Forum för vetenskap och folkbildning

Till föreningen Vetenskap och Folkbildning
Aktuellt datum och tid: fre 30 jul 2010, 22:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 134 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder
InläggPostat: tor 18 jun 2009, 16:33 

Blev forummedlem: tor 09 dec 2004, 17:43
Pallas skrev:
piotrr skrev:
Pallas skrev:
kaxiga Z skrev:
En liten fråga:

Finns det någon statistik som backar upp påståendet att barn i allmänhet sover bättre om de ligger på mage?
Jag har inte sett någon. Mina har alla sovit bättre på mage, men det är ju rent anekdotiskt. Jag är mest intresserad av om det finns någon statistik på motoriska utvecklingsförseningar för ryggsovande barn, som AW hävdar är ett faktum. Det borde vara lätt att ta fram statistik på det, tycker jag. Det är väl bara att jämföra BVC-journaler, avseende motorisk utveckling, före och efter rekommendationen att barn ska sova på rygg.

Precis den sortens statistik vi har på att spädbarnsdödligheten minskade sedan rekommendationerna om att barn inte bör sova på mage?
Precis. Fast med avseende på motorisk utveckling då. Vore ju intressant att för evigt avliva myten om att spädbarn blir utvecklingsförsenade av att sova på rygg.

Enligt en debattartikel publicerad idag på svd.se(se jaks inlägg) samt en .pdf jag hittade på nätet, så är magläge en ganska ny "metod" som introducerades runt slutet av 60-talet/början av 70-talet, i Europa. Innan dess samt i större delen av världen, så sover barn på rygg.

Om barn blir utvecklingstörda av att sova på rygg så borde vi se en minskning av utvecklingsförseningar ungar runt 69-70 och en ökning runt 1991.

Kan ju tillägga att enligt debattinlägget på SvD så verkar det inte finnas något stöd åsikten att det blivit en ökning/epedemi av sömnsvårighet hos barn efter 1991.

edti, ändrade utvecklingstörda till utvecklingsförsenade.

InläggPostat: tor 18 jun 2009, 16:37 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 12 maj 2007, 18:17
Finns det inga barn som sover på sida?

InläggPostat: tor 18 jun 2009, 20:16 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: mån 13 mar 2006, 15:47
De flesta spädbarn har nog rätt svårt för att hålla sig balanserade i sidoläge, men om de rullar ihop sig så visst.

InläggPostat: mån 22 jun 2009, 08:42 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 12 maj 2007, 18:17
Det är lätt att palla upp barnet med ett litet stöd, så gjorde de på BB när jag fick min två sista barn, alla mina barn sov på sida , men jag vet inte om det är att rek framför rygg, lungorna kanske pressas ihop mer på sida.

InläggPostat: mån 22 jun 2009, 11:14 
Användarvisningsbild

Det känns lite ... omständigt för en mycket tveksam förtjänst.

InläggPostat: ons 24 jun 2009, 22:23 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: fre 20 jun 2008, 22:21
piotrr skrev:
Det känns lite ... omständigt för en mycket tveksam förtjänst.

Faktum är att de i Spanien där mitt första barn föddes alltid lade barnen på sidan under bb-tiden, med hoprullad handduk mot mage och rygg. Det fanns tom. specialdesignade rullar att köpa. Att barn sover lugnare när de känner sig ihoptryckta är inte direkt någon nyhet. I Spanien menar barnläkarkåren att sidoläge är bra eftersom det inte finns risk för psd samtidigt som barnet blir lugnare. I Sverige menar man att sidoläge inte är så bra (jag tror det är för risken att rulla över på mage).

Så...för en ganska stor del människor är det fullt normalt och något man "bara gör" - sedan är ju alla barn olika och somnar på olika sätt. V

InläggPostat: ons 24 jun 2009, 22:55 
Användarvisningsbild

Men håll med om att det kräver något fler element för att fungera.

InläggPostat: ons 24 jun 2009, 22:58 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: fre 20 jun 2008, 22:21
piotrr skrev:
Men håll med om att det kräver något fler element för att fungera.

Beror på ungen. Jfr. nynna favvosången tusen gånger, samtidigt som du gungar barnet med en knyck varje gång du stödjer dig på höger höft, håller kvar nappen och håller en filt virad runt den sparkande kroppen. Erkänn: DÅ är det inte mycket meck mer ett par handduksrullar som ändå ligger och väntar i vaggan??

Inte för att mina ungar har låtit sig bevekas för det, men andras ungar har somnat snällt.

InläggPostat: tor 25 jun 2009, 08:26 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: mån 19 nov 2007, 16:42
Pallas skrev:
Jag är mest intresserad av om det finns någon statistik på motoriska utvecklingsförseningar för ryggsovande barn, som AW hävdar är ett faktum. Det borde vara lätt att ta fram statistik på det, tycker jag. Det är väl bara att jämföra BVC-journaler, avseende motorisk utveckling, före och efter rekommendationen att barn ska sova på rygg.

Jag fick barn 1995, och då var det en massa prat (oh, så välbelagt det känns) på BVC om att barn blev platta i bakhuvudet och fick dåliga nackmuskler av att ligga på rygg jämt. Folk var så rädda för att lägga barn på mage att de lade dem på rygg när de var vakna också. Det var då rekommendationerna om "magträning" kom, d.v.s. att lägga barnen på mage på golvet en viss tid varje dag.

