Forum för vetenskap och folkbildning

Till föreningen Vetenskap och Folkbildning
Aktuellt datum och tid: fre 30 jul 2010, 22:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 234 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 16  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Stockholm universitets waldorfutbildning
InläggPostat: sön 10 aug 2008, 02:06 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: mån 10 mar 2008, 01:08
Mats Reimer kritiserade den utbildningen på sin blog på Dagens Medicin, och jämförde den med Jehovas Vittnen som lär ut transfusionsmedicin. (Tror det var ett tips här på VoF-forumet som ledde mig dit förresten.) Det var rätt nyligen, så det var ju intressant om kursen försvunnit nu.

Inläggsrubrik: Re: Överlevde jag Waldorf? En så kallad utbildning.
InläggPostat: sön 24 aug 2008, 08:55 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 10 mar 2007, 21:16
Debattartikel i dagens SvD med anledning av att utbildningen av Waldorflärarare vid Stockholms Universitet läggs ner.
Den är undertecknad av 8 st kända professorer o kulturpersonligheter
Pedagogisk mångfald stryps
Citera:
Dessa vetenskaplighetens överdomare tilldelar sig själva en diktatorisk makt även i frågor där ingen vetenskap kan ge entydiga svar, till exempel hur unga människor bäst får möjligheter att utvecklas och mogna. På det området kommer olika människosyn och livsideal ovillkorligen in.
Jämför gärna det vetenskapsfientliga språkbruket med det i Johan Lundbergs artikel i SvD om Hedenius
VOF-tråd om detta

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 24 aug 2008, 10:22 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: fre 24 nov 2006, 00:04
Coool, man kanske skulle skriva ett gensvar.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 24 aug 2008, 11:15 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tis 08 feb 2005, 01:15
Ja, dessa eländiga vetenskapens överdomare som har mage att tvivla på en gurus hundra år gamla uppenbarelser! :roll:

InläggPostat: sön 24 aug 2008, 12:36 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tis 27 mar 2007, 22:35
Några fler godbitar från debattartikeln.

Det unika med denna [Waldorflärarutbildningen] är att den förenar studier med personlig utveckling.

Det sker genom att utforska tänkandet med såväl vetenskaplig stringens som konstnärligt prövande och handens skicklighet samt genom att låta självreflektion och kritiskt tänkande gå som en röd tråd genom utbildningen. Utgångspunkten är att ett gott lärarskap omfattar hela personligheten.

De refererar också till forskningsrapporten som är betald av antroposoferna och med bla. en antroposof som författare:
Citera:
Både Lärarhögskolan och [Rudolf Steinerhögskolan] har över­vägande positiva erfarenheter av samarbetet. Detta beläggs i en forskningsrapport, publicerad förra året vid Karlstads universitet (Waldorfskolan – en skola för männi­skobildning? av Bo Dahlin, Agnes Nobel och Ingrid Liljeroth).
[...]
Forskning har bedrivits på hur waldorfelever klarar sig efter skolgången. Resultaten är överlag positiva för waldorfpedagogiken.

Den nämnda forskningsrapporten från Karlstads universitet visar till exempel att waldorfskolan lyckas bättre än den kommunala skolan när det gäller "demokratisk fostran".

Den stora Unesco-undersökningen Pisa, som även omfattat Österrikes waldorfskolor, kommer till samma resultat. Waldorfskolorna ligger här över genomsnittet för Österrikes övriga skolor också när det gäller teoretisk kunskap.
Härligt va? Man undrar hur pålitliga de andra studierna är de refererar till när de inte har några problem med Karlstadrapporten.

Citera:
Det avgörande motivet för att stoppa utbildningen tycks ha varit brister i kurslitteraturen. Den ansågs vara ovetenskaplig. Men kurslitteraturen inom RSH används inte som dogmer utan som grund för en prövande diskussion, och det waldorfpedagogiska utvecklingsarbetet i lärarprogrammet handlar om att pröva de hypoteser den egna metodiken bygger på.
Buggis måste glädja sig åt det här. Ni som vet, är det här något som lärs ut dubbelt, att man både ska tro på Steiner och "pröva" hans teser?

Citera:
Det finns en kritisk debatt om Rudolf Steiners skrifter i "samhället i stort", ­vilket lärarutbildningsnämndens ord­förande och naturvetenskapliga fakultetens dekan hänvisat till. Det stämmer att det finns en sådan debatt.
Är det några andra än VoF som fört en kritisk debatt?

