Forum för vetenskap och folkbildning

Till föreningen Vetenskap och Folkbildning
Aktuellt datum och tid: tis 09 feb 2010, 06:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 434 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Frågelåda om antroposofi
InläggPostat: fre 12 jun 2009, 00:52 

Hej allesamman. Jag kom av en händelse in på detta forum och såg en diskussion om Waldorf och Steiner. Nivån var skiftande från båda håll, kan man väl säga, men lidelserna var det inget fel på. Eftersom jag tror mig veta en hel del om antroposofin i teori och praktik efter 25 års erfarenhet svarar jag gärna på frågor. Jag betraktar mig inte som partisk, utom när det gäller min egen (antroposofiska) arbetsplats, vilken jag därför inte vill diskutera. Av samma skäl utelämnar jag, motvilligt, mitt namn, och skriver under pseudonymen "Kristoffer". Jag ber om överseende med detta men det är nödvändigt för att jag skall kunna vara så opartisk och saklig som möjligt. Jag eftersträvar en hövlig och saklig ton i mina inlägg och kommer att hoppas på liknande bemödanden av andra skribenter (detta bör sägas med tanke på de intellektuella lidelser som erfarenheten visar kan blossa upp när man diskuterar angelägna frågor). Både vetenskap och folkbildning är ju saker som ligger antroposofer i gemen varmt om hjärtat, så förutsättningarna för ett värdigt och nyanserat samtal borde egentligen vara ganska goda, om viljan finns.

Vänliga hälsningar
Kristoffer

Senast redigerad av devadatta fre 12 jun 2009, 02:29, redigerad totalt 1 gång.
ändrade rubriken

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: ANTROPOSOFI
InläggPostat: fre 12 jun 2009, 00:55 
Användarvisningsbild

Hej Kristoffer

Spelar det någon roll om vattnet virvlas för hand eller maskinellt?

Kristoffer skrev:
Både vetenskap och folkbildning är ju saker som ligger antroposofer i gemen varmt om hjärtat, så förutsättningarna för ett värdigt och nyanserat samtal borde egentligen vara ganska goda, om viljan finns.

Vi kan återkomma till detta vid tillfälle.

InläggPostat: fre 12 jun 2009, 01:01 
Användarvisningsbild

Hej Kristoffer!

Jag har börjat odla biodynamiskt i liten skala, och jag tänkte att det var dags att byta ut konstgödslet mot ett biodynamiskt preparat. Jag fastnade för nummer 505. Det jag undrar är om man nödvändigtvis måste lägga barkbitarna i ett husdjurskranium, eller om det går bra med exempelvis vildkatt eller grävling.

InläggPostat: fre 12 jun 2009, 01:52 
Användarvisningsbild

Hej, Kristoffer, och välkommen till forumet!

Steiner menade sig kunna läsa i den sk akashakrönikan, på vad sätt bidrar den sortens kunskap till vetenskap och folkbildning, menar du?

Mvh, manifesto :smile2:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Frågelåda om antroposofi
InläggPostat: fre 12 jun 2009, 06:41 
Användarvisningsbild

Om nu ni gillar vetenskap, varför får Järnakliniken hela tiden undantag från att era medicinska behandlingar ska vara baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet? Borde ni inte isf ta bort de behandlingar som ej är vetenskapligt belagda om det du påstår är sant?

Eller gillar ni bara vetenskap när den stödjer er tro?

jag HAR falsifierat Attraktionslagen. Attraktionslagen gäller i de lägre, tankeresponderande psykiska världarna, där vi är nu. Attraktionslagen upphör att gälla sen och kan där visas som en utsaga som är falsk. - Camilla Persson

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre 12 jun 2009, 09:06 
Användarvisningsbild

jayeye skrev:
Om nu ni gillar vetenskap, varför får Järnakliniken hela tiden undantag från att era medicinska behandlingar ska vara baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet? Borde ni inte isf ta bort de behandlingar som ej är vetenskapligt belagda om det du påstår är sant?

Eller gillar ni bara vetenskap när den stödjer er tro?
Det här är en mycket bra fråga som jag gärna skulle vilja få en insatt motkommentar på!

InläggPostat: fre 12 jun 2009, 09:22 
Användarvisningsbild

Hej Kristoffer!

Det påstås att Rudolf Steiner var rasist. Är det sant?

