Forum för vetenskap och folkbildning

Till föreningen Vetenskap och Folkbildning
Aktuellt datum och tid: fre 30 jul 2010, 22:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Annika Dahlqvist om Årets förvillare/folkbildare
InläggPostat: sön 08 nov 2009, 11:33 
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tor 03 feb 2005, 17:56
Föreningen Vetenskap och Folkbildning brukar dela ut ett pris varje år: Årets förvillare.
Jag har i deras forum, i den långa tråden om mig, sett många förslag om att jag ska tilldelas den utmärkelsen i år.

...

Snarare kunde de ge mig pris som Årets folkbildare, för min blogg- och föreläsningsverksamhet. Jag har sannolikt räddat tusentals människor från ohälsa och förtidig död. Om ni vill kan ni maila dem om detta.

Se även:

Inläggsrubrik: Re: Annika Dahlqvist om Årets förvillare/folkbildare
InläggPostat: sön 08 nov 2009, 12:00 

Blev forummedlem: sön 08 nov 2009, 11:29
"Årets folkbildare" är just vad du är dr Dahlqvist, tillsammans med Kostdoktorn dr Andreas Eenfeldt sprider ni kunskap och kostråd till alla och en var. Inte minst till diabetiker. Själv hade jag ingen aning om hur nära jag var att fullt ut utveckla diabetes typ 2.

LCHF är rätt för diabetiker och pre-diabetiker!

Härmed nominerar jag dig till "Årets folkbildare"

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 08 nov 2009, 12:04 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: mån 13 mar 2006, 15:47
Är du medlem i föreningen?

Fast den viktigaste frågan är inte om Dahlkvist har informerat människor eller om hon synts i media, utan om det hon informerat dem om stämmer.

InläggPostat: sön 08 nov 2009, 12:07 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tis 19 apr 2005, 00:03
Allt knäppgökeri på AD:s blogg tar väl med råge ut allt hon kan ha haft rätt i om kostråden, så förvillare väger över. Lätt.

InläggPostat: sön 08 nov 2009, 12:12 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tis 27 mar 2007, 22:35
Hur många förutom Dahlqvist har informerat om LCHF och vilket genomslag har de haft?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 08 nov 2009, 12:20 

Blev forummedlem: tis 25 nov 2008, 14:38
Och nu även om hela LCHF dieten är bra för oss, eller inte. Så överskuggas det en del av alla hennes utalanden om svininfluensan med mera. Saker som gör hon mer än väll värd priset för årets förvillare i mina ögon.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 08 nov 2009, 12:40 

Blev forummedlem: sön 08 nov 2009, 12:27
Det finns idag en betydande mängd läkare/forskare/övriga som rekommenderar LCHF-kost. En kost som har rötter långt tillbaka i tiden. I modern tid är det framförallt Atkins som har en liknande kost. LCHF är den försvenskade varianten som ursprungligen lanserades av Annika Dahlqvist. För intresserade är en bra start:

kostdoktorn.se (största hälsobloggen på nätet idag - drivs av Andreas Eenfeldt)
http://kolhydrater.ifokus.se/ ett forum med över 10 000 medlemmar som diskuterar och utvecklar kunskapen kring denna kost.

Idag räknar man med att det är över 100 000 som äter enligt detta. Såg uppskattningen för några månader sen - kan vara större idag. Dessa konsumenters förändrade inköpsmönster har fått effekter på dagligvaruhandeln. Sortimentsförskjutning mot fetare produkter, bl a mejerivaror.

LCHF-kosten går helt på tvärs mot SLV (Livsmedelsverkets rekommendationer). Och den stora debatten nu handlar om huruvida SLV´s rekommendationer faktiskt har något stöd i vetenskapen? Och huruvida de hälsovinster många upplever med LCHF bara är kortsiktiga eller kommer att bestå.

/Leif

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 08 nov 2009, 12:50 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: fre 23 nov 2007, 09:13
Leif Thomsen skrev:
Det finns idag en betydande mängd läkare/forskare/övriga som rekommenderar LCHF-kost. En kost som har rötter långt tillbaka i tiden. I modern tid är det framförallt Atkins som har en liknande kost. LCHF är den försvenskade varianten som ursprungligen lanserades av Annika Dahlqvist. För intresserade är en bra start:

http://kolhydrater.ifokus.se/ ett forum med över 10 000 medlemmar som diskuterar och utvecklar kunskapen kring denna kost.

Idag räknar man med att det är över 100 000 som äter enligt detta. Såg uppskattningen för några månader sen - kan vara större idag. Dessa konsumenters förändrade inköpsmönster har fått effekter på dagligvaruhandeln. Sortimentsförskjutning mot fetare produkter, bl a mejerivaror.