Till sist, undertecknarna till debattartikeln är
Citera:
RONNY AMBJÖRNSSON
professor emeritus i idéhistoria

GÖTE APPELBERG
fd chefsjurist vid Skolverket

MARIA BERGOM LARSSON
fil dr, kulturskribent

BO DAHLIN
professor i pedagogik

SVEN-ERIC LIEDMAN

AGNETA PLEIJEL
författare

TÖRES THEORELL
professor emeritus

KERSTIN WICKMAN
professor emerita i design och konsthantverkshistoria
En del av dessa har varit med och skrivit boken Inspirerad av antroposofi som handlar om deras egna erfarenheter av Waldorf och antroposofi. Det påstås bla. att "Selma Lagerlöf och Olof Palme är exempel på personer som fascinerats av antroposofin" (vilket tagits upp i en annan tråd). Medförfattare i den boken är fö. Göran Rosenberg och efterordet är skrivet av Annika Åhnberg, fd. jordbruksminister som nu tydligen är "agronomie hedersdoktor vid Sveriges Lantbruksuniversitet".

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 24 aug 2008, 12:54 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tis 08 feb 2005, 01:15
devadatta skrev:
RONNY AMBJÖRNSSON
...
BO DAHLIN
professor i pedagogik
...
SVEN-ERIC LIEDMAN

Välkända antrosar/hangarounds. The usual suspects, typ.

InläggPostat: sön 24 aug 2008, 14:36 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tor 07 apr 2005, 14:59
I det här läget vore det mycket bra med en riktig replik - det skulle i så fall få stor spridning.

InläggPostat: sön 24 aug 2008, 21:22 
Avstängd

Blev forummedlem: sön 24 aug 2008, 21:16
Något sammarbete med SU var väl knappast någonting som vi ville ha från början. Att sammarbetet avvecklas är bra för vår del, då det öppnar för ett nytt sammarbete med någon annan högskola eller universitet. Kanske till och med ett som är fritt från korrupta män och kvinnor som går över lik för att komma upp sig bland rankerna.

Men en sak som jag inte förstår är hur ni som inte kan öppna käften utan att ha statistiska belägg kan tvivla på denna pedagogik. Varje undersökning som görs visar att barnen i waldorfskolorna mår bättre, har färre sjukdomar, trivs och så vidare.

Nåja, ingen har väl i och för sig någonsin anklagat er för att tänka självständigt.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 24 aug 2008, 21:26 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: fre 24 nov 2006, 00:04
Hej LinusP och välkommen till VOFs forum.

Har ni någon universitet eller högskola på gång?

Vad är det för statistik eller undersökning du har tillgång till?

Senast redigerad av take sön 24 aug 2008, 21:49, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 24 aug 2008, 21:48 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 11 feb 2006, 00:20
linusp skrev:
Men en sak som jag inte förstår är hur ni som inte kan öppna käften utan att ha statistiska belägg kan tvivla på denna pedagogik.

Statistiska belägg? Waldorf är byggd på skit. Skit in, skit ut.

InläggPostat: sön 24 aug 2008, 22:07 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 30 jul 2008, 10:12
linusp skrev:
Något sammarbete med SU var väl knappast någonting som vi ville ha från början. Att sammarbetet avvecklas är bra för vår del, då det öppnar för ett nytt sammarbete med någon annan högskola eller universitet. Kanske till och med ett som är fritt från korrupta män och kvinnor som går över lik för att komma upp sig bland rankerna.

Tillåt mig att HÅNSKRATTA!
Om det någonsin behövs ett exempel på "surt sa räven" så har du nu kläckt ur dig citatet som spöar alla andra citat. Måste vara jobbigt att vara antroposof när man bara kan samarbeta med en högskola/universitet åt gången?
linusp skrev:
Nåja, ingen har väl i och för sig någonsin anklagat er för att tänka självständigt.

Är det så ni ser på självständigt tänkande... nått man ANKLAGAR folk för? :-)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 24 aug 2008, 22:46 
Användarvisningsbild

emanuel1972 skrev:
devadatta skrev:
RONNY AMBJÖRNSSON
...
BO DAHLIN
professor i pedagogik
...
SVEN-ERIC LIEDMAN

Välkända antrosar/hangarounds. The usual suspects, typ.

Och Maria Bergom Larsson är ju super-antroposof.

InläggPostat: sön 24 aug 2008, 22:51 
Användarvisningsbild

linusp skrev:

Låt mig föreslå Karlstads Universitet!!!!! 8-) :P

Citera:
Men en sak som jag inte förstår är hur ni som inte kan öppna käften utan att ha statistiska belägg kan tvivla på denna pedagogik. Varje undersökning som görs visar att barnen i waldorfskolorna mår bättre, har färre sjukdomar, trivs och så vidare.

