Citera:
Men jag menar att även dessa fluktuationer ingår i universum: De behöver tid, rum och energi för att komma till stånd.
Så du accepterar att det existerar saker som börjar existera utan orsak?
Citera:
Då kvarstår ändå frågan: Varför finns tid?
Varför finns rummet?
Varför finns den kristna guden?
Om du inte kan eller vill svara på detta erkänner du att det existerar entiteter som inte behöver komma från något, eller inte behöver någon förklaring, utan bara är. Om så är fallet kan vi lika gärna säga att rum och tid bara är. Här verkar du även anta att tid och rum har någon slags platonisk existens. Tid kan defineras som det vi läser av en klocka och längd är det vi läser av en linjal. Temperatur är det vi läser av en termometer. Det är operationella definitioner.
Citera:
Det finns en hel del fenomen i universum som existerar trots att vi inte kan förklara dem (idag), t ex mörk materia (och för all del även kvantfluktuationer: varför uppstår de?). Men de finns i alla fall. Och forskarna jobbar och analyserar för att få reda på mer om dem.
Det är internt inkoherent att fråga efter vad som är orsaken till någon som inte har någon orsak. Om du är mer intresserad av hur det kommer sig att kvantmekanik är som det är rekomenderar jag boken "The Comprehensible Cosmos: Where Do The Laws of Physics Come From?" av Victor Stenger, eller
en lite mer teknisk artikel av samma fysiker. Notera stycke sju och nio.
Här är en kort tabell.
Citera:
Det KAN ju vara så att Gud är sin egen orsak,
på ett sätt som vi inte förstår (idag i alla fall).
Det Kan existera fenomen som vi inte förstår. Ex: Gud själv skulle kunna presentera förklaringen till sin egen nödvändighet/existens, men att vi inte förmår att föreställa oss hur det fungerar, för våra sinnen kanske inte räcker till (exempelvis).
Varför kan vi inte då säga att den naturliga världen är sin egen orsak, bara att vi inte förmår oss att föreställa oss hur det fungerar, för våra sinnen kanske inte räcker till? Varför dra in det övernaturliga från början?
Så du drar till med något övernaturligt för att försöka förklara något man inte förstår nu och försöker sedan förklara bort det? Det finns ett antal problem med det här. För det första har den ingen förklaringskraft. Om du frågar mig varför solen skiner, och jag säger att det är på grund av att ett flygande spaghettimonster gjorde det så, har jag förklarat något då? Eller har jag endast försökt förklara bort det? För att det ska kunna räcknas som en förklaring skulle jag behöver förklara hur, var, vart, när, med vilka mekanismer och så vidare som det flygande spaghettimonstret gjorde det. Så hur, var, varför och med vilka mekanismer skapade den kristna guden allt som existerar? Du har egentligen bara förlängt problemet med att förklara, för nu har vi plötsligt en ännu mer komplex och osannolik entitet som i sig inte har någon förklaringskraft och måste förklaras. På ett sådant sätt är övernaturliga 'förklaringar' ofta överflödiga och faller för Occam's Rakkniv.
Hade du någon synpunkt på mitt argument för naturalismens nödvändigthet, eller accepterade du dess slutsats? Jag postar den en gång till för tydlighetens skull.
Citera:
1. Att säga att någonting har en övernaturlig orsak är bara meningsfullt om en negation till naturliga orsaker.
2. För att säga att någonting har en övernaturlig orsak måste man därför utesluta alla tänkbara och otänkbara naturliga orsaker, även sådana vi inte vet någonting om (från 1).
3. För att kunna utesluta alla tänkbara och otänkbara naturliga orsaker måste man vara allvetande (från 2).
4. Då ingen människa är allsvetande, kan en tro på det övernaturliga aldrig berättigas. (från 3).
5. Naturalismen är absolut. (från 4).