LCHF-kosten går helt på tvärs mot SLV (Livsmedelsverkets rekommendationer). Och den stora debatten nu handlar om huruvida SLV´s rekommendationer faktiskt har något stöd i vetenskapen? Och huruvida de hälsovinster många upplever med LCHF bara är kortsiktiga eller kommer att bestå.

/Leif

... samt naturligtvis om LCHF skyddar mot svininfluensa, mot hål i tänderna samt huruvida svininfluensan är tillverkad i labb eller "bara" påskjutsad av profithungriga läkemedelsbolag.

Tankebrott - irritation med omvärlden manifesterat

InläggPostat: sön 08 nov 2009, 12:59 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tis 27 mar 2007, 22:35
Leif Thomsen skrev:

Låter inte bra för klimatet.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 08 nov 2009, 13:46 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tis 19 apr 2005, 00:03
devadatta skrev:
Låter inte bra för klimatet.

Den tanken har faktiskt slagit mig också.

InläggPostat: sön 08 nov 2009, 14:01 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 02 mar 2005, 00:29
Tipsar här (som i AD-sjukdoms-tråden) om en sammanfattning på hennes blogg av en som håller med om LCHF, men blivit ställd av det övriga. Som ju inte är så lite.
JL skrev:
Jag mår bättre än på många år, på kort tid försvann 20-25 kg och jag har inga som helst planer på att ändra min livsstil.

Dock tycker jag att det är trist att se en ökande "sektvarning" inom LCHF-gruppen. Det frodas konspirationsteorier till höger och vänster. Såklart att finns pengar och intresse om inflytande från matindustrin. Tjäna pengar vill alla branscher, inklusive mat- och läkemedelsindustrin. Men att få detta till att det finns en världsomspännande konspiration som låter oss äta mat för att hålla oss sjuka är inget som för en seriös debatt framåt, det gör snarare att anhängarna rutas in i samma fålla som stollarna som tror att en foliehatt gör att man inte kan lokaliseras av myndigheterna.

InläggPostat: sön 08 nov 2009, 14:03 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 02 mar 2005, 00:29
AD skriver själv om denna tråd, med länkar: Årets förvillare.

(Undertecknad är f.ö. 100% man vilket måhända talar till min nackdel, efter vad jag förstår.)

InläggPostat: sön 08 nov 2009, 14:14 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: fre 23 nov 2007, 09:13
Hexmaster skrev:
AD skriver själv om denna tråd, med länkar: Årets förvillare.

(Undertecknad är f.ö. 100% man vilket måhända talar till min nackdel, efter vad jag förstår.)

Argh! Hex, förstår du vad du gjort?! Genom att länka till hennes inlägg om Årets Förvillare så tog hon och la in en länk till den här tråden... Jag känner riktigt hur tid och rum börjar rämna runt omkring mig. Vad kommer först? Hönan eller ägget, kommentar på ADs blogg eller inlägg på detta forum? Konfys, jag är.

Nej, men allvarligt. Vad som nu kommer vidta är en enda stor gruppkram borta på bloggen där alla är övertygade om att det endast är en ondskefull konspiration som iscensatts av SLV och kanske Big Pharma el. livsmedelsbolagen.

Att ge doktor Dahlqvist en sådan utmärkelse är bara att förstärka martyrdragen. Låt bloggen och doktorn bakom den falla i välförtjänt glömska istället.

PS. JayEye, känns det fortfarande lika skönt att se titeln?

Tankebrott - irritation med omvärlden manifesterat

InläggPostat: sön 08 nov 2009, 14:35 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 30 jul 2008, 10:12
Leif Thomsen skrev:

/Leif

Jaha.
Läs tråden om Annika Dalqvist så ser du snabbt att det inte handlar om LCHF-kosten i sig utan hennes idiotiska uttalanden om H1N1-vaccinationer, flour, att H1N1 kan vara skapad i lab et c.

Jag och flera här är anhängare av LCHF-kost då den stödjs av vetenskap. Den är, som du påpekar, inte heller ny. Bantings diet var ju väldigt lik och han dog 1878.
Det är inte LCHF som kritiseras. Det är Annika Dalqvists fruktansvärt korkade uttalanden, om saker hon uppenbarligen inte har en aning om, som kritiseras.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön 08 nov 2009, 15:05 

Blev forummedlem: sön 08 nov 2009, 12:27
Mitt svar angående LCHF var snarast ett svar på devadatta´s fråga om det fanns andra som rekommenderade LCHF.

Angående funderingarna om LCHF är bra eller dåligt för klimatet så finns flera bra trådar om detta hos KiF. Väl värda att studera.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]