Japp--men gör en enkät bland de som hoppat av. Bland de som är missnöjda och som INTE mår bra.

Statistiska belägg för pedagogikens förträfflighet är det väl anhängarnas sak att producera. Fram med det! Vilka vederhäftiga studier har gjorts på waldorfpedagogiken? Eller kanske på doktrinen om 7-årsperioderna eller temperamentsläran? Kanske någon akademisk psykologitidskrift har publicerat forskning på detta? Eller på eurytmins betydelse för barns mentala utveckling? Upplys oss gärna tack!

Citera:

Jodå, många gånger. Det var därför det sket sig så i waldorf. Jag är inte stöpt i den antroposofiska formen.

InläggPostat: sön 24 aug 2008, 23:32 
Användarvisningsbild

Nä, vad fan, jag blir helt magsjuk :x
Citera:
Slaget mot waldorflärar­utbildningen är ett tecken i tiden.

De har ju bara haft en waldorflärarutbildning på statlig högskolenivå i några få år--vadå "tecken i tiden"?

Citera:
Waldorflärarutbildningen ... till hela sin inriktning är internationell.

Jo, visst, internationell. Steiner hade ju många åsikter om raser och "rasers" utdöende och annat. Synnerligen internationellt.

Citera:
Det unika med denna lärarutbildning är att den förenar studier med personlig utveckling.

Det sker genom att utforska tänkandet med såväl vetenskaplig stringens som konstnärligt prövande och handens skicklighet samt genom att låta självreflektion och kritiskt tänkande gå som en röd tråd genom utbildningen. Utgångspunkten är att ett gott lärarskap omfattar hela personligheten.

Personlig utveckling = att vara antroposof.

Utforska tänkandet = gå över tröskeln till den andliga världen.

Vetenskaplig stringens = andevetenskapligt dravlande.

Konstnärligt prövande = kopiera den antroposofiska stilen.

Självreflektion = leder till att man blir antroposof.

Kritiskt tänkande = Jo, antroposofer är mycket kritiska. Mot hur saker går till i den vanliga, riktiga världen.

Hela personligheten = hela personligheten bör vara antroposof! Förstås!!
Citera:
Den fria skolan har kommit att innebära en frihet att välja huvudman men inte att välja pedagogik.

Varför ska en pedagogik som inte ger kunskaper men som indoktrinerar barn accepteras? På skattebetalares bekostnad dessutom.
Citera:
Det finns en kritisk debatt om Rudolf Steiners skrifter i ”samhället i stort”, ­vilket lärarutbildningsnämndens ord­förande och naturvetenskapliga fakultetens dekan hänvisat till. Det stämmer att det finns en sådan debatt.

Detsamma kan sägas om exempelvis Freud, Darwin, Friedman, Marx, Montessori, Frejre, Freinet och andra teoretiker som varit skolbildande i modern pedagogik och annan vetenskap.

Ja, men Darwin förlitade ju sig på andeskådande. Förstås.

Apropå den kritiska debatten så är den väl--tyvärr-relativt frånvarande, i a f i Sverige.

Citera:
Ur beslutet talar en anda som är farlig för mänsklig frihet.

Antroposofisk frihet är en sak för sig. Onekligen. Det är inte vad andra människor kallar frihet. Jag rekommenderar Michael Uljens: Steinerpedagogik och ofrihet. (pdf) Uljens är profesor i pedagogik vid Åbo Akademi.
Citera:
Det finns idag 35 skolor och 70 förskolor med waldorfinriktning, och antalet fortsätter att växa. Allt fler föräldrar väljer idag den allsidiga och människoorienterade kunskapssynen, den genomarbetade estetiken och det individuella bemötandet av barnen.

Men de är ju helt ute och cyklar. När jag var barn var köerna till waldorf enorma, det var ett jättetryck. Numer får de ju ragga kunder. Som alla andra.

Citera:
Forskning har bedrivits på hur waldorfelever klarar sig efter skolgången. Resultaten är överlag positiva för waldorfpedagogiken.

Den nämnda forskningsrapporten från Karlstads universitet visar till exempel att waldorfskolan lyckas bättre än den kommunala skolan när det gäller ”demokratisk fostran”.

