I förra veckans Metro Teknik stod följande artikel att läsa:
http://www.metro.se/se/article/2007/09/ ... /index.xml
Enligt artikeln kan en ny metod komprimera redan komprimerad data upp till 6 ggr. Det är strängt taget inte omöjligt på något sätt, men det får onekligen varningsklockorna att ringa. I artikeln påstås att ALL data kan komprimeras ytterligare, vilket definitivt är nonsens. Man kan aldrig komprimera data mer än vad som finns täckning för i resultatet. Om resultatfilen blir säg 4 byte lång, innehåller den 32 bitar och kan absolut maximalt koda för 2^32 olika okomprimerade filer förlustfritt.
Huruvida komprimeringen är förlustfri går inte att utläsa ur artikeln. Visseligen står det: "Programvaran som används kallas PAC , Pro Alias Compression, och är en så kallad icke-förstörande komprimering. Det innebär att ingen data går förlorad som med många andra komprimeringsmetoder. Ali Majeed är väldigt förtegen om exakt hur tekniken fungerar men påstår att filerna kan halveras upp till sex gånger med hans metod. PAC öppnar sedan filen till ursprungsstorlek igen.".
Ickeförstörande, alltså förlustfri komprimering. Så långt allt väl. Men sedan, längre ner, står det: "– Om du skickar in en mp3-fil får du tillbaka en mp3-fil och skickar du in en jpeg-bild får du tillbaka en jpeg-bild, förklarar han.
En viss kvalitetsskillnad uppstår vid komprimeringen och förstärks ytterligare för varje halvering. Detta beror på så kallat vitt brus och kan enligt Ali Majeed enkelt filtreras bort."
Vitt brus? Vitt brus?!? Vitt brus ska inte kunna introduceras någonstans i en förlustfri komprimering, och sällan i en förstörande komprimering heller. Jag vet inte tillräckligt mycket, men jag skulle tro att "bruset" som uppstår vid förlustkomprimering inte har formen "vitt" brus, utan någon annan form. Men det vet jag inte säkert.
Men ändå, antingen är en algoritm förlustfri eller så är den det inte. Några mellanting finns inte. Och att komprimera MP3 och jpeg 6 ggr kanske inte är stört omöjligt, men definitivt otroligt. T.ex. jpeg kan komprimeras ungefär 30% genom att man avkodar bildern och komprimerar cosinustransformationerna separat.
För mig luktar detta "snake oil". Kommentarer?