Forum för vetenskap och folkbildning

Till föreningen Vetenskap och Folkbildning
Aktuellt datum och tid: tis 09 feb 2010, 14:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Speer odlar biodynamiskt i DN
InläggPostat: ons 24 jun 2009, 12:50 
Användarvisningsbild

Hexmaster skrev:
(F.ö. tänkte jag allra först på en känd innehavare av efternamnet, men det är vanligt förekommande.)
´
Du är inte ensam. :wink:

InläggPostat: ons 24 jun 2009, 13:07 
Användarvisningsbild

Thomas Lerner. Han skriver konsekvent helt okritiska artiklar om olika aspekter av antroposofi. Han har barn i waldorfskola. Han omnämns i skolans eget "meddelandeblad", t ex. Han hör till de väldigt nyttiga waldorfföräldrarna.

InläggPostat: ons 24 jun 2009, 14:07 
Användarvisningsbild

zooey skrev:
Thomas Lerner. Han skriver konsekvent helt okritiska artiklar om olika aspekter av antroposofi. Han har barn i waldorfskola. Han omnämns i skolans eget "meddelandeblad", t ex. Han hör till de väldigt nyttiga waldorfföräldrarna.

"Nyttig" var ordet, sa Bull.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot

InläggPostat: tor 25 jun 2009, 20:09 
Användarvisningsbild

Urquhart skrev:
Hexmaster skrev:
(F.ö. tänkte jag allra först på en känd innehavare av efternamnet, men det är vanligt förekommande.)
´

http://www.speer-ammo.com/ ? 8-)

InläggPostat: tor 25 jun 2009, 21:05 
Användarvisningsbild

Vitnir skrev:
Urquhart skrev:
Hexmaster skrev:
´

http://www.speer-ammo.com/ ? 8-)

Skulle kunna vara. Här är åtminstone junior: AS&P - Albert Speer & Partner GmbH

InläggPostat: lör 04 jul 2009, 23:27 

Lerner, möjligen inte så aningslöst då.

Man kan flytta upp denna diskussion en nivå till att gälla detta slags journalistik och dess berättigande i "seriöst syftande" morgonpress. Den som vi väl har att tacka för den är salig i åminnelse Marianne Fredriksson och hennes start av Idag-sidan i SvD. Utgångspunkten i den personliga upplevelsen, i det partikulära. Sidan där man inte ifrågasätter, sidan för ödmjukhet inför individuella erfarenheter, sidan för den min man kan ha när man tittar på en sensommarsolnedgång över en insjö.

Det är möjligt att dessa populära sidor med sina drag av den kolorerade veckopressen har en plats i seriös morgonpress, livsvisdomar, livsproblematik, känslor. Jag som försöker vara hård och ond hade dock helst inte sett dem där, ser gärna en elitisering av morgonpressen (vilken jag tror kommer iom sjunkande upplagor och att "lätt" material finns tillgängligt överallt gratis, men då blir endast en rikstäckande tidn kvar). Samtidigt motsätter jag mig en sådan utvecking, ser gärna en fortsatt hög spridning för morgonpress. Är mysjournalistik vad som krävs, så..

Denna min inställning är säkert inget problem för tidningarna, men problematiskt på riktigt blir det när man ska utföra balansakten på slak lina mellan myssida med personliga erfarenheter och som det blev i detta fall, antroposofislickande. Exempelvis DN som har en stolt förnuftsivrande tradition får svårt med trovärdigheten, men å andra sidan anser de förmodligen att det är oundgängligt med Insidor.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 05 jul 2009, 01:13 
Användarvisningsbild

emanuel1972 skrev:
zooey skrev:
"Nyttig" var ordet, sa Bull.http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot
Hade inte hört begreppet innan du tipsade. Riktigt kul.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 05 jul 2009, 06:53 
Användarvisningsbild

Jag trodde först det handlade om Hitlers arkitekt Albert Speer.

InläggPostat: sön 05 jul 2009, 16:06 
Användarvisningsbild

joal skrev:
Lerner, möjligen inte så aningslöst då.

Man kan flytta upp denna diskussion en nivå till att gälla detta slags journalistik och dess berättigande i "seriöst syftande" morgonpress. Den som vi väl har att tacka för den är salig i åminnelse Marianne Fredriksson och hennes start av Idag-sidan i SvD. Utgångspunkten i den personliga upplevelsen, i det partikulära. Sidan där man inte ifrågasätter, sidan för ödmjukhet inför individuella erfarenheter, sidan för den min man kan ha när man tittar på en sensommarsolnedgång över en insjö.

