Pallas skrev:
I mina ögon verkar det helt vanvettigt att fokusera på könsriktad utlärningsstil. Varför inte bara gå på individens inlärningsstil? Jag har nämligen råkat ut för sån här könsriktade åtgärder och lidit svårligen, eftersom jag tydligen är en testosteronskadad kvinna. Detta faktum syns inte utanpå, varför jag förväntas tycka/tänka,, och tydligen nu också lära in, på samma sätt som alla andra med fitta. Jag finner det kränkande. (Nåja, jag överdriver lite eftersom jag är aggressiv pga rökstopp.)
Jag menar inte att man bör ha könssegregerad fysikundervisning i skolan, och menar inte att du skall få någon fysikundervisning light. Jag menar bara att en stor del av eleverna
de facto tappas på vägen, och att en oproportionerligt stor del av de tappade är flickor, och därigenom finns verkligen ett genusperspektiv att beakta. Som jag har förstått det är detta verkligen ett faktum, och vi får inte lämna över allt jämställdhetsarbete på folk med kunskapsrelativistiska böjelser.
Märk väl att jag försiktigt nog inte sagt något om orsakerna till att en oproportionerligt stor del av de tappade själarna är av kvinnligt kön. Bara hävdat att det är så. Läs gärna på sidan jag länkade till (
http://www.fysik.org/website/showPage.asp?ch=11&it=131)! Jag erkänner villigt att jag inte har hårda, kvantitativa belägg, då jag inte hittat några. Övertyga mig gärna om motsatsen.
Jag tror att just pedagogik och metodik är underutforskade områden, områden som styrs av idéer snarare än empiri. Dessutom är oerhört få som sysslar med dessa frågor naturvetare, och den forskning som faktiskt finns når sas. ej ner till golvet.
Vänligen, Ylan