Forum för vetenskap och folkbildning

Till föreningen Vetenskap och Folkbildning
Aktuellt datum och tid: fre 30 jul 2010, 22:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kravmärkt och homeopati
InläggPostat: tor 25 sep 2008, 11:28 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 17 dec 2005, 20:27
(flytta gärna om tråd finns)
Citera:
Tillåter KRAV homeopati?
KRAV tillåter naturläkemedel och homeopati. Reglerna säger att läkemedel som används ska ha en påvisbar effekt och vara lämpligast i varje enskilt sjukdomsfall. Sjukdomsnivån inom djurhållningen ska hållas låg genom goda djurmiljöer, skötsel och utfodringsrutiner. Djur som trots detta har insjuknat, eller visar tecken på sjukdom, ska enligt KRAVs regler omgående behandlas. Om det inte sker kan hela besättningen underkännas. Vid användning av veterinärmedicinska preparat är karenstiden längre, se KRAVs regler 5.4.9.

http://www.krav.se/sv/Foretag/Certifier ... homeopati/

Jag råkar gilla kravmärkt som teori, eller köper det i alla fall. Men de har dubbla karenstider på läkemedel och tillåter homeopati (med lägre karenstider tror jag)... knappast optimalt för djurskydd.

Inläggsrubrik: Re: Kravmärkt och homeopati
InläggPostat: tor 25 sep 2008, 11:59 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 30 jul 2008, 10:12
Grävling skrev:
(flytta gärna om tråd finns)
Citera:
Tillåter KRAV homeopati?
KRAV tillåter naturläkemedel och homeopati. Reglerna säger att läkemedel som används ska ha en påvisbar effekt och vara lämpligast i varje enskilt sjukdomsfall. Sjukdomsnivån inom djurhållningen ska hållas låg genom goda djurmiljöer, skötsel och utfodringsrutiner. Djur som trots detta har insjuknat, eller visar tecken på sjukdom, ska enligt KRAVs regler omgående behandlas. Om det inte sker kan hela besättningen underkännas. Vid användning av veterinärmedicinska preparat är karenstiden längre, se KRAVs regler 5.4.9.

http://www.krav.se/sv/Foretag/Certifier ... homeopati/

Jag råkar gilla kravmärkt som teori, eller köper det i alla fall. Men de har dubbla karenstider på läkemedel och tillåter homeopati (med lägre karenstider tror jag)... knappast optimalt för djurskydd.

Mmm... diskuterade det här med Larhammar i samband med homeopati-seminariet på läkarutbildningen... typ 02. Karensen är mycket längre på riktig medicin (minst dubbelt så lång) och har ett köttdjur behandlats med antibiotika (ab) mer än en gång så är karensen 12 månader. Det säger ju sig självt att man hellre då avvaktar med behandling (eller provar homeopati) än att riskera att man ej kan använda köttet (de flesta köttdjur slaktas unga).

Enligt många hemsidor får inte veterinärer använda sig av homeopati... men jag är dåligt orienterad i var jag ska hitta lagarna som berör det här för att se om det fortfarande gäller. Verkade vara trubulent kring det här för nått år sedan.

Det finns en hel del diskutabelt med KRAV, är inte helt insatt och den information jag har är ju starkt färgat av mina lantbrukarföräldrar och syskon.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor 25 sep 2008, 12:40 
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: lör 28 okt 2006, 10:25
Citera:
KRAV tillåter naturläkemedel och homeopati.

Citera:
Reglerna säger att läkemedel som används ska ha en påvisbar effekt och vara lämpligast i varje enskilt sjukdomsfall.

Does not compute. Motsäger inte andra meningen den första, eller anser man att homeopati inte är att betrakta som läkemedel?

InläggPostat: tor 25 sep 2008, 13:37 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: mån 10 mar 2008, 01:08
Om djuret är sjukt måste det ju för f*n vara djurplågeri att inte behandla det med riktiga mediciner som gör djuret friskt. Vad säger djurskyddsreglerna och jordbruksverket egentligen?

Men ang KRAVs regler så är det där ju en förkastlig paragraf. Jag menar att den ju uppmuntrar till att man inte behandlar djur med verksam medicin, utan väljer tramsbehandling och låter djuret lida, för att då slipper man karensen. Och många sjukdomstillstånd går väl liksom över av sig självt i sinom tid, bara det att djuret tillåts ha det dåligt under tiden. Voilà, djuret friskt och produktionen kan forsätta utan större bortfall. Och djurägaren kan intala sig självt att h*n ju inte underlät att behandla djuret...

InläggPostat: tor 25 sep 2008, 13:41 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tis 30 aug 2005, 10:50
Har vi inte haft nån tråd innan om KRAV och homeopati?

Edit: Hade visst skrivit om skaen själv. :)
viewtopic.php?f=17&t=1759&hilit=+krav

InläggPostat: tor 25 sep 2008, 22:34 
Användarvisningsbild

Mmm den tråden såg jag, men den verkar ju handla mer om huruvida maten är nyttigare än annan mat, för människor, så jag tyckte inte djurskyddet passade in där. Men erkänner att jag inte läste igenom tråden.

Citera:
Enligt många hemsidor får inte veterinärer använda sig av homeopati... men jag är dåligt orienterad i var jag ska hitta lagarna som berör det här för att se om det fortfarande gäller. Verkade vara trubulent kring det här för nått år sedan.

Hua! det hoppas jag verkligen inte de får, de veterinärer jag känner skulle inte ta i det med tång ens, det är faktiskt en veterinärväninna som orsakat tråden egentligen. Hon är urförbannad på Krav (hela veterinärkåren verkar vara det enligt henne, men hon kan ju ha fel) för att de låter djur lida för ökad karenstid på mediciner och tillåter homeopati (enligt henne). De karenstider som vanligt kött har är väl satta för att skydda konsumenten så att det räcker.

Citera:
Citera:
KRAV tillåter naturläkemedel och homeopati.

Citera:
Reglerna säger att läkemedel som används ska ha en påvisbar effekt och vara lämpligast i varje enskilt sjukdomsfall.

Does not compute. Motsäger inte andra meningen den första, eller anser man att homeopati inte är att betrakta som läkemedel?

Jo det är det jag gick på sist jag läste det och tänkte att ja vad bra då använder de inte homeopati (det funkar ju inte...), men sedan inser jag att OM det är så att Krav tror att homeopati fungerar (dvs om de har en del antroposofer i organisationen till exempel) så fungerar meningen alldeles utmärkt...

InläggPostat: tor 25 sep 2008, 23:00 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tor 26 jan 2006, 04:28
Iofs vore det väll konstigt om man fick karenstid av ge djuret homeopati. Man kan ju inte ge djur karens för att de dricker kranvatten :)

InläggPostat: fre 26 sep 2008, 00:53 

Blev forummedlem: sön 12 dec 2004, 01:03
Homeopatiska läkemedel innehåller ju bara vatten så det finns det väl inget själ att förbjuda. Problemet är förstås om det används istället för behandling som behövs.

Några citat från KRAV:
Tillåter KRAV homeopati?
Citera:

Stämmer det att ekologiska djur som blir sjuka i första hand ska behandlas med homeopatiska metoder?
Citera:
Nej. Det viktiga är att djuren tas om hand och omedelbart får den vård de behöver.

KRAV tolkar inte EGs förordning för ekologisk djurhållning så att man först måste använda alternativ medicin. Bonden har all rätt att ge sina djur den medicin som veterinären rekommenderar.

Däremot kräver vi att djuren ska skötas på ett sätt som leder till att de kan hålla sig friska.

Djuren mår bra i KRAV-godkänd produktion
Citera:
Det påstås ibland att djur i ekologisk produktion får sämre veterinärvård och oftare behandlas med homeopatiska preparat. Inte heller det stämmer. Användningen av homeopati är lika vanlig bland konventionella som bland ekologiska producenter (källa: Arnesson, Jürgenfeldt & Larsson, 1999).

Enligt den EU-förordning som reglerar ekologisk produktion ska homeopati och örtmedicin i första hand användas enbart om den har dokumenterad effekt, alltså samma krav som gäller för konventionell medicin. EU-förordningen lägger således inga hinder i vägen för veterinärmedicinsk behandling vid behov i ekologisk produktion.

Vad är det för EU-förordning som säger att man ska använda homeopati?

InläggPostat: fre 26 sep 2008, 09:34 
Användarvisningsbild

Citera:
Enligt den EU-förordning som reglerar ekologisk produktion ska homeopati och örtmedicin i första hand användas enbart om den har dokumenterad effekt,

Men visst låter det som att Krav tror att det finns homeopatiska medel med dokumenterad effekt? eller läser jag konstigt?

InläggPostat: fre 26 sep 2008, 10:08 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: fre 24 nov 2006, 00:04
En del bönder anser att homeopatie ger effekt, enligt min erfarenhet lika mycket på konventionella sidan som på krav-sidan. Jag känner också en hel del krav-bönder där alternativmedicin inte kommer in på gården.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor 02 okt 2008, 13:34 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: ons 15 feb 2006, 22:52
Citera:
Hej,

Homeopati som inte har någon påvisbar effekt får inte användas som läkemedel till sjuka djur.

Homeopati är ingenting vi förespråkar. Det finns dock inte uttryckt i reglerna att homeopati inte skulle få användas om det skulle komma ett preparat som har vetenskapligt påvisbar effekt.

Kanske denna fråga&Svar bara förvirrar och har inte så stort informativt värde.

Med vänlig hälsning

Helena Bengtsson, informatör
----------------------------------------------------------------------------
KRAV ekonomisk förening

InläggPostat: lör 15 nov 2008, 00:01 
Användarvisningsbild

Blev forummedlem: tor 23 okt 2008, 09:31
jayeye skrev:
Enligt många hemsidor får inte veterinärer använda sig av homeopati...

Enligt länken: http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/Norm ... _4613.aspx så får jag det till att veterinärer får använda sig av homeopati.

Jag tolkar det så att man _måste_ vara veterinär för att göra det. För att använda homeopati på människor behövs dock ingen utbildning. Det går bra att vara bilmek eller vad som.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör 15 nov 2008, 21:59 

Blev forummedlem: mån 05 maj 2008, 12:41
tarzan skrev:
jayeye skrev:
Enligt många hemsidor får inte veterinärer använda sig av homeopati...

Enligt länken: http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/Norm ... _4613.aspx så får jag det till att veterinärer får använda sig av homeopati.

Jag tolkar det så att man _måste_ vara veterinär för att göra det. För att använda homeopati på människor behövs dock ingen utbildning. Det går bra att vara bilmek eller vad som.

Javisst, människor är ansvariga för sitt eget handlande, så är ej djur! :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]