En anekdot till: Min mamma som jobbade med spädbarn berättade att innan 1991 lade de flesta sina barn på mage på träffarna, men efteråt satte de sina barn på golvet, uppallade mot några kuddar, eller stödda av föräldrarna om de inte kunde sitta själva. På föräldraträffarna med min -95:a gjorde jag en liten privat observation, och konstaterade att de flesta satte dem på det sättet. På föräldraträffarna med min -03: och min -06:a däremot, lade de flesta sina barn på mage på golvet. 1995, i de kretsar jag umgicks, var det många barn som inte kröp vid 9 månaders ålder. Men -03 och -06 ansågs det vara sent att lära sig krypa vid 9 månaders ålder.

Undrar om det finns någon statistik på hur bakhuvudsplatthet, nackmuskelstyrka och krypålder är relaterat med magläge i vaket tillstånd?

InläggPostat: tor 25 jun 2009, 20:56 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 11 mar 2009, 22:49
AW citerar oförtrutet ur KMR-blaskan: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=217992&sid=0b559fbb2108d81cbdf33915155add1a#217992

"Conscience off, dick on!"

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre 26 jun 2009, 09:27 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: fre 09 mar 2007, 09:43
Man blir ju mörkrädd av graden av censur på forumet...

Användare Alfons skrev fullständigt befogade frågor till AW och då svarar hon:
"Om inte Susanne* och *frieda* redan hunnit in att besvara och bemöta och modifiera och - ja - "diskutera" detta ditt inlägg, skulle jag direkt ha slängt det i papperskorgen. "

InläggPostat: fre 26 jun 2009, 09:47 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: mån 19 maj 2008, 21:50
Inquito skrev:

"Om inte Susanne* och *frieda* redan hunnit in att besvara och bemöta och modifiera och - ja - "diskutera" detta ditt inlägg, skulle jag direkt ha slängt det i papperskorgen. "

Ter sig bara mer och mer likt scientologins sektbeteende. SHUUUUUUUN the nonbeliever!

InläggPostat: fre 26 jun 2009, 12:49 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tor 21 jun 2007, 08:44
Inquito skrev:

Blev också mörkrädd då jag läste inläggen, Anettes rädsla för att bli raderad som vanligt, man anar en AW-regel om att radera kritiska inlägg, samt svaret hon fick från Anna W.
Så jag kopierar in Anettes inlägg här som backup, ifall de raderar tråden:

Anette skrev:
Registreringsdatum: 02 juni 2009
Postat: tor jun 25, 2009 19:51
Anna W skrev:
catti skrev:
Skulle varit intressant att höra lite kring hur du tror att man kan "bota" ADHD utan medicinering.

Makt, mörkläggning och jäv skrev:
Dokumentet ger läkare råd om hur de ska diagnostisera och behandla barn som uppfattas som stökiga.

:D Jag vet att det låter provocerande. Men min medicin heter Barnaboken :!: Den heter inte hjärnförändrande, beroendeframkallande amfetamin.

Anna: du skriver att din medicin heter barnaboken...Jag har bara en stilla undran, och den undran hade jag i mitt inlägg härinne om ADHD (där jag berättade min historia), men då ville du inte gå in mer på mina frågor....Jag respekterade det, men eftersom du nu själv tar upp ämnet igen, så hoppas jag att du kan svara lite mer utförligt denna gång.

Om man provat allt, och då menar jag verkligen allt - och inget hjälper - utbrotten fortsätter, depressionen fortsätter, håglösheten fortsätter, ilskan och rädslan och all oro fortsätter - är din medicin då fortfarande "barnaboken"? Ansèr du att alla dom människorna som fått denna diagnos, bör läsa din bok, så blir dom "botade"?
Menar du att alla dom människorna med missbrukarproblem, dom som är kriminella och dom som är alkoholister, enkelt bara kan läsa din bok, och dom blir botade?
Menar du att jag skulle läst din bok när min pojk (som har diagnos), var liten, så skulle allt ordnat sej?

Om det är så enkelt, Anna, varför går du inte ut med denna information i massmedia, varför föreläser du inte på Attentions kurser, varför gör du inte reklam för din bok och samtidigt säger att den är bra för dom som har denna problematik?

Jag hoppas du är villig att svara, och jag hoppas att detta inlägg får vara kvar.

Tack/ Anette.

(Min understrykning)

Själv har jag ingen koll på ADHD eller amfetamin eller annan psykofarmaka heller för den delen. Men att inte få ifrågasätta den som slår ner på skolmedicinens ordinering, utan att bli raderad...låter inte bra.

Med reservation för att detta är andra gången jag läser i det forumet och kanske fått en skev bild.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån 07 dec 2009, 12:40 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 05 dec 2009, 00:11
Det är ett tag sen hon var på tapeten nu, en hel del polisanmälningar har väl fått tyst på det värsta. För visst blev hon anmäld? Det är så länge sen nu.

Den där chatten på FL, där fick man inte vara med om man hade kritiska frågor. Alla som ens andades negativitet togs bort redan i förstadiet. Mina frågor kom inte med alls.
Att inte ge henne tid i etern är en bra taktik, sådana som hon ska tigas ihjäl.

Det framkom under året även att hennes val av metoder byggde på en lätt panik och blev den enda fungerande metoden - som sen blev Lagen på hennes forum. Det var det jag frågade om på chatten om jag inte minns fel. Får man 9 barn med flera olika män får man göra "panikvalet", det är inte samma sak som att rekommendera alla stackars vilsna föräldrar att göra det med första.

Hon är skrämmande, en idiot med i princip obegränsat mediautrymme är farligt.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 134 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]