Forum för vetenskap och folkbildning

Till föreningen Vetenskap och Folkbildning
Aktuellt datum och tid: tor 02 sep 2010, 21:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 434 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Frågelåda om antroposofi
InläggPostat: sön 05 jul 2009, 23:27 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: mån 10 mar 2008, 01:08
Kristoffer skrev:
Jo, det är en lustighet och har givit upphov till många pinsamma missförstånd bland slarviga läsare. Därför skrev också RS så omständligt att slarviga läsare inte skulle orka läsa alls - dessvärre kan de ju alltid läsa de stenograferade och publicerade föredragen i samma ämnen (Steiner ville egentligen inte att föredragen skulle dokumenteras). Men han beskriver det som det upplevs, inte som man "förstår" att det är. Analogt med hur man i drömmen upplever att den drömda berghällen är nog så materiell.
Slarviga läsare har mycket behållning av Steiner. Man får betänka att humorfaktorn är större för den oseriöse läsaren.

Citera:
Ett litet tips: Om du ändå läser så mycket Steiner, och behärskar tyska så bra som du gör - varför inte läsa Steiner på originalspråk i stället, eller åtminstone på svenska, som ligger tyskan närmare? De engelska översättningarna är ju inte speciellt smidiga (men okay, jag fattar: de är tillgängliga på http://www.rsarchive, eller hur!)
Jag lånade några Steiner-böcker på svenska på biblioteket, jag tyckte översättningarna var outhärdliga. Jag föredrar helt klart de engelska, överlag. (George Adams översättning av jordbrukskursen är underbar! Så det så!)

Jo, de finns tillgängliga på tyska också, om någon här är intresserad:
http://bdn-steiner.ru/cat/ga/
http://bdn-steiner.ru/cat/GA_Tif/

(Dokumenten har samma numrering som den samlade Steiner-utgåvan Gesamtausgabe (GA))

Citera:
Ja men så ytlig kan man inte vara om man ö h t skall få korn på de subtila energier som förvandlas till andesjälv osv. Det är alltså en dålig metafor.
Det kan ju bero på att de subtila energierna är så enormt svåra att få korn på att de är helt icke-existerande, till skillnad från maten som äts upp.

Citera:
Javisst - men en träffande sådan... och förresten inte BARA en metafor: det finns något i den mänskliga generositetens värme som är AV SAMMA ART som den vulkaniska värmen (om än inte samma grad, såklart). Förstod du inte det? Hursomhelst, tack för tillfället att förtydliga i alla fall, det kan inte skada.
Näpp, det förstod jag inte. Jag har kunskapsluckor. Jag tror det beror på waldorfskolan.

Citera:
Tyskans "Geistesmensch" låter bättre på tyska än "andemänniska gör på svenska och "Spirit Man" på engelska. Bäst låter, tycker jag, svenskans "människoande", som dessutom är språkligt vedertaget sedan den gode teosofen Viktor Rydberg & Co.
Spirit man låter vedervärdigt. Tyvärr.

Citera:
Jo men babushkans skal markerar bara gränserna för respektive väsensled ("kropp") hos människan, där de givetvis genomtränger varandra. Den fysiska kroppens rum innehåller också eterisk och astral kropp; den eteriska innehåller även astral kropp; alla tre innehåller dessutom jagets närvarokraft. Detta gäller i en vaken, medveten människa, inte i en som svamlar eller sover. I svamlaren är jaget mer eller mindre frånvarande (vilket man också säger: någon "är frånvarande") och i sovaren är både jaget och astralkroppen frånvarande (inte "borta", men utanför den fysiska och eteriska kroppen). I liken är även den eteriska kroppen frånvarande. Därför dekomposteras det.
Ja, det är sannerligen en hel vetenskap det här. Metaforiskt menat.

Men de här olika väsensleden--vilket ju är ett mer passande ord än "kropp" för all del--de blir ju, vad ska man säga, aktiverade kanske, vid olika tidpunkter i livet. Ungefärligen i 7-års-intervall. De finns alltså där latenta hela tiden. Uppenbarligen. Men när kommer de till, så att säga, i fostret? vid födseln?

Citera:
Väsentlig skillnad: i en tävling är det till min fördel om andra inte klarar sig; i den andliga evolutionen är det ju tvärtom. Vi kan alla bidra till varandras moraliska uppvaknande i den mån vi själva är vakna, och det gör oss inte mindre andligt substantiella, tvärtom.
Ja, men vad händer med dem som inte "vaknar" då? Blir vättar?

-z

InläggPostat: sön 05 jul 2009, 23:30 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tor 02 dec 2004, 16:54
manifesto skrev:
Anders skrev:
Jag kan bara konstatera att Steiners antroposofi är ren och sker ockultism. Att folk tror på detta i den 21:a århundradet är för mig helt barockt. Teosofin och andra ockulta 18/1900-tals grupper, som OTO och Crowley som person är grunden för Steiner och är ju också, förstås, ren rappakalja.

Madame Blawatsky, ej att förglömma.
Jag räknar med att alla som känner till Teosofin vet att det var Blawatsky som länge var den drivande kraften bakom organisationen. Men du har rätt, Madamen var bekant med Steiner, och man kan väl se Atroposofin som Teosofi II.

InläggPostat: sön 05 jul 2009, 23:55 
Användarvisningsbild

Anders skrev:
Men det är ockultism i dess renaste form! Ren rappakalja. Jag vet att det är antroposofi.
Bra, jag fick för mig att du kanske trodde att K var någon som imiterade en antroposof, alternativt spelade över, för att göra folk heltossiga. (En del antroposofer är anmärkningsvärt bra på att trolla, för övrigt. Men det är en annan historia. Ockult träning ger färdighet på många fronter.)
Citera:
Jag tycker synd om Kristoffer, att leva i en ockult värld är säkert inte lätt när andar och demoner försöker påverkar en.
ja, men det fixar sig, med hjälp av den fria viljan och kristusimpulsen!
Citera:
Två fel gör inte ett rätt, som vi brukar säga.
Med alkemi kanske det går :P
Citera:
Jag anser att en tro på ockulta teorier är ett tecken på att man borde tänka till om vad man vill göra med sitt liv, du borde definitivt tänka över om du vill fortsätt tro på obskyra ockulta läror, eller vakna upp och se ljuset, det vi, de flesta andra lever i, år 2009.
Antroposofer brukar se saken tvärtom: antroposoferna är vakna, vi andra sover, de ser ljuset, vi andra lever i mörkret.

