Spito skrev:
Då de konstaterade att en stor grupp med människor lämnat AAs verksamhet efter en viss tidsrymd. Utifrån det så drog Bullshit! slutsatsen att AAs verksamhet inte var lyckad. Men skälet till att folk lämnar kan ju lika gärna vara att de slutar kröka och därmed inte är i behov av AAs tjänster lika gärna som att de börjar supa igen.
Det kan också vara så att det inte finns en universiel lösning. Jag behöver gå ner i vikt. Jag verkligen avskyr viktväktarna. Om jag gick med så skulle jag förmodligen sluta efter nån/några dagar. Betyder det att viktväktarna inte funger? Jag har inte sett några siffror men jag känner folk som har gjort fantastiska resultat, så förmodligen fungerar det.
Det finns en tendens i samhället att tro att man kan hitta en perfekt metod som fungerar för alla. Det är lite oroväckande. Det gjör också att istälet för att det ofta finns 3-4 bra vetenskapliga allternativ så tvingas folk ibland uppsöka eller dras mot mumbo jumbo för att det kanske bara finns ett accepterat allternativ. Skolan är ett intressant ex där det funnits sån låg valfrihet och likriktning i inlärningssyn att folk IBLAND drar mot antrosofer i någon form av missriktad panik (men ofta är de givetvis bara dumma i huvudet). Jag vill se fler vetenskapligt underbygda allternativ. Allt kan rimligtvis inte passa alla.
Men jag har ingen anning om hur man skall ta fram en bra mätmetod för att analysera sånt.