InläggPostat: fre 12 jun 2009, 10:05 
Forummoderator
Användarvisningsbild

Barnläkaren Mats Reimer ställer en intressant fråga på sin blogg: "Vill Vidarkliniken vara med och utrota barnförlamning?" Har du något bra svar? Stefano Selvani, barnläkare vid Vidarklinikens BVC, hade det uppenbarligen inte.

Läs här om Dr.Abbas Qutab, bluffläkaren bakom Kyäni (Kyani).

InläggPostat: fre 12 jun 2009, 10:29 

dokken skrev:
Hej Kristoffer!

Det påstås att Rudolf Steiner var rasist. Är det sant?

Ur wikipediaartikeln om RS:

Citera:
Kritik
Rudolf Steiner och andra antroposofiska tänkare, pedagoger, konstnärer, forskare m fl exponenter av den antroposofiska idén har, speciellt på Internet, beskyllts för att vara rasistiska. Generellt slår företrädare för antroposofiska verksamheter kraftfullt ifrån sig sådan kritik, och pekar inte sällan på fakta som att waldorfskolorna var de första rasintegrerade skolverksamheterna i Sydafrika.

Kritiken gäller emellertid inte rasdiskriminering i vedertagen mening - något sådant har antroposofer eller antroposofin knappast orsak att misstänkas för - utan en mer djupliggande, filosofisk rasism. Kritiker menar att Steiner betraktar raser som andliga evolutionssteg, där den germansk-ariska rasen skulle vara den mest avancerade, amerikansk urbefolkning skulle vara degenererade, afrikansk urbefolkning andligt omogen och så vidare. En sådan kritik skulle emellertid stämma in på i stort sett vilken antropolog som helst vid Steinrs tid, och inte vara speciellt utmärkande för just Steiner och hans tänkesätt - däremot på Charles Darwin och hans idag helt vedertagna antropologi, liksom i princip på all övrig biologism!

Vad som dock är utmärkande för den steinerska människosynen är att den ser individens kärna som evig, bortom ras och kön, reinkarnerande i olika kulturer, tider, raser och kön alltefter sina behov att balansera och utveckla sin essentiella karaktär. Man kan alltså, i Steiners värld, mycket väl vara "vit" europé i ett liv och reinkarnera som "svart" afrikan, "röd" amerikan eller "gul" asiat. Steiner och antroposofin tänker sig alltså INTE att man "börjar som neger och, om man är duktig, slutar som arier" eller liknande, vilket är förgivettagandet i den vanligaste kritiken mot steinersk "rasism".

Steiners människosyn är emellertid rasistisk i den meningen att den tillmäter ras - såväl som kön och ålder - ett visst, om än sekundärt, inflytande på en människas psykologiska, "själsliga", egenskaper. Detta eftersom man betraktar "människosjälen" som ett led, ett gränssnitt, mellan den eviga, universella "människoanden" (den egentliga individen) och den tids- och platsbundna, förgängliga "människokroppen".

Människan, i antroposofiskt perspektiv, utgörs av kropp, själ och ande. Själen, enligt det steinerska synsättet, påverkas både av anden och av kroppen. I den mån själen påverkas av anden står människan över de egenskaper hon får genom folk- och könstillhörighet. I den mån själen påverkas av kroppen kommer den att präglas av dessa tillhörigheter. Hur mycket själen skall påverkas av anden respektive kroppen är i viss utsträckning en fråga för individens fria val - därför är pedagogiska frågor centrala inom antroposofin.

En annan källa till misstankar om rasism är att Steiner under sin teosofiska period anknyter till den i teosofin vedertagna terminologi som utvecklats av grundargestalten Helena P. Blavatsky. I sina verk, skrivna på engelska, delar hon in människans utvecklingsepoker i "Root Races", något som har översatts till tyska som "Wurtzelrassen" och till svenska som "rotraser".

Vad dessa översättningar beklagligen förbiser är att engelskans "race" både betyder "ras" och "art" - således uttrycket "The Human Race" om det som vi på svenska kallar "människosläktet". Steiner ändrar denna missvisande term så tidigt som 1912, i samband med grundandet av en egen, utomteosofisk, "antroposofisk" rörelse, till det mer generella begreppet "epoker". Men misstankarna om rasistisk elitism kvarstår för den som så vill, hur mycket antroposofisk praxis än visar motsatsen.

Antroposofin betraktar sig som en form av klassisk, universell humanism och ser det som centralt för den individuella antroposofen att bekämpa sina eventuella rasfördomar såväl som andra fördomar. Men Steiner betonar uttryckligen just rasfördomar.

----------------
Jag tror detta ger en rättvis bild i frågan. Och det är en bra och nödvändig fråga i dagens klimat.

K

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre 12 jun 2009, 10:53 

Finns det någonting som skulle kunna få dig att ändra uppfattning om huruvida antroposofi är verksamt eller ej? D.v.s. har du en i grunden vetenskaplig eller religiös syn på det?

Jag blir förvirrad av att du skriver: "Både vetenskap och folkbildning är ju saker som ligger antroposofer i gemen varmt om hjärtat" eftersom ni såvitt jag förstått det praktiserar ett av typexemplen på pseudovetenskap. Försöker ej gå i polemik, utan det är min ärliga uppfattning och frågan är ej retoriskt ställd.

InläggPostat: fre 12 jun 2009, 10:57 
Användarvisningsbild

Superhund skrev:
Finns det någonting som skulle kunna få dig att ändra uppfattning om huruvida antroposofi är verksamt eller ej? D.v.s. har du en i grunden vetenskaplig eller religiös syn på det?

Jag blir förvirrad av att du skriver: "Både vetenskap och folkbildning är ju saker som ligger antroposofer i gemen varmt om hjärtat" eftersom ni såvitt jag förstått det praktiserar ett av typexemplen på pseudovetenskap. Försöker ej gå i polemik, utan det är min ärliga uppfattning och frågan är ej retoriskt ställd.

Hmmm... intressant poäng. Anser man att även pseudovetenskap räknas som vetenskap så ligger ju vetenskap antroposofer väldigt varmt om hjärtat.

Antroposofi - Baserat på pseudovetenskap och obeprövad erfarenhet.

jag HAR falsifierat Attraktionslagen. Attraktionslagen gäller i de lägre, tankeresponderande psykiska världarna, där vi är nu. Attraktionslagen upphör att gälla sen och kan där visas som en utsaga som är falsk. - Camilla Persson

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre 12 jun 2009, 11:00 
Användarvisningsbild

Kristoffer skrev:
Jag tror detta ger en rättvis bild i frågan. Och det är en bra och nödvändig fråga i dagens klimat.

Är inte det textblocket från Wikipedia - infogat i sin helhet av en ej inloggad användare med IP-nummer 81.233.153.232* igår klockan halv fyra - ovanligt fri från referenser till stöd för de påståenden som görs?

(* Detta IP-nummer har bara skrivit i en text förut, om Rosencreuzarna, där Steiner också nämns. Eftersom det ser ut att vara en telia-adress kan det handla om en användare med dynamiskt IP.)

InläggPostat: fre 12 jun 2009, 12:00 

piotrr skrev:
Kristoffer skrev:

Är inte det textblocket från Wikipedia - infogat i sin helhet av en ej inloggad användare med IP-nummer 81.233.153.232* igår klockan halv fyra - ovanligt fri från referenser till stöd för de påståenden som görs?

(* Detta IP-nummer har bara skrivit i en text förut, om Rosencreuzarna, där Steiner också nämns. Eftersom det ser ut att vara en telia-adress kan det handla om en användare med dynamiskt IP.)

Oj, läste vad som hade klistrats in i tråden. Ungefär som att läsa en kreationist skriva om I.D.

InläggPostat: fre 12 jun 2009, 12:20 
Användarvisningsbild

Kristoffer skrev:

Vad är då felaktigt i Sven Ove Hanssons artikel om saken?

http://www.vof.se/folkvett/20043rudolf-steiners-raslara

Notera att Hansson underbygger sina påståenden med en mängd referenser. Det görs inte i texten du hänvisar till. Hur kommer det sig?

InläggPostat: fre 12 jun 2009, 12:28 
Användarvisningsbild

dokken skrev:
Kristoffer skrev:

Vad är då felaktigt i Sven Ove Hanssons artikel om saken?

http://www.vof.se/folkvett/20043rudolf-steiners-raslara

Notera att Hansson underbygger sina påståenden med en mängd referenser. Det görs inte i texten du hänvisar till. Hur kommer det sig?

:shock: XD

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 434 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme