 13:47 
Användarvisningsbild

matsw skrev:
simone skrev:
man kommer ingenstans med en garvarnpedagogik,

Jag skulle vilja säga att Garvarns "pedagogik", om det finns någon sådan, mer handlar om att utbilda de som tittar på, samt naturligtvis Garvarn själv.
Jag har lärt mig massor av Garvarn.

Jag ifrågasätter inte Garvarns kunskap, men däremot hans sätt att debattera mot meningsmotståndare. Fast egentligen brister den delen av hans kunskap, den pedagogiska, tror inte att han vinner vanligt hederligt folk på sin sida när det gäller sättet att debattera på, förutom folk med mobbingtendenser.

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 13:55 

Min "pedagogik" - ett begrepp som inte är relevant för denna kontext eller diskussionen vi för här och annorstädes - är mycket medveten och fullt ändamålsenlig. Det är nog snarast så att jag inte har det syfte både folk och fä tycker att jag borde ha, kombinerat med att man i båda läger förväxlar rationalitet med fördomar. Själv är jag mycket nöjd med vad jag åstadkommit.

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 16:23 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 11 feb 2006, 00:20
simone skrev:
Fast egentligen brister den delen av hans kunskap, den pedagogiska, tror inte att han vinner vanligt hederligt folk på sin sida när det gäller sättet att debattera på, förutom folk med mobbingtendenser.

vad menar du med "vanligt hederligt folk"? Såna som identifierar dig med?

Och vad menar du med "mobbingtendenser"? Att han debatterar sakligt? För att han ihärdigt vägrar att flyta ut i lättjefullt snömos? För att han följer argumenten dit de leder och inte dit han vill?

För det är väl inte så att vill du bli behandlad med silkesvantar och leva vidare i dina felaktiga föreställningar hellre än att verkligen lära dig nåt nytt?

Garvarn spelar argumentationsspelet medan många här verkar mest snacka strunt.

Släpp sargen!

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 16:31 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: fre 06 jun 2008, 17:10
Garvarn skrev:
Själv är jag mycket nöjd med vad jag åstadkommit.

Och vad anser du att du åstadkommit?

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 16:36 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: fre 06 jun 2008, 17:10
matsw skrev:
vad menar du med "vanligt hederligt folk"? Såna som identifierar dig med?

Och vad menar du med "mobbingtendenser"? Att han debatterar sakligt? För att han ihärdigt vägrar att flyta ut i lättjefullt snömos? För att han följer argumenten dit de leder och inte dit han vill?

För det är väl inte så att vill du bli behandlad med silkesvantar och leva vidare i dina felaktiga föreställningar hellre än att verkligen lära dig nåt nytt?

Garvarn spelar argumentationsspelet medan många här verkar mest snacka strunt.

Släpp sargen!

Men du vet väl inte vad ett argument är har jag för mig? Du anklagade mig nyligen för att inte ha besvarat Linda Kalls "argument", det fanns inget sådant vilket jag påpekade och du förklarade dig aldrig...befann du dig i snömoset då? Och "argumentationsspelet" - vad är det närmare bestämt? Kan man få reglerna? Används tärning?

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 18:48 
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 28 okt 2006, 10:25
slask

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 18:50 

Blenda skrev:
Och vad anser du att du åstadkommit?
En närmast mytologisk nagel i ögat på Dig och andra.

InläggPostat: ons 10 mar 2010, 18:51 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 24 dec 2008, 23:10
simone skrev:
vanligt hederligt folk

Jag betraktar dig som en djupt ohederlig person, simone.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3196 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179 ... 214  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]