Kristoffer skrev:
Knepigt ämne. Men det går inte att undvika hursomhelst (måste undvikas med mer finess än så). För HUR i allsin dar kan man bemöta problem som de du tar upp (och jag är personligen inte insatt i Nordwalls verksamhet förutom att jag lite vagt känner till att han har polemiserat mot Staudemaier) utan att själv hamna i samma båt?? Båten är alltså: att hänga ut enskilda individer, framställa människor i dålig dager. Det motverkar varje ädelt syfte. Man skjuter sig i foten hur man än gör. Så man gör det minst dåliga och tiger. Det finns lika många sätt att tiga som det finns sätt att inte tiga.
Tack för svaret. (Ja, jag förstår onekligen problemet, eftersom det är precis det problemet icke-antroposofer har. Det är en båt man inte vill sitta i. Så å ena sidan så ignorerar jag att båten ens existerar. Å andra sidan blir jag arg emellanåt och försöker sänka båtjäkeln med stenkastning. Ingetdera gör någon skillnad, så jag rekommenderar inte det senare förfarandet.)
Citera:
Steiner själv var ingen mästare på att undvika polemik, men han gjorde sitt bästa helt säkert, och det som på den tiden säkert framstod som sakligt försvar av de egna idégodset ter sig nu ett sekel senare som onödigt tjafs med tjafsers, vilket ger flera av Steiners viktigaste texter en onödig belastning.
Nä, han var ju helt klart tjafsig, på sina håll. Men om man ser till hans verk, de verk som antroposofer ofta läser, och som ofta rekommenderas till andra, dvs grundläggande verk som How to know higher worlds, m fl, så presenterar han ju för sina anhängare sådana idéer: som att man inte kan komma vidare på den andliga vägen, typ, om man inte lägger ned fientligheten mot motstridande idéer, t ex. Ok, det är till viss del situationsbundet, och har med den träningen att göra, så att säga, men samtidigt så framgår det ju rätt tydligt att man inte kan träna andligt någon halvtimme om dagen och sen spy galla resten av tiden. Men jag uppfattar inte det som att meningen är att undvika polemik av gott innehåll, utan snarare att undvika att se illa på eller tala illa om människor eller nedvärdera eller förakta människor. Polemik samt tjafs undvek han som sagt inte själv. Och emellanåt talade han nog illa om andra också (han var inte perfekt

).
Citera:
Han hade anmodats av sin egen mentor, som initierade honom i den hermetiska traditionen när han var 21 (enligt det s k dokumentet från Barr, 1907, skrivet på anmodan av Edouard Schuré), att "undvika onödig polemik". Han had en vass tunga så han bet sig nog ofta i den. Kanske inte tillräckligt ofta.
Äsch, han är ju som roligast när han inte biter sig i tungan.
Citera:
Och det är ju (här är problemets kärna) svårt att bestämma när ANDRA skall bita sig i tungan, och man kan ju inte bita varandra i tungan utan vidare. Var och en måste själv avgöra när det är läge att bita sig i tungan. Sin egen tunga.
Jag biter mig förvisso inte i tungan, och ser inte det som något ideal som måste hållas över allt annat. Jag tar hellre någon som säger att h*n tycker jag har fel, eller någon som blir arg och säger stick och brinn, än... det där.
Citera:
Hade antroposofin varit mer auktoritär och toppstyrd så hade det varit enklare: någon över en Nordwall i hierarkin hade tagit honom i örat och förklarat ett och annat för honom. Men nu finns ingen sådan hierarki och det skulle strida mot antroposofins väsen att näspa någon på det viset.
Jo, förvisso. Kruxet är väl att det ter sig som att man i viss mån ger honom positiv förstärkning för det han gör.
Citera:
Undertecknad inkluderad. Vad jag vet är sagda Nordwall inte ens medlem av Antroposofiska Sällskapet (läser han detta får han gärna korrigera mig om jag har fel).
Det var som katten. Förr om åren var han det, men kanske inte längre då. Det är ju rätt märkligt i så fall, med tanke på hans engagemang.
Citera:
Dessutom tror jag - men kan såklart ha fel - att det inte är speciellt många antroposofer som är ute på nätet på det viset. Steiner själv må ha varit tekniknörd men det har inte smittat av sig nämnvärt på den antroposofiska kulturen efter honom (det finns lysande undantag men de är lika mycket undantag som lysande).
K
Ja, men han tyckte ju också att det var lite farligt med... vad var det, telegrafen... eller t o m telefonen kanske.
-z