Iseabeil skrev:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6510823.ab
'För första gången någonsin har forskare hittat ett samband...'
Är jag ute och seglar, eller är det något knasigt här? Jag har fått lära mig att den vetenskapliga metoden innehåller lustiga saker som att en studie ska ha upprepats av någon/några andra och verifierats med samma resultat innan det anses som accepterat?
Den studien blir nog snart utplånad av andra bättre sådana, är min kvalificerade gissning.
ADHD antas på goda grunder vara upp till 80% ärftligt. (många studier t.ex tvillingstudier visar att så är fallet )
Beteendestörningar (som jag såg på nyheterna att det skulle vara det s.k sambandet som man såg) är bara en del av adhd och finns inte ens engång, hos många av oss som har adhd.
ADHD är i första hand att anse som varandes ett
kommunikationshandikapp och symptomen består mest av dåligt närminne och uppmärksamhetsproblem. ADHD är således ett dolt handikapp.
Alla har inte överaktivitet t.ex ((Hyperactivity))Om man ser beteendestörningar hos ett barn eller hos vuxen med för den delen, så tycker jag det är helt fel att utgå från att det är ADHD man *ser*.
Att asocissera adhd med
bråkiga barn med spring i benen är en orättvisande bild av vad det verkligen innebär att ha adhd som är ett dolt handikapp för det mesta. Jämför med
hörselskadade hellre i såna fall.
Som vanligt är det kanske bara något
enstaka adhd-symptom som de ser samband med.
Ska läsa. Host! Erkänner att jag inte gjort det än..förlåt förlåt!