Kristoffer skrev:
Vissa. Det beror på hur och varför man ljuger i livet. Benägenheten att ljuga avtar, i allmänhet - det finns givetvis undantag - i den mån astralkroppen genomgår luttringsprocessen i det tillstånd den kristna esoteriken kallar Purgatorium (sv. "skärselden", sansk. "Kama Loka"), vilken kan vara upp till en tredjedel av längden på det nyss genomgångna jordelivet.
Intressant. Det kanske finns dödingar som är som Söderberg beskrev (fritt ur minnet, så något inkorrekt citatmetod): "Hon ljuger alltid, men om hon kan ställa till något förtret med det, talar hon sanning."

InläggPostat: mån 06 jul 2009, 00:03 
Användarvisningsbild

Anders skrev:
manifesto skrev:
Anders skrev:
Jag kan bara konstatera att Steiners antroposofi är ren och sker ockultism. Att folk tror på detta i den 21:a århundradet är för mig helt barockt. Teosofin och andra ockulta 18/1900-tals grupper, som OTO och Crowley som person är grunden för Steiner och är ju också, förstås, ren rappakalja.

Jag räknar med att alla som känner till Teosofin vet att det var Blawatsky som länge var den drivande kraften bakom organisationen. Men du har rätt, Madamen var bekant med Steiner, och man kan väl se Atroposofin som Teosofi II.
Steiner ledde det teosofiska samfundet i Tyskland. Steiner började för övrigt den ockulta delen av sin karriär när han blev inbjuden att föreläsa om Nietzsche för en teosofisk lokalavdelning, 1902 eller 1903 tror jag, han var poppis och så fortsatte det. Han lämnade teosoferna ungefär 1912, tillsammans med ett rätt stort antal medlemmar. Han var alltså teosof, och hans anhängare var teosofer, fram till att skismer uppstod och de gick sin egen väg. Marie Steiner, hans hustru som var viktig för bl a utvecklandet av eurytmin och talpedagogiken, var också teosof, han mötte henne i teosofiska samfundet inte långt efter att han blivit aktiv där.

InläggPostat: mån 06 jul 2009, 00:05 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 24 dec 2008, 23:10
Anders skrev:
manifesto skrev:
Anders skrev:

Oj, jag läste bara OTO och Crowley, sorry.

Senast redigerad av manifesto mån 06 jul 2009, 00:09, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån 06 jul 2009, 00:06 
Användarvisningsbild

zooey skrev:
Antroposofer brukar se saken tvärtom: antroposoferna är vakna, vi andra sover, de ser ljuset, vi andra lever i mörkret.
Tja, det trodde Heaven's Gate också, det tror Scientologerna, samt katolikerna, och muslimerna. Jag ock min flaska vin här brevid mig, anser att dom alla har fel. Vi som inte tror på tomtar och troll, eller som Steiner skulle säga, andar, lever i ljuset.

Vet du om Antroposofin växer eller har dom stagnerat? Jag antar att skolorna är den främsta rekryteringsvägen.

InläggPostat: mån 06 jul 2009, 00:10 
Användarvisningsbild

zooey skrev:
Anders skrev:
manifesto skrev:
Anders skrev:

Steiner ledde det teosofiska samfundet i Tyskland. Steiner började för övrigt den ockulta delen av sin karriär när han blev inbjuden att föreläsa om Nietzsche för en teosofisk lokalavdelning, 1902 eller 1903 tror jag, han var poppis och så fortsatte det. Han lämnade teosoferna ungefär 1912, tillsammans med ett rätt stort antal medlemmar. Han var alltså teosof, och hans anhängare var teosofer, fram till att skismer uppstod och de gick sin egen väg. Marie Steiner, hans hustru som var viktig för bl a utvecklandet av eurytmin och talpedagogiken, var också teosof, han mötte henne i teosofiska samfundet inte långt efter att han blivit aktiv där.
Är teosofin något som dagens antropsofer är bekanta med? Har man kolla på den ockulta delen av antroposofin, och hur hanteras detta isåfall inom rörelsen. Jag menar, idag ses ju ockultism som något väldans obskyrt.

InläggPostat: mån 06 jul 2009, 00:25 
Avstängd

Blev forummedlem: fre 12 jun 2009, 01:36
zooey skrev:
(George Adams översättning av jordbrukskursen är underbar! Så det så!)

Hans översättningar är ö h t enastående. Han hade en enorm språkkapacitet. Han brukade översätta Steiners föredrag live, genom att låta RS gå på i 20 minuters intervaller och sedan dra alltihop utan att missa en grej. På bra engelska dessutom (han var tysk jude: Georg Kaufmann hette han egentligen, emigrerade till England tidigt).

zooey skrev:
Jo, de finns tillgängliga på tyska också, om någon här är intresserad:
http://bdn-steiner.ru/cat/ga/
http://bdn-steiner.ru/cat/GA_Tif/

(Dokumenten har samma numrering som den samlade Steiner-utgåvan Gesamtausgabe (GA))

Snyggt!

zooey skrev:
Kristoffer skrev:
Javisst - men en träffande sådan... och förresten inte BARA en metafor: det finns något i den mänskliga generositetens värme som är AV SAMMA ART som den vulkaniska värmen (om än inte samma grad, såklart). Förstod du inte det? Hursomhelst, tack för tillfället att förtydliga i alla fall, det kan inte skada.[/i]
Näpp, det förstod jag inte. Jag har kunskapsluckor. Jag tror det beror på waldorfskolan.

Såklart det gör!

zooey skrev:
Men de här olika väsensleden--vilket ju är ett mer passande ord än "kropp" för all del--de blir ju, vad ska man säga, aktiverade kanske, vid olika tidpunkter i livet. Ungefärligen i 7-års-intervall. De finns alltså där latenta hela tiden. Uppenbarligen. Men när kommer de till, så att säga, i fostret? vid födseln?

