Kristoffer skrev:
Andra källor, och givetvis den egna härledningsförmågan (där man ju kan ta fel - vilket givetvis även gäller Steiner och andra antroposofer!).
Nej. Härledningsförmåga, tex induktion el deduktion, är inte källor, det är just kognitiva
förmågor.
Kristoffer skrev:
Bland de andra källorna finns människor mellan två inkarnationer (som inte bara kan ha fel, de kan även ljuga, speciellt om de är relativt nydöda), elementarväsen och sk hierarkiska väsen, dvs de som diverse religiösa traditioner åtminstone till namnet har bevarat som änglar, ärkeänglar osv.
Har du några vetenskapliga belägg för dessa
källors självständiga existens, utanför de hjärnor var i de bevisligen uppträder?
Kristoffer skrev:
I synnerhet inom vissa grenar av den judiska kabbalan finns det en väl utvecklad förståelse av dessa väsen och deras inbördes relationer.
Har du några vetenskapliga belägg för dessa kabbalistiska väsens existens utanför den kabbalistiska hjärnan?
Kristoffer skrev:
Man använder varken sina fysiska sinnen eller sin teoretiserande spekulationsförmåga (även om båda dessa är nödvändiga) för att utforska dessa ickefysiska regioner
1. Hur kan dessa båda vara nödvändiga och samtidigt inte användas? 2. Vad finns det för icke-fysiska sinnen? 3. Använder man medvetet ordet
regioner för att ge föreställningen någon slags objektiv fysikalisk status?
Kristoffer skrev:
(än mindre använder man apparater, även om den kreativa renässanshermetiken gjorde delvis inte helt misslyckade försök att med fysiska sinnen uppfatta ickefysiska väsen och processer medelst mörkrum, speglar och rök,
Finns det vetenskapliga belägg för det, menar du?
Kristoffer skrev:
för att inte tala om droger...),
Ja, då blir det Hawaii.
Kristoffer skrev:
utan man utvecklar latenta perceptionsförmågor med hjälp av olika övningar (delvis publicerade i t ex boken Andlig skolning - hur uppnår man kunskap om de högre världarna?).
Dessa
perceptionsförmågor finns alltså latent hos alla människor? Aktiveras dessa av recessiva gener som på något sätt triggas av det man läser i boken, eller hur menar du? Var
finns de högre världarna?
Kristoffer skrev:
Återigen, man stämmer av mot tidigare resultat, mot vad man förstått genom härledning och mot traditionens kunskapskorpus, dvs andra, tidigare forskares rön. Det finns en icke ringa litteratur i ämnet, även om man lugnt kan avfärda 2/3 som trams (hur man vet vad som är trams och inte? Det förstår man i takt med att man själv börjar göra erfarenheter).
Och hur kan ett
lyckat resultat se ut. Ge gärna exempel, kortfattat.
Kristoffer skrev:
Den ursprungliga humanioran var inte bara helt kompatibel med, utan faktiskt identisk med, den vetenskapstradition som representeras av Steiner - och som han kallar Geisteswissenschaft, alltså "andevetenskap". Humaniora kallas fortfarande så i Tyskland, ja även i våra nordiska grannländer (Åndsvitenskap).
Nja, här trixar du nog lite med orden. Etymologi är inte samma sak som historia. Humanvetenskaperna av i dag kan mycket väl skilja mellan metafysisk spekulation och empiriskt historiska fenomen. Att skilja på fantasi och verklighet, inre och yttre, om du så vill.
Kristoffer skrev:
Egentligen är det först sedan man börjat vilja transponera naturvetenskapliga paradigm i humanvetenskaperna som dessa tappar kontakten med sin ursprungliga epistemologi. Varpå de ursprungligare humanisterna rubriceras (och avfördas) som romantiker.
Nu måste du nog precisera dig. Vilka humanister tänker du nu på? Romantiken var en reaktion på Upplysningen och moderniteten, och i den meningen en synnerligen modern företeelse. Var det inte bara så att fler och fler humanister började komma till insikt om det futila i metafysisk spekulation som sådan.
Kristoffer skrev:
Schleiermacher (hermeneutikens grundare) var väl en vattendelare men såg sig själv som det vi kallar romantiker.
Han grundade inte hermeneutiken, han utvidgade den till andra områden än bibeltolkning. På vilket sätt var han en vattendelare menar du?
Kristoffer skrev:
Att antroposofi inte kan bedömas ur sina egna premisser av dagens humanvetare är därför varken förvånande eller problematiskt för antroposofer.
Mjae, här tror jag du är lite fel ute. Antropologer, historiker, religionsvetare mfl, har väl utvecklade metoder att förstå olika kulturers interna koherens, och att dess komponenter måste förstås inifrån sina egna förutsättningar. Jag betvivlar således inte att antroposofin makes sense av antroposoferna själva, konstigt vore det annars. Det jag däremot har svårare att förstå är varför man inom antroposofin försöker framstå som vetenskapliga, när man så uppenbart tillhör en annan, icke vetenskaplig tradition. Har du någon idé om vad det kan bero på?
Kristoffer skrev:
Det är faktiskt vanligare att ömsesidig respekt uppstår mellan antroposofi och naturvetenskap (se t ex antroposofen Dr. Johannes Rohens medicinska anatomiläroböcker:
http://libris.kb.se/bib/8379688 och inte minst den synnerligen läsvänliga
http://libris.kb.se/bib/10970451).
Har du statistik på det här?
Kristoffer skrev:
Akashan är inte mer ett subjekt än summan av dina föreställningar är ett subjekt.
Summan av mina föreställningar finns lagrad i min hjärna. Var finns summan av akashas föreställningar lagrad?
Kristoffer skrev:
Akashan är ett medium. Och det är inte fysiskt, vad man vet, och har inte kunnat detekteras med fysiska medel, vad jag vet.
Men hur kan man då veta att den inte är en produkt av kollektivt fantiserande?
Kristoffer skrev:
Vilket inte betyder att det inte existerar (definierar man bort allt ickefysiskt som ickeexistent så är man troende materialist och INTE vetenskaplig).
Nja, här hoppar du över några led. Du måste kunna förklara hur något som saknar materialitet kan sägas existera i någon icke-nonsens mening. Hur?
Kristoffer skrev:
Jag ber om ursäkt om jag missat något väsentligt i dina frågor. Jag har svarat så gott jag kan. Vill du veta mer om de perceptionsformer man använder i andevetenskaplig forskning, och hur man utvecklar dem, så kan jag tipsa om både klassisk och kontemporär fördjupningslitteratur.
Ja, det verkar som om du menar att akasha inte har en objektivt detekterbar existens, men att det satt långt inne. Varför var det så svårt att klämma fram det, tror du?