Forskningsrapporten var förstås en sak för sig. Resultaten var inte positiva för waldorfskolan, det är patetiskt att ens kalla det forskningsrapport, än mer att kalla resultaten positiva: de var patetiska. Sättet de forskade på var patetiskt. Forskningen var beställd av antroposofer, formulerades av antroposofer och tolkades av antroposofer. Den ansvarige är medlem av antroposofiska sällskapet. De andra medarbetarna är antingen f d waldorfelever eller folk som är positiva till waldorf. Karlstads universitet publicerade visserligen rapporterna--men man kan sannerligen ifrågasätta varför de gjorde det. (De kanske vill bli Steinerhögskolans nästa samarbetspartner!!)
Citera:
Waldorfskolorna ligger här över genomsnittet för Österrikes övriga skolor också när det gäller teoretisk kunskap.

Säkert. En intressant sak när det gällde den svenska undersökningen (Dahlins) var att den jämförde äpplen med päron, till ex avseende hur många elever som gick vidare till högre utbildning. Vad säger att det inte var så i Österrike också? Fullt möjligt, skulle jag säga. Av de rapporter jag känner till från andra länder så har de genomförts av folk som har väldigt positiva fördomar om antroposofisk "pedagogik" redan från början. Och så har de liksom fixat och trixat och så och blåst upp allt som kan tolkas positivt.
Citera:
Det avgörande motivet för att stoppa utbildningen tycks ha varit brister i kurslitteraturen. Den ansågs vara ovetenskaplig. Men kurslitteraturen inom RSH används inte som dogmer utan som grund för en prövande diskussion, och det waldorfpedagogiska utvecklingsarbetet i lärarprogrammet handlar om att pröva de hypoteser den egna metodiken bygger på.

Dogmer jo. Det är ju Steiner!
Citera:
Vikten av mångfald inom pedagogiken betonas i waldorflärarutbildningarna.

Mångfald av dumhet?

Citera:
Stockholms universitets olyckliga ­agerande innebär att en undervisningsform med 90 års praktik kommer att ­läggas ned.

Visst, 90 år praktik. Det är dags att lägga ned. Andevetenskap var fel då--och är fel nu. Och även om det är 90 år sedan den första waldorfskolan (inte i Sverige dock) så har inte waldorfskolor varit statsfinansierade i 90 år--än mindre har det givits waldorflärarutbildningar på statliga högskolor i 90 år. DET är väldigt nytt. De får väl fortsätta som innan--fixa sin utbildning själv, utan att få en extra boost av att vara affilierade till en statlig institution. Vilket är precis som det ska vara--och som det var för inte många år sedan. Stockholms universitet har verkligen inte varit värd för 90 års waldorfutbildning...
Citera:
den pedagogiska mångfalden

"Mångfald" som inte bygger på något som helst vetenskapliga grunder? varför betala för det?

Citera:
Framtiden för hundratalet skolor och förskolor står på spel. Detta i en tid då Sverige befinner sig i en djup pedagogisk kris.

Som sagt, waldorfskolor fanns långt innan lärarhögskolan tog waldorf till sig. Och frågan är om det inte är mer sannolikt att waldorf har potential att förvärra den pedagogiska krisen... jag menar, andeskådarpedagogik är ju inget alternativ till verklig, vetenskapligt sett vederhäftig, pedagogik.

Citera:
Växande problem inom snart sagt alla samhällsområden ställer nya krav på hur barn ska uppfostras och utbildas. Waldorfpedagogiken har här mycket att bidra med.

Växande problem som en usel utbildning kan komma till rätta med? Vilka problem och hur är det tänkt att waldorf kan lösa dem? genom andeskåderi?

Visst är det så att "problem" löses genom att barn uppfostras och utbildas rätt. Kruxet är väl att det Steiner avsåg som rätt är inte vad andra önskar. Rätt är att barnen blir mottagliga för antroposofi. Och det är förstås väldigt viktig för antroposofer för det är en biljett för mänskligheten in i nästa utvecklingsepok. Men jag tror inte att det är dit andra människor vill. Typ materialister som inte vill snacka med andevärlden.

Urk. Det här får jag tänka vidare på imorgon. Jag håller onekligen med om att en replik vore nödvändig.

(Förresten upptäckte jag nyligen att Humanisten publicerat några waldorfkritiska artiklar. Jag tror de är tillgängliga från humanistförbundets hemsida.)

InläggPostat: sön 24 aug 2008, 23:45 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 23 apr 2008, 00:18
Om du vill fortsätta verka trovärdig bör du nog tänak på vad patetisk betyder: Patetisk - Överdriven känslosamhet - passar inte ihop med skeptisk vetenskaplighet.

"Ty sådan är människans natur att om hon än erkänner att andra är kvickare, vältaligare eller mera lärda, så vill hon knappast tro att andra är klokare än hon själv; hon ser ju sitt eget förstånd på nära håll, andras på avstånd."
Thomas Hobbes

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 234 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 16  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]