Forum för vetenskap och folkbildning

Till föreningen Vetenskap och Folkbildning
Aktuellt datum och tid: fre 30 jul 2010, 22:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Liza Marklund: Konspirationsteoretiker?
InläggPostat: mån 25 aug 2008, 22:52 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tis 11 sep 2007, 21:03
Liza Marklund tycks mena att staten medvetet döljer information om elens farlighet.

Citera:
Jag ansökte om handikappbidrag från Stockholms stad för en elsanering av vår fastighet. Tjänstemännen på kommunen meddelade kort att elfält inte var något problem och några åtgärder för att ta bort dem inte behövdes

[...]

Myndigheterna är oerhört medvetna om farorna med de elektriska fälten. Man är mycket noggranna att fälten ska elimineras – men inte när det gäller människor, utan bara djur.

Inläggsrubrik: Re: Liza Marklund: Konspirationsteoretiker?
InläggPostat: mån 25 aug 2008, 23:04 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tor 09 jun 2005, 23:18
Hon är ju knäpp. Hur kan "elen" från hårddisken vara farligare än "elen" ifrån datorns kraftaggregat?

J.K Nilsson

InläggPostat: mån 25 aug 2008, 23:42 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 07 apr 2007, 01:24
Jag gissar att hon gör det, konstig nog ganska vanliga, misstaget att blanda ihop hårddisk med chassi/datorlåda.

InläggPostat: mån 25 aug 2008, 23:46 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tor 09 jun 2005, 23:18
1 David skrev:
Jag gissar att hon gör det, konstig nog ganska vanliga, misstaget att blanda ihop hårddisk med chassi/datorlåda.

Hon avhjälpte det med en (1) lång kabel och dessutom satt framför tjockskärmen med sina trafo, högspäningsdel, vertikal och horisontalspolar som vanligt. :mrgreen:

J.K Nilsson

InläggPostat: tis 26 aug 2008, 02:30 

Blev forummedlem: mån 07 mar 2005, 10:12
Oj, det var ett kass debattinlägg. Jag hade faktiskt högre tankar om Liza Marklund än så.

InläggPostat: tis 26 aug 2008, 08:25 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: mån 13 mar 2006, 15:47
J.K Nilsson skrev:
Hon avhjälpte det med en (1) lång kabel och dessutom satt framför tjockskärmen med sina trafo, högspäningsdel, vertikal och horisontalspolar som vanligt. :mrgreen:

Givetvis måste en riktad elektronkanon vara mycket nyttigare än en sprillans ny, energisnål platt skärm.

InläggPostat: tis 26 aug 2008, 08:31 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tis 16 okt 2007, 20:46
Så som hon beskriver det mår hon bra när hon är ledig och dåligt när hon jobbar. Eftersom detta torde vara ett rätt unikt fenomen är den enda vettiga slutsatsen att det är datorns fel.

EDIT: Läste inte riktigt hela artikeln innan min kommentar. Ursäkta min förhastade sarkasm.

Senast redigerad av ErikS tis 26 aug 2008, 08:37, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tis 26 aug 2008, 08:31 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 02 mar 2005, 00:29
Liza M skrev:
Myndigheterna är oerhört medvetna om farorna med de elektriska fälten. Man är mycket noggranna att fälten ska elimineras – men inte när det gäller människor, utan bara djur.

Var elsanerar man för djur? (Antar att hon inte menar kommunens lokaler. :) Förresten hade vi en sådan elsanerare på jobbet för ett par år sedan. Det var innan jag visste att det var nåt mysko med den branschen.)

Hennes definition av hårddisk är uppenbarligen själva datorn: "hur hårddisken på bordet bredvid mig liksom skakade".

InläggPostat: tis 26 aug 2008, 08:55 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: fre 22 dec 2006, 11:33
Ja, hade man gått upp i limningen så fort chassit skorrat lite hade man inte fått mycket gjort.

InläggPostat: tis 26 aug 2008, 09:09 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: mån 13 mar 2006, 15:47
Fläktar och snurrande skivor - high tech shit.

InläggPostat: tis 26 aug 2008, 10:00 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: sön 19 dec 2004, 20:01
Liza Marklund har ju varit dum i huvudet i andra sammanhang, så att hon kan vara det även i detta verkar inte helt långsökt. Ignorans tycks vara mänsklighetens mest seglivade lyte.

It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. --Albert Einstein

InläggPostat: tis 26 aug 2008, 11:35 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: fre 22 dec 2006, 11:33
Jag får nog hålla med om att hon inte verkar så bombad. Självsäker med tydliga drag av dryg och egocentrisk, men inte dum i huvudet, snarare det omvända.

Tråkigt.

Men det följer väl modellen för elalergiker? Tjoa och tjimma om grannens DEC-telefon och sedan tar de bilen till det elsanerade lantstället...

"Se mig! Jag blir trött av att jobba på en arbetsplats jag inte gillar. Oj oj oj vad jag är speciell!"

InläggPostat: tis 26 aug 2008, 11:46 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 30 jul 2008, 10:12
En kollega var med om följande:
Han åker tåg och en ny passagerar stiger ombord. Den nya passageraren reser sig upp och kräver allas uppmärksamhet "Jag är elallergiker och är tacksam om ni stänger av era mobiltelefoner."

Eller patienten som var elallergiker och skulle röntgas:
Kommer det här fungera med din elallergi?
Det är ingen fara, det här är ju röntgenstrålning.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis 26 aug 2008, 11:50 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tor 21 jun 2007, 08:44
Ja, och märkligt nog vinner internet-fascinationen alltid över elallergin. Jag har hittills mött två som påstått sig ha detta, och båda körde på med internet varje dag, trots att resten av rummet och huset var "dyrt säkrat". "Ja, men datorn har ett bättre energifält, märker jag" Elallergin gick förresten "över" efter några år.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis 26 aug 2008, 11:58 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: sön 25 mar 2007, 15:30
Jag förstår inte vad det är som skulle kunna få hennes "hårddisk" att börja skaka.
Visst kan chassit börja vibrera pyttelite om det står lite ostadigt tack vare att delar i fläktarna, CD-läsare och hårddisken (den egentliga hårddisken) snurrar och inte är helt perfekt balanserade, men skaka... knappast. Men oavsett, hur kan hon tro att det skulle påverka hur mycket datorn strålar?

Det hade varit lite fränt att vara Liza Marklund i någon minut, hennes bild på världen måste se helt annorlunda ut än min. Hennes tankar om vad som skulle ha orsakat det hela skulle vara ovärderliga. Kanske någon mystisk ond teknologienergi som tog sig in i "hårddisken" och gjorde att den löpte amok av ren jävulskap och strålade ut mängder av dödsstrålar?

Undra om hon faktiskt lydde rådet från läkaren att prova SSRI-läkemedel, även om ångestdämpande låter mer passande hade det säkert ändå kunnat hjälpa. Nåja, jag ser fram emot hennes fortsättning om hur "myndigheterna" elsanerar bland djur.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]