Den människoande - säg "Anders", för att ta ett vanligt namn - som fattar beslutet (i samråd med högre väsen såklart, men ändå ett informerat beslut!) att inkarnera, påbörjar redan då en förtätning i astralsubstansen i solsystemet och förbinder sig sedan gradvis med denna substans, som motsvarar den karaktär hans grundpersonlighet enligt hans karmiska behov kommer att få när han föds/växer upp på jorden. Anders kan till exempel, för att kompensera för en överdrivet religiöst-poetisk svärmisk negressinkarnation, behöva bli en riktigt fantasilös och fyrkantig, materialistisk rationalistsvenne i denna inkarnation och denna regression på helt goda grunder). Dessa turbulenser i astralvärlden för samman den blivande modern med den blivande fadern och konceptionen sätter ny prägel på inkarnationsprocessen. Eterhöljet runt jorden, spatialt vid månens omloppsbana ungefär, börjar förtäta en sfär av vitalitet, lite som en ickefysisk äggvita, runt det astrala moln som kommer att bli Andes aura, hans psykiska atmosfär (som är en mycket sinnrikt organiserad skapelse) alltså hans astralkropp. Denna fortfarande jättestora astralkropp med ett eteriskt hölje kring sig (som alltså inte är lika tätt som en mänsklig eterkropp är, men som kommer att bli en sådan) har nu ett fysiskt centrum i moderns livmoder. Den havande kvinnan omges av en speciell närvaro, en speciell atmosfär som även icke skolade kan förnimma om de öppnar sig en smula. Atmosfären består alltså av barnets aura, inhöljd i barnets blivande eterkropp, omsvävad av det som i traditionerna kallas skyddsängeln (fylgjan sade våra nordiska förfäder) och som beledsagar individen genom och mellan alla inkarnationer. Dess närvaro gör den blivande modern lite drömskare och mjukare till sättet än hon vanligen är (hormonkörtelsystemet är gränssnittet till den eteriska världen såsom nervsystemet är gränssnittet till den astrala världen). När lille Anders föds inhalerar han s a s sig själv med sitt första andetag, och präglas för livet av hela solsystemet så som det var just då (därav traditionen med födelsehoroskop men det är en annan femma), så som en film som exponeras. Hans subtila organism vänder då utochin på sig, och astralkroppen blir större än eterkroppen. Men båda dessa är fortfarande sammanvuxna med moderns eter- och astralkropp, precis som de fysiska kropparna har varit sammanvuxna genom placenta och navelsträng. Ett fysiskt tecken på att eterkropparna håller på att separeras är tandömsningen. Ett fysiskt tecken på att astralkropparna håller på att separeras är puberteten. Det beskrevs i ett tidigt inlägg här på tråden.

zooey skrev:
Kristoffer skrev:
Väsentlig skillnad: i en tävling är det till min fördel om andra inte klarar sig; i den andliga evolutionen är det ju tvärtom. Vi kan alla bidra till varandras moraliska uppvaknande i den mån vi själva är vakna, och det gör oss inte mindre andligt substantiella, tvärtom.

Ja, men vad händer med dem som inte "vaknar" då? Blir vättar

På jupiterstadiet blir de något annat än vad de som vaknat moraliskt blir. Men vi har, tack och lov, många inkarnationer på oss innan dess! Och, tack och lov, fortfarande många olika spännande raser, kulturer och tider att leva i för att just kunna vakna. Det finns INGET som säger att den ena etniciteten är universellt bättre än en annan - det är verkligen individuellt vad man behöver för att vakna till sin egen och andras andliga och moraliska suveränitet. Det som söver den ene väcker den andre. Alla sorter behövs och ingen sort är en nitlott eller en bestraffning - tänk att man skall behöva påpeka detta för en... en... en arier (duckar!!!:-)!

K

(orkar inte tjafsa mer med citatfunktionen)
PS H B Blavatsky http://sv.wikipedia.org/wiki/Helena_Blavatsky dog 1891, när Steiner var 30 och obekant med teosofin.

Senast redigerad av UFA mån 06 jul 2009, 15:53, redigerad totalt 1 gång.
Putsade citaten. Hoppas att det blev rätt ...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån 06 jul 2009, 00:37 
Användarvisningsbild

Anders skrev:
Vet du om Antroposofin växer eller har dom stagnerat? Jag antar att skolorna är den främsta rekryteringsvägen.
Det är lite svårt att egentligen säga, eftersom antalet antroposofer inte är synonymt med medlemmar i de antroposofiska sällskapen. Ahern presenterar en medlemsskapssiffror för ett antal länder, och nej, medlemsantalet växer inte nämnvärt, om alls. (Steiner lär ha förutspått en rätt massiv medlemsökning, men den har inte materialiserat sig...) Men, som sagt, medlemsskapssiffror är svåra att använda just för att det är osäkert hur många som ansluter sig till antroposofi i någon mening, utan att för den skull bli medlemmar.

Jag vet inte hur man ska se på rekrytering via skolorna. Man får väl räkna med att många antroposofer sätter sina barn i waldorfskola, och att det inte är ovanligt att antroposofer har föräldrar/familj som också är/var antroposofer. Jag har ingen aning om det är vanligt att barn som inte kommer från en antroposofisk miljö blir antroposofer som vuxna. Det vore intressant att veta. Men även här finns det en komplicerande faktor: människor kan ha en massa antroposofiska idéer, som de kanske fått via skolan, utan att vare sig definera sig som antroposofer eller bli medlemmar i sällskapet. De är "positiva till antroposofi" osv.

Citera:
Är teosofin något som dagens antropsofer är bekanta med? Har man kolla på den ockulta delen av antroposofin, och hur hanteras detta isåfall inom rörelsen. Jag menar, idag ses ju ockultism som något väldans obskyrt.
Det är nog väldigt olika. Jag tror Kristoffer är välbekant med teosofi och ockultism (avdelningen för det uppenbara!). Indirekt är ju alla antroposofer bekanta med det, eftersom Steiner plockade massor från teosofin. Och jag tror ju att antroposofer som är verksamma inom waldorf är väl så medvetna om vad de inte skyltar med, det vill säga, om man talar om antroposofi alls, så är det om de mer presentabla delarna (luddigt flum funkar bäst). Och så finns det de antroposofer som skriker i högan sky om man nämner ordet ockultism i samma mening som antroposofi, de tycker uppenbarligen att ockultism har en obskyr klang som de inte vill förknippa med antroposofi. (Men man kan ju praktisera ockultism utan att kalla det ockultism. Och vara antroposof utan att definiera sig som en självmant.)

Knepiga frågor. Kristoffer kanske har något intressant svar, i synnerhet på den senare av dem.

InläggPostat: mån 06 jul 2009, 00:41 
Avstängd

zooey skrev:
Steiner började för övrigt den ockulta delen av sin karriär när han blev inbjuden att föreläsa om Nietzsche för en teosofisk lokalavdelning, 1902 eller 1903 tror jag, han var poppis och så fortsatte det. ...

Föredraget hette "Goethe som fader till en ny estetik" (på tyska) och hölls i grevinnan Brocksdorffs privatbibliotek i Berlin 1902. Steiner var aldrig medlem av TS (vilket han krävde att inte behöva bli när de bad honom bli ordförande för tyska sektionen). Detta finns utförligare beskrivet tidigare i denna tråd. I OTO var Steiner heller aldrig medlem och med Alistair Crowley hade han intet att skaffa, tvärtom. Om någon undrar. Detta sagt vill jag (återigen) återgå till att enbart svara på frågor. Jag vill därför be om en hyfsad ton här inne, förutsatt att tråden tillför forat något. God natt, allihop!
K

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån 06 jul 2009, 01:24 
Användarvisningsbild

Kristoffer skrev:
zooey skrev:
Steiner började för övrigt den ockulta delen av sin karriär när han blev inbjuden att föreläsa om Nietzsche för en teosofisk lokalavdelning, 1902 eller 1903 tror jag, han var poppis och så fortsatte det. ...

Föredraget hette "Goethe som fader till en ny estetik" (på tyska)
Nä? Enligt Cristoph Lindenbergs Steinerbiografi blev Steiner inbjuden att hålla ett föredrag om Nietzsche (år 1900, jag kvar tvungen att kolla det om Nietzsche och såg att jag skrev fel förut). Nietzsche hade just avlidit. 22 sept 1900 höll han föredraget. Inte långt senare höll han faktiskt ett föredrag om Goethe, eller flera föredrag om Goethe snarare.
Citera:
och hölls i grevinnan Brocksdorffs privatbibliotek i Berlin 1902.
För all del (Lindenberg kallar biblioteket Teosofiska Biblioteket), men för en krets av det teosofiska sällskapet som råkade hänga i hennes privatbibiliotek då.
Citera:
Steiner var aldrig medlem av TS (vilket han krävde att inte behöva bli när de bad honom bli ordförande för tyska sektionen).
Ja, det var ju lite märkligt att han blev ordförande utan att vara medlem. Men var det inte samma sak med antroposoferna? Han blev formellt medlem ganska kort innan han dog. Efter de (re-?)konstituerade sällskapet 1923. (Men, ok, det spelar ingen roll.) Men när han blev inbjuden till teosoferna kände han inte till särskilt mycket teosofi, så det var kanske inte så konstigt att han inte ville bli medlem, men samtidigt lite konstigt att han sedan kom att säga ja till att leda teosoferna utan att vara medlem.

InläggPostat: mån 06 jul 2009, 01:32 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 24 dec 2008, 23:10
Kristoffer skrev:
Andra källor, och givetvis den egna härledningsförmågan (där man ju kan ta fel - vilket givetvis även gäller Steiner och andra antroposofer!).

Nej. Härledningsförmåga, tex induktion el deduktion, är inte källor, det är just kognitiva förmågor.

Kristoffer skrev:
Bland de andra källorna finns människor mellan två inkarnationer (som inte bara kan ha fel, de kan även ljuga, speciellt om de är relativt nydöda), elementarväsen och sk hierarkiska väsen, dvs de som diverse religiösa traditioner åtminstone till namnet har bevarat som änglar, ärkeänglar osv.

Har du några vetenskapliga belägg för dessa källors självständiga existens, utanför de hjärnor var i de bevisligen uppträder?

Kristoffer skrev:
I synnerhet inom vissa grenar av den judiska kabbalan finns det en väl utvecklad förståelse av dessa väsen och deras inbördes relationer.

Har du några vetenskapliga belägg för dessa kabbalistiska väsens existens utanför den kabbalistiska hjärnan?

Kristoffer skrev:
Man använder varken sina fysiska sinnen eller sin teoretiserande spekulationsförmåga (även om båda dessa är nödvändiga) för att utforska dessa ickefysiska regioner

1. Hur kan dessa båda vara nödvändiga och samtidigt inte användas? 2. Vad finns det för icke-fysiska sinnen? 3. Använder man medvetet ordet regioner för att ge föreställningen någon slags objektiv fysikalisk status?

Kristoffer skrev:
(än mindre använder man apparater, även om den kreativa renässanshermetiken gjorde delvis inte helt misslyckade försök att med fysiska sinnen uppfatta ickefysiska väsen och processer medelst mörkrum, speglar och rök,

Finns det vetenskapliga belägg för det, menar du?

Kristoffer skrev:
för att inte tala om droger...),

Ja, då blir det Hawaii.

Kristoffer skrev:
utan man utvecklar latenta perceptionsförmågor med hjälp av olika övningar (delvis publicerade i t ex boken Andlig skolning - hur uppnår man kunskap om de högre världarna?).

Dessa perceptionsförmågor finns alltså latent hos alla människor? Aktiveras dessa av recessiva gener som på något sätt triggas av det man läser i boken, eller hur menar du? Var finns de högre världarna?

Kristoffer skrev:
Återigen, man stämmer av mot tidigare resultat, mot vad man förstått genom härledning och mot traditionens kunskapskorpus, dvs andra, tidigare forskares rön. Det finns en icke ringa litteratur i ämnet, även om man lugnt kan avfärda 2/3 som trams (hur man vet vad som är trams och inte? Det förstår man i takt med att man själv börjar göra erfarenheter).

Och hur kan ett lyckat resultat se ut. Ge gärna exempel, kortfattat.

Kristoffer skrev:
Den ursprungliga humanioran var inte bara helt kompatibel med, utan faktiskt identisk med, den vetenskapstradition som representeras av Steiner - och som han kallar Geisteswissenschaft, alltså "andevetenskap". Humaniora kallas fortfarande så i Tyskland, ja även i våra nordiska grannländer (Åndsvitenskap).

Nja, här trixar du nog lite med orden. Etymologi är inte samma sak som historia. Humanvetenskaperna av i dag kan mycket väl skilja mellan metafysisk spekulation och empiriskt historiska fenomen. Att skilja på fantasi och verklighet, inre och yttre, om du så vill.

Kristoffer skrev:
Egentligen är det först sedan man börjat vilja transponera naturvetenskapliga paradigm i humanvetenskaperna som dessa tappar kontakten med sin ursprungliga epistemologi. Varpå de ursprungligare humanisterna rubriceras (och avfördas) som romantiker.

Nu måste du nog precisera dig. Vilka humanister tänker du nu på? Romantiken var en reaktion på Upplysningen och moderniteten, och i den meningen en synnerligen modern företeelse. Var det inte bara så att fler och fler humanister började komma till insikt om det futila i metafysisk spekulation som sådan.

Kristoffer skrev:
Schleiermacher (hermeneutikens grundare) var väl en vattendelare men såg sig själv som det vi kallar romantiker.

Han grundade inte hermeneutiken, han utvidgade den till andra områden än bibeltolkning. På vilket sätt var han en vattendelare menar du?

Kristoffer skrev:
Att antroposofi inte kan bedömas ur sina egna premisser av dagens humanvetare är därför varken förvånande eller problematiskt för antroposofer.

Mjae, här tror jag du är lite fel ute. Antropologer, historiker, religionsvetare mfl, har väl utvecklade metoder att förstå olika kulturers interna koherens, och att dess komponenter måste förstås inifrån sina egna förutsättningar. Jag betvivlar således inte att antroposofin makes sense av antroposoferna själva, konstigt vore det annars. Det jag däremot har svårare att förstå är varför man inom antroposofin försöker framstå som vetenskapliga, när man så uppenbart tillhör en annan, icke vetenskaplig tradition. Har du någon idé om vad det kan bero på?

Kristoffer skrev:
Det är faktiskt vanligare att ömsesidig respekt uppstår mellan antroposofi och naturvetenskap (se t ex antroposofen Dr. Johannes Rohens medicinska anatomiläroböcker: http://libris.kb.se/bib/8379688 och inte minst den synnerligen läsvänliga http://libris.kb.se/bib/10970451).

Har du statistik på det här?

Kristoffer skrev:
Akashan är inte mer ett subjekt än summan av dina föreställningar är ett subjekt.

Summan av mina föreställningar finns lagrad i min hjärna. Var finns summan av akashas föreställningar lagrad?

Kristoffer skrev:
Akashan är ett medium. Och det är inte fysiskt, vad man vet, och har inte kunnat detekteras med fysiska medel, vad jag vet.

Men hur kan man då veta att den inte är en produkt av kollektivt fantiserande?

Kristoffer skrev:
Vilket inte betyder att det inte existerar (definierar man bort allt ickefysiskt som ickeexistent så är man troende materialist och INTE vetenskaplig).

Nja, här hoppar du över några led. Du måste kunna förklara hur något som saknar materialitet kan sägas existera i någon icke-nonsens mening. Hur?

Kristoffer skrev:
Jag ber om ursäkt om jag missat något väsentligt i dina frågor. Jag har svarat så gott jag kan. Vill du veta mer om de perceptionsformer man använder i andevetenskaplig forskning, och hur man utvecklar dem, så kan jag tipsa om både klassisk och kontemporär fördjupningslitteratur.

Ja, det verkar som om du menar att akasha inte har en objektivt detekterbar existens, men att det satt långt inne. Varför var det så svårt att klämma fram det, tror du?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån 06 jul 2009, 20:41 
Avstängd

Mellanspel. Exempel på en kontemporär beskrivning av en grundläggande övning för att lära sig skilja fantasi från den perceptionsform som i antroposofin kallas imagination:

Citera:
FOKUS

Om konsten att koncentrera sig utan möda. Ur boken Bewusstseinsstufen – Meditationen über die Grenzen der Seele av den ungersk-judiske antroposofen Georg Kühlewind

Koncentration och kontemplation
Koncentrationens slutmål är kontemplationen, förverkligandet av ett själv som erfar – ser – den egna tankeverksamheten i det att den frambringas. Detta mål kan emellertid bara nås på omvägar, eftersom tänkandet som sådant tills vidare inte visar sig för den som tänker. Detta beror på att tänkandet är uppbundet vid ett tema, och på att den tänkandes själv tills vidare bara är närvarande i egenskap av sin spegelbild – föreställningen om det egna jaget. Detta föreställda jag identifierar sig med sina höljen och upplevs därför som ego. Egot måste ha ett föremål, ett tema, för sitt tänkande men kan inte via detta tänkande komma i direkt kontakt med föremålet, egot kan inte tänka sig in i föremål utan bara tänka kring dem. Att ostört göra detta är övandets första steg.
Tiden för övandet bör vara en tid då man är så vaken, lugn och avspänd som möjligt, inte när man är uttröttad. Vilken tid på dygnet detta är skiljer sin från person till person men man bör försiktigt försöka finna en lämplig tid som kan återkomma varje dag eller vecka. Man utför övningen i ett avspänt tillstånd men sittande, inte liggande. Kroppsliga spänningar löser man medvetet upp innan man börjar och gör sedan övningen sakligt som om man satte sig vid ett piano för att öva skalor.

Koncentration på ett föremål
Man väljer ett enkelt, tillverkat föremål, inget växt eller annat naturföremål eftersom man med det vanliga tänkandet inte helt kan genomtränga naturens skapelser. Dessutom handlar det om att koncentrera sig på föremålets konstruktion och funktion, inte dess stoff, som ju är natur. Föremålet i sig bör vara ointressant, estetiskt neutralt och inte framkalla några särskilda känslor eller åsikter. Det handlar inte om att betrakta föremålet utan om att tänka över det. Det hjälper att blunda eftersom själva åsynen av föremålet är ett hinder för koncentrationen, som i denna övning enbart utvecklas i tänkandet.

Tänka i nuet
Man låter alltså tänkandet kretsa kring föremålet. Man tänker över dess form, dess färg, konstruktion, funktion och så vidare. Det är minnesbilderna av föremålet som bildar och beskriver föreställningen om det. Tänkandet över föremålet ska naturligtvis inte distraheras av andra tankar men inte heller av sig självt – de kommande tankarna ska inte kasta sina skuggor över de pågående tankarna och det redan tänkta ska inte ligga kvar som en efterklang. Och att ur minnet upprepa ett tankeförlopp är inte samma sak som att tänka – tänkandet äger rum i det absoluta nuet. Idealet – fast det är nästan omöjligt att uppnå – är att med viljan uppehålla samma intensitet hela övningen igenom. Om man distraheras av att ofrivilligt dra sig till minnes gårdagens tankeprocesser blir övningen långtråkig och man frestas byta föremål efter några gånger. Att erinra sig det redan tänkta är inte att tänka; de tänkta tankarna är lika mycket distraktioner när de återkommer som allt som inte har sitt ursprung i det avsiktliga tänkandet. Man däremot kan tänka samma tankar gång på gång utan att märka att det är samma tankar eftersom allt som inte finns i det nuvarande tänkandet glöms bort under koncentrationen – för medvetandet existerar då inget annat.

inte kämpa mot distraktioner
Avsiktligheten i koncentrationen får inte leda till mental kramp, då försvinner tänkandet snabbt. Sådan kramp uppstår mestadels när man försöker avvärja distraktioner. Därför är det viktigt att man först fastslår några grundläggande egenskaper hos föremålet man koncentrerar sig på och gör det i tydligt konturerade tankar, exempelvis: "Skeden är gjord av silver. Den har ett skaft. Den är avsedd att användas så och så… Den är gjuten eller utstansad så och så…" När distraktioner dyker upp försöker man inte avvärja dem, istället gör man vad man kan för att hålla kontakt med sitt tema ändå, man liksom ser sitt tema rakt igenom de distraherande tankarna. Skulle man däremot börja bekämpa distraktionerna så skulle man sätta dem i centrum för sin uppmärksamhet och på så sätt själv tränga bort det tema man valt för övningen.

Distraktioner kan också uppstå genom att man låter tankarna sväva ut och avvika alltför långt från temat. Märker man att man har gjort det så stannar man upp och försöker finna de associationskedjor som avledde och gå tillbaka längs dem. Kan man inte hitta dem så återvänder man helt enkelt till temat.

Ovidkommande associationer, ofrivilligt uppdykande tankar och fantasier kan uppträda parallellt med den avsiktliga tankeprocessen. I första hand försöker man inte hindra dem utan ägnar sig desto mer åt temat. Lyckas inte det försöker man liksom kika över axeln på distraktionen och in i temat. Hjälper inte det heller så ägnar man sig helt och hållet åt den störande tanken ett ögonblick och återvänder sedan till temat.

Var och en är fri att utveckla sina egna tekniker för att få bukt med distraktioner men det bästa är att obekymrat tänka vidare. Det gör inget om distraherande tankar då och då dyker upp, det går över med tiden. Och varenda pianist kan tänka två saker samtidigt. Halva framgången består i att i bästa mening leka!

Vilja och tanke förenas i leken
Har man kommit så långt blir tankeutrymmet kring föremålet allt trängre. Tänkandet blir mer intensivt och man behöver inte lika mycket tankestoff för att hålla sig kvar vid temat, det sker av sig självt. Tänkandet får ett eget liv – viljan, som förut drev på tänkandet utifrån, lever nu upp i tänkandet i form av spontanitet. Viljan förvandlas till något som låter tänkandet rulla på av sig självt eftersom den har blivit ett med tänkandet. Från den stunden blir det en fröjd att öva oavsett om övningen "lyckas" eller inte. En övning med störningar kan vara nog så värdefull, och kan även den leda till viljans förening med tanken under tidlösa ögonblick. Man vill allt mindre och gör allt mer. Det blir till lek. Man vill inte leka – man leker. En sorts sällhet uppstår mer och mer, allt blir naturligt och otvunget. Men man håller inte fast vid denna sällhet, det är inget bestående tillstånd som fyller medvetandet – då skulle man återigen distraheras! Idealet är att endast temat för övningen existerar i medvetandet. Bara själva temat spelar någon roll, inte om övningen lyckas eller inte. Inte ens dessa anvisningar är något man tänker på. "Ju mer jag märker vad jag gör desto mindre gör jag." Koncentrationen sätts i rullning.

Övandets framgång är egentligen inte lika viktigt som själva övandet. Med en lekfull inställning lyckas det bättre. Om de störningar som dyker upp parallellt med tänkandet blir väldigt starka och inte försvinner på annat sätt kan man reducera tiden för övandet till det minimala – kanske en eller rentav en halv minut. När man väl har lyckats genomföra en övningssession i full koncentration kan man bitvis öka tiden igen. Men alla dessa råd är allmänna. Var och en måste komma på sina egna knep och göra sig egna erfarenheter.
Skulle distraktionerna och utsvävningarna trots allt hänga sig fast och inte vilja avta så tar man ännu kortare steg. Man tar korta tankar, tänker igenom en tanke kanske två gånger, men man måste tänka, inte bara upprepa.

Tanken koncentrerar sig
Sfären som tänkandet kring temat rör sig i blir av sig själv allt trängre. Samtidigt blir tänkandet allt mer intensivt; ja, långsammare. Denna inbromsning av tänkandet sker i takt med att man slutar tänka i ord. Tills vidare tänker man i ord och föreställningar. Genom intensifieringen kommer man mer och mer att tänka temat; inte bara orden och föreställningarna. Till ordtänkande krävs mycket stoff för att det inte ska bli stående, eftersom det bara varar så länge man kan säga och föreställa sig orden inom sig. Ju mer abstrakt tänkandet är desto snabbare går det. Därför börjar man inte denna övning med något rent begreppsartat, exempelvis "godhet" eller "triangel", utan med ett bestämt föremål, exempelvis en sked man har. Föremålet beskrivs, föreställs, så att man om möjligt ser det inför sig fastän man inte tittar på det. Lika åskådliga bör de tankar vara som hör till. I takt med intensifieringen faller orden bort. Tänkandet blir intensivare för att det stödjer sig på allt mindre.

föra journal

Det som sagts om övningens första fas kan utvidgas nästan hur mycket som helst. Det lönar sig att skriva ner sådant som man lär sig under och till följd av övandet. Man kan till exempel göra den iakttagelsen att man till en början inte tänker kontinuerligt utan gör små uppehåll, man tänker i meningar, i motiv. Sedan tar man en liten paus och tänker så nästa motiv. Faran är att man låter sig distraheras under pausen. Man måste försöka göra koncentrationen i ett streck, annars går den lätt över i ett collage av mer eller mindre osammanhängande bilder, alltså i ett icketänkande.

Vidare uppslag
Vissa tänker mer i bilder och föreställningar och andra mer abstrakt. Det är bra att öva sig i båda koncentrationsformerna, till exempel genom att öva dem varannan dag. Det bildartade är dessutom ett förstadium till imagination, det abstrakta, bildlösa tänkandet kommer till sin rätt i koncentrationens andra fas.
När övandet går såpass bra att det är roligt att göra det, när det inte blir långtråkigt och man kan hålla sig kvar vid en föreställning utan att tänka en mängd ord, då kan man gå över till övningens andra hälft eller fas. Den första fasen är emellertid en helhet i sig och genom intensivt övande finner man egentligen vägen vidare själv.

Preliminärt om manifestos sätt att ställa frågor: Det går inte att anpassa den antroposofiska forskningsmetoden till naturvetenskapens spelregler hur mycket du och jag än skulle anstränga oss. Essensen av dina frågor är bra och jag uppskattar dem. Men ditt uppsåt tycks mig lika uppenbart-dolt som mitt uppsåt verkar tyckas dig. Som om det såge ut såhär:

K: Ha, nu ska jag allt gå och retas med voffarna och lura på dem min vetenskapsfientliga och allmänt bakåtsträvande religion genom mina spetsfundiga sofismer!

m: Ha, det skall vi allt bli två om, jag ska minsann avslöja dina listiga lögner och möjligen rentav självbedrägerier.

K: Såså, vi måste vara diplomatiska annars går jag hem!

m: För all del, men tro inte att du kommer undan, din listiga rackare, jag skall allt snärja dig! Presudovetenskapare äter jag till frukost.

K: Med all respekt för ditt existentiella behov av en rent materiell tillvaro, jag spelar inte poker med såna som dig.

m: Get in the ring, fegis, eller erkänn bluffen - jag kommer att syna varenda hostning från din sida!

K: alltså hörru, du får leka rättegång nån annan stans, här handlade det bara om att jag erbjuder mig att svara på frågor om antroposofiskt tänkande och praxis...

m: Ja men så GÖR det då! Jag frågar ju (hehe)! Och har tusen flinande voffare i ryggen...

K: Men naturvetenskapens paradigm förutsätter att verkligheten är rent materiell, och det går lika lite att bevisa som motsatsen - den vetenskapstradition som antroposofin är ett utslag av...

m: ...hör till en svunnen tid och är sedan länge övervunnen. Ge oss STUDIER och DUBBELBLINDTEST eller STICK! (kör: just det!)

K: Alltså VILL du veta hur antroposofin funkar eller inte?

m: blablabla I'm not listening, du försöker baras slingra dig din billiga bondfångare - AVSLÖJAD!

K: Vaddå avslöjad, jag försöker svara på frågan hur antroposofi funkar, inte bevisa att den är akademisk evidensbaserad naturvetenskap, det här börjar likna en rättegång, ju...

m: ...det kan du ge dig fan på, VoF är till för att sätta dit såna som dig, har du missat den detaljen? (skränande bifall i bakgrunden)

K: Så du har bara låtsats ta mina svar på allvar?

m: ALLVAR? Jag tar VETENSKAP på allvar!

K: Vetenskap...

m: ...just det: statistik, studier, evidens, falsifieringar, dubbelblindtest, du vet. Allt ditt svammel om INRE verkligheter är inte bara ovetenskapligt, det är ren och skär OVETENSKAP. Ska det vara så svårt att klämma fram att du helt enkelt är här för att predika en ovanligt osympatisk religion? Allt som inte baseras på statistik, studier, evidens, falsifieringar, dubbelblindtest och sånt är ovetenskap och bondehäxeri och du är avslöjad!

K: Vill du tro det så är det ditt problem. Men vill du veta varför en hel massa lärda och kloka och världstillvända människor arbetar med antroposofin som utgångspunkt så kanske jag kan svara på det.

m: bah humbug! (vof-kör i bakgrunden: BAH, HUMBUG)

K: okay, nästa fråga. Hallå? Är ni inte kvar? Oh well, jag har annat att göra.

(ridå/reklamfilm)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån 06 jul 2009, 22:52 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: mån 13 mar 2006, 15:47
Kristoffer skrev:
Exempel på en kontemporär beskrivning av en grundläggande övning för att lära sig skilja fantasi från den perceptionsform som i antroposofin kallas imagination:

Lätt.

Det ena är engelska, det andra är svenska.

InläggPostat: mån 06 jul 2009, 23:31 
Avstängd

manifesto skrev:
Har du några vetenskapliga belägg för dessa källors självständiga existens, utanför de hjärnor var i de bevisligen uppträder?

Har en grupp blinda människor några vetenskapliga belägg för den visuella dimensionens förekomst? Är de blinda i majoritet så kan de skratta ut den seende hur detaljerat han än beskriver sina upplevelser. Det finns en universell samstämmighet i beskrivningarna av hierarkiskt ordnade andliga väsens karaktär. Man kan ta detta på allvar eller inte. Har man antroposofins beskrivningar av dessa väsen som arbetshypotes så förklaras många fenomen som annars förblir gåtfulla. Mer bevis än så tror jag inte man kan få.

manifesto skrev:
1. Hur kan dessa båda [fysiska sinnen & teoretiserande spekulationsförmåga] vara nödvändiga och samtidigt inte användas? 2. Vad finns det för icke-fysiska sinnen? 3. Använder man medvetet ordet regioner för att ge föreställningen någon slags objektiv fysikalisk status?

1. Det är svårt att förstå med den rådande kognitionsteorin som bas, men har att göra med kraften i att försaka något: Man övar sig t ex i att utforska intryck av efterklanger - man upplever något så intensivt man kan med sina sinnen, sedan suggererar man bort själva sinnesintrycket och fokuserar på tomrummet efter det. Det kräver intensiv och systematisk övning men leder till samma resultat för olika individer: en speciell kvalitet uppstår i vacuumet after sinnesintrycket och DEN kvaliteten är porten till en "region". Som man upplever med ett sinne som liknar minnesförmågan och minnesbilder, men man "minns" nu saker som inte har utspelat sig i det förflutna, utan som existerar här och nu, men på en annan "radiofrekvens" än det vanliga medvetandet är anpassat till. Jag måste använda analogier för att beskriva detta, eller "förfalla" till facktermer som inte säger något för en lekman.

2. Bara våra kroppsliga sinnen är fler än de fysiska sinnena. I antroposofin utgår man från tolv grundsinnen och deras olika kombinationer. Jag skall försöka skissera dem koncist (bear with me): det taktila sinnet ("känseln" eller på antroposofiska "beröringssinnet"), som omfattar tre andra sinnen, kallade livssinnet (sinnet för hur man mår, om man är hungrig eller mätt, trött eller pigg, frisk eller sjuk osv), jämviktssinnet (uppfattar inte bara fysisk balans utan även symmetrier och harmonier) samt rörelsesinnet (det kinestetiska sinnet, sinnet för den egna kroppens rörelser och positioner i rummet). Dessa fyra kategoriseras i en grupp som kallas "de lägre sinnena" eftersom de på olika sätt medvetande gör den egna kroppen. Känseln är de lägre sinnenas huvudmedium. Nästa grupp kallas mellansinnena, och medvetandegör den egna kroppens relation till omvärlden. Huvudmediet här kallas värmesinnet (temperatursinnet, inte samma som känseln!) och de tre "underordnade" sinnena är syn, smak och lukt. Slutligen har vi de sk högre sinnena, vars huvudmedium är hörseln, ljudsinnet. Den bär tre sinnen som kallas ordsinnet, tankesinnet och jagsinnet. Ordsinnet är det som gör att vi kan uppfatta förekomsten av ett avsiktligt budskap, även om vi inte kan uppfatta budskapet självt (därtill behöver vi tankesinnet). Utan ordsinne hör vi bara ljud och rytmer. Utan tankesinne hör vi bara ord. Tankesinnet uppfattar meningar, begrepp. Ett väl utvecklat tankesinne är telepatiskt. Det högsta av sinnena är jagsinnet. Det är förmågan att känna av närvarokraften, urskilja ett subjekt från ett objekt; ett "vem" från ett "vad". Jagsinnet gör att vi vet att vi är; att vi existerar på riktigt - och inte mindre: att medmänniskor existerar på riktigt. Utan jagsinne blir man solipsist. Jagsinnet är även ett dusinne; kan skilja väsen från ting. Så jagsinnet är porten till de "regioner" man utforskar i andevetenskapen. Ordet region är en fungerande liknelse, liksom så mycket annat i språket.

3. Se ovan.

manifesto skrev:
Dessa perceptionsförmågor finns alltså latent hos alla människor? Aktiveras dessa av recessiva gener som på något sätt triggas av det man läser i boken, eller hur menar du? Var finns de högre världarna?

Troligen finns de hos alla människor (även om man ibland kan tvivla på det!). Alla normalt funtade, friska människor har dessa sinnen latenta i sig - ja. De har en gång varit aktiva av naturen men under evolutionens gång har de slumrat in för att vi skall kunna utveckla vår fantasi och spekulativa förmåga, och därmed vår fria vilja, moral och jagmedvetande (inga småsaker alltså - det gäller därför att inte försöka återgå till tidigare stadier, det kan man temporärt göra med hjälp av droger, hyperventilering osv men inte med antroposofiska övningar). Mytiska monster och symboliska sagodjur har funnit vägen in i våra kulturarv genom sådana nu avtagande eller förlorade perceptionsformer.

manifesto skrev:
Och hur kan ett lyckat resultat se ut. Ge gärna exempel, kortfattat.

Ett exempel ur verkligheten: två i övrigt mycket olika individer genomgick samma skolning samtidigt och fick uppgiften att redogöra för resultaten av vissa perceptionsövningar, det visade sig då att deras resultat (iakttagelser av ickefysiska fenomen kring fysiska föremål) var närmast identiska och att de skillnader som förekom berodde på deras olika personligheter. Så nära ett dubbelblindtest i andevetenskapen jag har kommit... Ofta behöver eleven inte redogöra för sina upplevelser för att läraren skall veta hur långt han kommit (även om han i vissa avseenden har förmågor som läraren själv inte har) - det märker läraren själv, genom egna iakttagelser. Hur han vet att han inte har fel? Han har själv genomgått processen. Troligen vet vilken karatelärare som helst vad detta innebär.

manifesto skrev:
Kristoffer skrev:
Egentligen är det först sedan man börjat vilja transponera naturvetenskapliga paradigm i humanvetenskaperna som dessa tappar kontakten med sin ursprungliga epistemologi. Varpå de ursprungligare humanisterna rubriceras (och avfördas) som romantiker.

Nu måste du nog precisera dig. Vilka humanister tänker du nu på? Romantiken var en reaktion på Upplysningen och moderniteten, och i den meningen en synnerligen modern företeelse. Var det inte bara så att fler och fler humanister började komma till insikt om det futila i metafysisk spekulation som sådan.

Nja, det är en given tolkning i den positivistiska skolan såklart. Men det jag ville peka på är en hegeliansk trendpendel mellan dominans av okänsligt förnuft och oförnuftig känsla: Upplysningen var en reaktion mot den klassiska ockultismens avarter. Romantiken var en reaktion mot upplysningens förnuftkult och den kantianska positivismen. Modernismen var en reaktion mot romantiken. Postmodernism och aspekter av New Age är reaktioner mot modernismen (andra aspekter av New Age är givetvis mer av en New Aids, där allt som inte går att förstå går att tro på - en andlig immunförsvarskollaps).

Tänkare och forskare och humanister som i antroposofin brukar framhållas som viktiga inkluderar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Goethe
http://en.wikipedia.org/wiki/Ralph_Waldo_Emerson
http://en.wikipedia.org/wiki/Friedrich_ ... _Schelling
http://en.wikipedia.org/wiki/Novalis
http://en.wikipedia.org/wiki/Owen_Barfield
http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Gebser
http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

manifesto skrev:
Antropologer, historiker, religionsvetare mfl, har väl utvecklade metoder att förstå olika kulturers interna koherens, och att dess komponenter måste förstås inifrån sina egna förutsättningar. Jag betvivlar således inte att antroposofin makes sense av antroposoferna själva, konstigt vore det annars. Det jag däremot har svårare att förstå är varför man inom antroposofin försöker framstå som vetenskapliga, när man så uppenbart tillhör en annan, icke vetenskaplig tradition. Har du någon idé om vad det kan bero på?

Det torde bero på att antroposofin, ser sig som en yttring av en (ickereduktionistisk) vetenskapstradition. Goetheanistisk brukar den kalla sig. Holism är väl en övergripande term: http://en.wikipedia.org/wiki/Holism_in_science. Man kan lugnt räkna MITs Andy Clark dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Andy_Clark

manifesto skrev:

Kristoffer skrev:
Akashan är inte mer ett subjekt än summan av dina föreställningar är ett subjekt.

Summan av mina föreställningar finns lagrad i min hjärna. Var finns summan av akashas föreställningar lagrad?

Summan av dina föreställningar, påpekar antroposofin, är ö h t inte materiell! http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind Den är din livserfarenhet. Denna erfarenhet existerar men går inte att detektera. Den finns för att du är ett subjekt, ett väsen. Eftersom det finns subjekt, alltså väsen (menar t ex antroposofin), som är mer omfattande och äldre än enskilda människor, så finns det livserfarenhet lagrad även utanför enskilda människor eller enskilda människokollektiv. Rent tekniskt finns sådana "lager" i det som kallas eterkroppen både hos individer och hos himlakroppar och solsystem - som alltså ses som väsen eller grupper av väsen - medvetna subjekt.

manifesto skrev:

Kristoffer skrev:
Akashan är ett medium. Och det är inte fysiskt, vad man vet, och har inte kunnat detekteras med fysiska medel, vad jag vet.

Men hur kan man då veta att den inte är en produkt av kollektivt fantiserande?

På samma sätt, i princip, som man kan veta att den fysiska världen inte är en produkt av kollektivt fantiserande. (hur kan man förresten det, skulle du säga?)

manifesto skrev:

Kristoffer skrev:
Vilket inte betyder att det inte existerar (definierar man bort allt ickefysiskt som ickeexistent så är man troende materialist och INTE vetenskaplig).

Nja, här hoppar du över några led. Du måste kunna förklara hur något som saknar materialitet kan sägas existera i någon icke-nonsens mening. Hur?

Det går ju inte att förklara för någon som dogmatiskt hävdar att ALL immateriell existens per definition är nonsens! Men även dina (eller mina) dogmer är immateriella. Föreställningar är immateriella. Definitioner är immateriella. Principer är immateriella. Tankar är immateriella. De ger små elektrokemiska spår i hjärnan men ÄR inte dessa spår, mer än du och jag är våra fotspår eller våra pixlar på skärmen. Materialismen har sett sig tvungen att vända bak och fram på kausaliteten här. Som om leendet (materiellt) orsakar glädjen (immateriell) i stället för tvärtom. ... Hursomhelst, påminner jag mig, är jag inte ute efter att bevisa eller ens övertyga, utan helt enkelt att så gott jag nu kan svara på frågor om hur antroposofin ser på saker och ting, inklusive kunskapandet som sådant. Jag kanske inte kommer att lyckas men jag kan i alla fall göra ett försök, när tid gives (som dessa nätter!).

K

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 434 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]