Det är möjligt att dessa populära sidor med sina drag av den kolorerade veckopressen har en plats i seriös morgonpress, livsvisdomar, livsproblematik, känslor. Jag som försöker vara hård och ond hade dock helst inte sett dem där, ser gärna en elitisering av morgonpressen (vilken jag tror kommer iom sjunkande upplagor och att "lätt" material finns tillgängligt överallt gratis, men då blir endast en rikstäckande tidn kvar). Samtidigt motsätter jag mig en sådan utvecking, ser gärna en fortsatt hög spridning för morgonpress. Är mysjournalistik vad som krävs, så..

Denna min inställning är säkert inget problem för tidningarna, men problematiskt på riktigt blir det när man ska utföra balansakten på slak lina mellan myssida med personliga erfarenheter och som det blev i detta fall, antroposofislickande. Exempelvis DN som har en stolt förnuftsivrande tradition får svårt med trovärdigheten, men å andra sidan anser de förmodligen att det är oundgängligt med Insidor.
Ja, jag håller med dig. Jag tycker att man av DN ska kunna kräva något mer än det där. Jag kan inte se att det hade varit omöjligt att göra en seriös och bra artikel om ämnet. Det utesluter ju verkligen inte att man i en sådan artikel inkluderar både "livsvisdom" och känslor från intervjuade parter, exempelvis, men kruxet är ju hur man hanterar och analyserar materialet, och sedan hur man presenterar det. Det skulle kunna bli ett riktigt bra reportage. Lerner misslyckas ganska kapitalt, tycker jag.

Allt förutsatt att DN inte gör anspråk på att producera annat än fiktion på Insidan, men det intrycket har jag inte fått precis...

InläggPostat: tor 09 jul 2009, 13:35 
Användarvisningsbild

Thomas Lerner idag igen om antroposofi, om bl a antroposofen Christian Egge och "konsten att vara människa"
http://www.dn.se/insidan/konsten-att-va ... a-1.905948

Jag vet inte ens vad jag ska säga om den artikeln. Jag vet inte om DN lyckas överträffa sig självt i undermåliga artiklar. Thomas Lerner skriver ju inte ens intressant om de här sakerna. Han bara blajar. Då funkar det inte att vara så okritisk som han är. Det finns ingen substans alls i texterna. (Och just den där texten är så dålig att man inte ens begriper vart den är på väg. Det är inte bara att han är beundrande och okritisk, han är dessutom totalt ointressant!)

InläggPostat: tor 09 jul 2009, 13:49 
Användarvisningsbild

Christian Egges Frihetens villkor recenseras i Folkvett 2/2009; titeln "ger en ganska dålig bild av vad den handlar om", och det faktum att det är ett läromedelsförlag (Liber) som ger ut den, som "Lärarutbildning och pedagogik" icke desto mindre.

InläggPostat: tor 09 jul 2009, 14:01 
Användarvisningsbild

Jag tror fortfarande att DN behöver en insändare om att de publicerar antis-propaganda helt okritiskt. Kanske man där ta upp lite smått om antisarnas baksida...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor 09 jul 2009, 14:09 
Användarvisningsbild

Hexmaster skrev:
Christian Egges Frihetens villkor recenseras i Folkvett 2/2009; titeln "ger en ganska dålig bild av vad den handlar om", och det faktum att det är ett läromedelsförlag (Liber) som ger ut den, som "Lärarutbildning och pedagogik" icke desto mindre.
Åh magnifikt! Det hade jag missat.

InläggPostat: ons 15 jul 2009, 15:05 

Den biodynamiska maffian sticker upp här också: i Finland finansierar Biodynamiska föreningen en anti-GMO-turné tillsammans med eko-odlarnas förbund LUOMU.

http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=44744&news_instance=2

Envar får ju ha sina åsikter om GMO, så länge de är baserade på fakta, och om Ålänningarna tycker att de hittat en bra niché som GMO-fri zon, så okej då. Men varför, varför i biodynamisk regi??

En grej jag också undrat över: i Finland är biodynamiska gårdar berättigade till samma EU-stöd som de "normala" odlarna, hur ligger det till i Sverige? Man ska väl inte ha betalt för att virvla vatten och flå sorkar??

Mumin
som nyss hittat detta SUPERBA forum!
(hoppas jag kunde knåpa in länken...)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 25 okt 2009, 14:14 
Användarvisningsbild

Thomas Lerner, som omdiskuteras här i tråden, är inte bara en waldorfförälder som skriver okritiska DN-artiklar om den antroposofiska rörelsens verksamheter. Han delar också hemadress och telefonnummer med en antroposofisk stiftelse som förvaltar drygt 30 miljoner kronor med ändmål att främja waldorfpedagogiken.

Tja. Det är i alla fall ett intressant sammanträffande. Jag råkade hitta det i Länsstyrelsernas stiftelsedatabas. Stiftelsen Pestalozzi c/o Lerner. (Det fullständiga utdraget ur databasen finns på min blogg.)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme