joal skrev:
Lerner, möjligen inte så aningslöst då.
Man kan flytta upp denna diskussion en nivå till att gälla detta slags journalistik och dess berättigande i "seriöst syftande" morgonpress. Den som vi väl har att tacka för den är salig i åminnelse Marianne Fredriksson och hennes start av Idag-sidan i SvD. Utgångspunkten i den personliga upplevelsen, i det partikulära. Sidan där man inte ifrågasätter, sidan för ödmjukhet inför individuella erfarenheter, sidan för den min man kan ha när man tittar på en sensommarsolnedgång över en insjö.
Det är möjligt att dessa populära sidor med sina drag av den kolorerade veckopressen har en plats i seriös morgonpress, livsvisdomar, livsproblematik, känslor. Jag som försöker vara hård och ond hade dock helst inte sett dem där, ser gärna en elitisering av morgonpressen (vilken jag tror kommer iom sjunkande upplagor och att "lätt" material finns tillgängligt överallt gratis, men då blir endast en rikstäckande tidn kvar). Samtidigt motsätter jag mig en sådan utvecking, ser gärna en fortsatt hög spridning för morgonpress. Är mysjournalistik vad som krävs, så..
Denna min inställning är säkert inget problem för tidningarna, men problematiskt på riktigt blir det när man ska utföra balansakten på slak lina mellan myssida med personliga erfarenheter och som det blev i detta fall, antroposofislickande. Exempelvis DN som har en stolt förnuftsivrande tradition får svårt med trovärdigheten, men å andra sidan anser de förmodligen att det är oundgängligt med Insidor.
Ja, jag håller med dig. Jag tycker att man av DN ska kunna kräva något mer än det där. Jag kan inte se att det hade varit omöjligt att göra en seriös och bra artikel om ämnet. Det utesluter ju verkligen inte att man i en sådan artikel inkluderar både "livsvisdom" och känslor från intervjuade parter, exempelvis, men kruxet är ju hur man hanterar och analyserar materialet, och sedan hur man presenterar det. Det skulle kunna bli ett riktigt bra reportage. Lerner misslyckas ganska kapitalt, tycker jag.
Allt förutsatt att DN inte gör anspråk på att producera annat än fiktion på Insidan, men det intrycket har jag inte fått precis...